دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
10.22099/jsli.2024.7658
چکیده
بهجهت نقش کلیدی اساتید در برگزاری کلاسهای مجازی و شناخت و ادراک آنان از ابعاد و مؤلفههای تدریس اثربخش در فضای مجازی در این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مهارتهای لازم برای تدریس اثربخش در آموزش مجازی، ازنظر اساتید دانشگاه استفاده شد. پژوهش با رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی انجام شد. به این منظور با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و مصاحبه نیمهساختار یافته با 18 مشارکتکننده، دادهها گردآوری شد و به روش جورجی تحلیل گردید. بهمنظور باورپذیری یافتهها از سه روش ممیزی بیرونی، بازبینی نتایج توسط اطلاعرسانها و روش کنترل مداوم، استفاده شد. یافتههای پژوهش به شناسایی و دستهبندی 4 بُعد و 21 مؤلفه برای اندازهگیری تدریس اثربخش مجازی در دانشگاه منتجگردید. یافتهها بر تفاوت بستر مجازی با حضوری، بازتعریف نقش برنامهریزان، استادان و دانشجویان در فضای مجازی، تاکید داشته و نشان دادند که چهار بُعد عوامل فردی، ابعاد مهارتی و شایستگی و توانایی اساتید، زیرساختها، تجهیزات و امکانات و عوامل زمینهای بر اثربخشی تدریس در آموزش مجازی در دانشگاهها تأثیرگذار است. براساس یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی ارائه گردید.
دهقانی, مرضیه. (1403). شناسایی ابعاد و مهارتهای لازم برای تدریس اثربخش در آموزش مجازی از منظر اساتید دانشگاه: یک مطالعه پدیدارشناسانه به روش جورجی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(1), 316-289. doi: 10.22099/jsli.2024.7658
MLA
مرضیه دهقانی. "شناسایی ابعاد و مهارتهای لازم برای تدریس اثربخش در آموزش مجازی از منظر اساتید دانشگاه: یک مطالعه پدیدارشناسانه به روش جورجی", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16, 1, 1403, 316-289. doi: 10.22099/jsli.2024.7658
HARVARD
دهقانی, مرضیه. (1403). 'شناسایی ابعاد و مهارتهای لازم برای تدریس اثربخش در آموزش مجازی از منظر اساتید دانشگاه: یک مطالعه پدیدارشناسانه به روش جورجی', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(1), pp. 316-289. doi: 10.22099/jsli.2024.7658
VANCOUVER
دهقانی, مرضیه. شناسایی ابعاد و مهارتهای لازم برای تدریس اثربخش در آموزش مجازی از منظر اساتید دانشگاه: یک مطالعه پدیدارشناسانه به روش جورجی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1403; 16(1): 316-289. doi: 10.22099/jsli.2024.7658