وظایف داوران

داوران نشریه مطالعات آموزش و یادگیری نقش بسیار مهمی در تضمین کیفیت علمی، اعتبار نتایج پژوهش‌ها و سلامت اخلاقی فرآیند داوری ایفا می‌کنند. داورانی که داوری را قبول می‌کنند، باید موارد زیر را رعایت نمایند:

 

  1. ارزیابی تخصصی و علمی

داور باید مقاله را براساس کیفیت علمی، نوآوری، روش‌شناسی، انسجام نظری، وضوح نتایج و ارزش آن برای رشته یادگیری و آموزش ارزیابی کند.

 

  1. بی‌طرفی و انصاف

تمام نظرات داوری باید عاری از تبعیض، تعصب یا قضاوت شخصیت نویسندگان باشد. داور باید ارزیابی خود را بر پایه شواهد، منطق و مستندات علمی ارائه دهد.

 

  1. محرمانگی کامل

داور موظف است تمام مواد ارسالی (متن مقاله، داده‌های ضمیمه، شنیده‌ها) را محرمانه نگه دارد و آن‌ها را با افراد ثالث بدون اجازه سردبیر به اشتراک نگذارد.

 

  1. افشای تعارض منافع

در صورت وجود هرگونه منافع شخصی، مالی، پژوهشی یا سازمانی که ممکن است بی‌طرفی داور را تحت تأثیر قرار دهد، داور باید فوراً این موضوع را به سردبیر اطلاع دهد و در صورتی که تضاد قابل توقف نباشد، از قبول داوری خودداری کند.

 

  1. دادن بازخورد سازنده

گزارش داوری باید شامل نظرات سازنده و جزئیاتی باشد که به نویسندگان کمک می‌کند مقاله خود را بهبود دهند. نقد باید حرفه‌ای، دقیق، محترمانه و بر مبنای شواهد باشد، نه حمله شخصی.

 

  1. تشخیص و گزارش تخلفات پژوهشی

اگر داور به سرقت ادبی، داده‌سازی، انتشار هم‌زمان، جعل، یا دیگر اشکال سوءرفتار پژوهشی شک کند، موظف است سریعاً سردبیر را در جریان بگذارد و اطلاعات لازم را گزارش کند.

 

  1. تعهد به زمان‌بندی

داور باید تلاش کند بررسی مقاله را در مهلت تعیین‌شده انجام دهد. اگر قادر به تکمیل داوری در زمان معین نیست، باید به سرعت سردبیر را مطلع سازد و در صورت امکان پیشنهاد جایگزین برای داوری دهد.

 

 

  1. پذیرفتن مسئولیت صلاحیت علمی

داور نباید مقالاتی را که در زمینه تخصصی آن‌ها تسلط کافی ندارد، قبول کند. اگر از حوزه تخصصی خارج باشد، باید این را به سردبیر اعلام کند یا داوری را رد کند.

 

  1. رعایت اخلاق استفاده از داده‌ها

داوران حق ندارند اطلاعات اضافی، داده‌ها یا تحلیل‌های ارائه شده در مقاله را به منظور استفاده شخصی استخراج کنند یا برای کارهای مستقل درخواست دهند، مگر آنکه اجازه صریح از سردبیر داشته باشند.