1
استادیار، گروه نوآوری آموزشی و درسی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
2
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
10.22099/jsli.2025.8120
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی برنامه آموزشی «مسیرموفقیت» مبتنیبر نظریه انگیزش هویتمحور بر درگیری تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. بدین منظور، از بین کلاسهای نهم دوره متوسطه اول دخترانه در سال تحصیلی 1403-1402 در شهرگلهدار (استان فارس)، دو کلاس با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی بهعنوان گروه آزمایش (21 نفر) و کنترل (21 نفر) در نظر گرفته شدند. گروه آزمایش، مداخله آموزشی با برنامه «مسیرموفقیت» مبتنیبر نظریه انگیزش هویتمحور را طی 11 جلسه 70 دقیقهای و گروه کنترل، آموزشهای معمول مدرسه را دریافت کردند. شرکتکنندگان هر دو گروه در سه مرحله شامل پیشاز مداخله، پساز آن و پیگیری شش هفتهای ازنظر متغیر درگیری تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش «مسیر موفقیت» منجر به افزایش درگیری تحصیلی رفتاری، عاملی، شناختی و عاطفی شده است و این تغییر برای همه ابعاد درگیری تحصیلی (بهغیر از بُعد عاطفی) تا مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که آموزش مبتنیبر انگیزش هویتمحور برای افزایش درگیری تحصیلی دانشآموزان کاربرد موثر دارد.
باقریان فر, مصطفی و داورپناه, سید هدایت اله . (1404). تحلیل ساختاری تفسیری هویت حرفهای اعضای هیات علمی در پساکرونا با تأکید بر تدریس: یک مطالعه آمیخته. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 17(1), 37-62. doi: 10.22099/jsli.2025.8120
MLA
باقریان فر, مصطفی , و داورپناه, سید هدایت اله . "تحلیل ساختاری تفسیری هویت حرفهای اعضای هیات علمی در پساکرونا با تأکید بر تدریس: یک مطالعه آمیخته", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 17, 1, 1404, 37-62. doi: 10.22099/jsli.2025.8120
HARVARD
باقریان فر, مصطفی, داورپناه, سید هدایت اله. (1404). 'تحلیل ساختاری تفسیری هویت حرفهای اعضای هیات علمی در پساکرونا با تأکید بر تدریس: یک مطالعه آمیخته', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 17(1), pp. 37-62. doi: 10.22099/jsli.2025.8120
CHICAGO
مصطفی باقریان فر و سید هدایت اله داورپناه, "تحلیل ساختاری تفسیری هویت حرفهای اعضای هیات علمی در پساکرونا با تأکید بر تدریس: یک مطالعه آمیخته," مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 17 1 (1404): 37-62, doi: 10.22099/jsli.2025.8120
VANCOUVER
باقریان فر, مصطفی, داورپناه, سید هدایت اله. تحلیل ساختاری تفسیری هویت حرفهای اعضای هیات علمی در پساکرونا با تأکید بر تدریس: یک مطالعه آمیخته. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1404; 17(1): 37-62. doi: 10.22099/jsli.2025.8120