3
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
4
دانشگاه شیراز
10.22099/jsli.2024.7620
چکیده
هدف پژوهش حاضر تهیه بسته آموزشی تنظیم شناختی هیجان براساس افکار خلافواقع و تعیین اثربخشی آن بر سبکهای تصمیمگیری دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور، از بین کلاسهای کارشناسی دانشگاه فرهنگیان شهر یاسوج در سال تحصیلی 1401-1400 دو کلاس با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی بهعنوان گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) معرفی شدند. برای انجام پژوهش ابتدا از هر دو گروه با استفاده از مقیاس تفکر خلافواقع برای حوادث منفی جهت بررسی روایی بسته آموزشی و مقیاس سبکهای تصمیمگیری جهت بررسی اثربخشی بسته آموزشی پیشآزمون به عمل آمد. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند و اعضای گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. پساز اتمام جلسات آموزشی، برای هر دو گروه پسآزمون اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که بسته آموزشی تهیهشده از روایی کافی برخوردار است. درخصوص اثربخشی بسته آموزشی یافتهها بیانگر آن بود که در سبک تصمیمگیری عقلانی افزایش و در سبک تصمیمگیری آنی و اجتنابی کاهش معنیداری ایجاد شد ولی در سبکهای وابسته و شهودی تفاوت بین دو گروه معنیدار نبود. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت آموزش تنظیم شناختی هیجان براساس افکار خلافواقع، ضمن تغییر در ارزیابیهای افکار خلاف واقع، بهبود سبکهای تصمیمگیری دانشجویان را موجب میشود.
حسینی خواه, خدیجه, جوکار, بهرام, فولادچنگ, محبوبه, & یوسفی, فریده. (1403). تهیه بسته آموزشی تنظیم شناختی هیجان بر اساس افکار خلافواقع و اثربخشی آن بر سبکهای تصمیمگیری. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(1), 160-133. doi: 10.22099/jsli.2024.7620
MLA
خدیجه حسینی خواه; بهرام جوکار; محبوبه فولادچنگ; فریده یوسفی. "تهیه بسته آموزشی تنظیم شناختی هیجان بر اساس افکار خلافواقع و اثربخشی آن بر سبکهای تصمیمگیری", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16, 1, 1403, 160-133. doi: 10.22099/jsli.2024.7620
HARVARD
حسینی خواه, خدیجه, جوکار, بهرام, فولادچنگ, محبوبه, یوسفی, فریده. (1403). 'تهیه بسته آموزشی تنظیم شناختی هیجان بر اساس افکار خلافواقع و اثربخشی آن بر سبکهای تصمیمگیری', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(1), pp. 160-133. doi: 10.22099/jsli.2024.7620
VANCOUVER
حسینی خواه, خدیجه, جوکار, بهرام, فولادچنگ, محبوبه, یوسفی, فریده. تهیه بسته آموزشی تنظیم شناختی هیجان بر اساس افکار خلافواقع و اثربخشی آن بر سبکهای تصمیمگیری. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1403; 16(1): 160-133. doi: 10.22099/jsli.2024.7620