اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی بر نارسایی کارکردهای اجرایی سرد و گرم در دانش‌آموزان دختر دارای اضطراب ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه تبریز. دکتری تخصصی آموزش کودکان استثنایی

2 هیئت علمی دانشگاه تبریز

3 عضو هیئت علمی دانشگاه

4 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، پردیس بین المللی ارس دانشگاه تبریز، جلفا، ایران.

10.22099/jsli.2025.8126

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش برنامه توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی سرد و گرم در دانش‌آموزان دختر با اختلال اضطراب ریاضی بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش جمع‌آوری اطلاعات، آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل و دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس شهرستان جلفا (استان آذربایجان شرقی) در سال تحصیلی1403- 1402 بود که از میان آن‌ها 30 دانش‌آموز دختر با اختلال اضطراب ریاضی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار گرفتند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل پرسش‌نامه اضطراب ریاضی و پرسش‌نامه درجه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی بودند. گروه آزمایش به‌صورت هفتگی دو جلسه یک و نیم ساعته تحت برنامه توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ قرار گرفت؛ ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. نتایج آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که در پس‌آزمون و پیگیری، میانگین نمره نارسایی کارکردهای اجرایی سرد و گرم گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش یافته ‌است. می‌توان نتیجه گرفت که برنامه توانبخشی شناختی می‌تواند بر کاهش و بهبود نارسایی کارکردهای اجرایی سرد و گرم در دانش‌آموزان دختر دارای اضطراب ریاضی موثر واقع شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات