کارکردهای اجرایی، کنشهای عالی سیستم عصبی مغز هستند که مجموعهای از تواناییهای سطح بالا شامل تنظیم شناخت، تنظیم رفتار و تنظیم هیجان را انجام میدهند. هدف این پژوهش اثربخشی مداخله توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان کمپیشرفت شهر شیراز بود. طرح پژوهش، از نوع پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان کمپیشرفت شهر شیراز بودند. از بین جامعه آماری مذکور، تعداد 40 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش از سیاهه درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی ـ ویراست دوماستفاده شد. برنامه آموزش توانبخشی شناختی به مدت 10 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. یافتههای حاصل از تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش توانبخشی شناختی بر بهبود شاخصکارکردهای اجرایی (تنظیم شناخت، تنظیم رفتار، تنظیم هیجان) دانشآموزان کمپیشرفت اثربخش بوده است. به عبارت دیگر، آموزش توانبخشی شناختی منجر به بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان کمپیشرفت شده است. با توجه به اثربخش بودن این برنامه، متخصصان و مشاوران مدرسه میتوانند از این برنامه آموزشی برای بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان کمپیشرفت استفاده کنند.