1
کارشناس ارشد گروه روانشناسی ،واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2
استادیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
10.22099/jsli.2025.8273
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای ذهنیت رشد بر عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و عزتنفس کودکان ۸ تا ۱۲ ساله انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و گروه کنترل همراه با دوره پیگیری ۴۵ روزه بود. جامعه آماری شامل همه کودکان ۸ تا ۱۲ ساله شهر اصفهان بود که در بهار ۱۴۰۳ به مراکز مشاوره فعال حوزه کودک و نوجوان مراجعه کرده بودند. از این جامعه، ۴۰ کودک به روش نمونهگیری در دسترس و با در نظر گرفتن ملاکهای ورود انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۲۰ نفر) جای گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و عزتنفس بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس دو عاملی آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار SPSS-26 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای ذهنیت رشد در افزایش عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و عزتنفس کودکان تأثیر معنیدار داشته و این اثربخشی در مرحله پیگیری نیز حفظ شده است. براساس یافتهها، توجه به آموزش مولفههای مثبت روانشناختی برای ارتقای رشد فردی و اجتماعی کودکان ضروری است و میتواند مورد توجه پژوهشگران و متخصصان بالینی قرار گیرد.
بیرقی, ریحانه و بهرامی پور, منصوره . (1404). اثربخشی راهبرد ذهنیت رشد بر عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و حرمت خود کودکان 12-8 ساله. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 17(1), 211-230. doi: 10.22099/jsli.2025.8273
MLA
بیرقی, ریحانه , و بهرامی پور, منصوره . "اثربخشی راهبرد ذهنیت رشد بر عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و حرمت خود کودکان 12-8 ساله", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 17, 1, 1404, 211-230. doi: 10.22099/jsli.2025.8273
HARVARD
بیرقی, ریحانه, بهرامی پور, منصوره. (1404). 'اثربخشی راهبرد ذهنیت رشد بر عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و حرمت خود کودکان 12-8 ساله', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 17(1), pp. 211-230. doi: 10.22099/jsli.2025.8273
CHICAGO
ریحانه بیرقی و منصوره بهرامی پور, "اثربخشی راهبرد ذهنیت رشد بر عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و حرمت خود کودکان 12-8 ساله," مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 17 1 (1404): 211-230, doi: 10.22099/jsli.2025.8273
VANCOUVER
بیرقی, ریحانه, بهرامی پور, منصوره. اثربخشی راهبرد ذهنیت رشد بر عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و حرمت خود کودکان 12-8 ساله. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1404; 17(1): 211-230. doi: 10.22099/jsli.2025.8273