اثربخشی راهبرد ذهنیت رشد بر عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و حرمت خود کودکان 12-8 ساله

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد گروه روانشناسی ،واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

10.22099/jsli.2025.8273

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای ذهنیت رشد بر عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و عزت‌نفس کودکان ۸ تا ۱۲ ساله انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون و گروه کنترل همراه با دوره پیگیری ۴۵ روزه بود. جامعه آماری شامل همه کودکان ۸ تا ۱۲ ساله شهر اصفهان بود که در بهار ۱۴۰۳ به مراکز مشاوره فعال حوزه کودک و نوجوان مراجعه کرده بودند. از این جامعه، ۴۰ کودک به روش نمونه‌گیری در دسترس و با در نظر گرفتن ملاک‌های ورود انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۲۰ نفر) جای گرفتند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه‌های استاندارد عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و عزت‌نفس بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس دو عاملی آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم‌افزار SPSS-26 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای ذهنیت رشد در افزایش عشق به یادگیری، تلاش و پایداری، کنجکاوی و عزت‌نفس کودکان تأثیر معنی‌دار داشته و این اثربخشی در مرحله پیگیری نیز حفظ شده است. براساس یافته‌ها، توجه به آموزش مولفه‌های مثبت روان‌شناختی برای ارتقای رشد فردی و اجتماعی کودکان ضروری است و می‌تواند مورد توجه پژوهشگران و متخصصان بالینی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات