1
گروه روشها و برنامه ریزی آموزشی و درسی، دانشگاه تهران
2
دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی قم
10.22099/jsli.2024.7402
چکیده
پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان و شناسایی چگونگی این تاثیرات انجام شد. ابتدا دادههای کمّی و سپس دادههای کیفی جمعآوری شدند تا اثر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان و چگونگی این تأثیرات را شناسایی نمایند. هشتادوهشت دانشجو در مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی در دو گروه آزمایشی و گواه به روش نمونهگیری در دسترس برای مطالعه انتخاب شدند. دانشجویان گروه آزمایشی 16 جلسه از طریق رویکرد یادگیری مشارکتی آموزش داده شدند. گروه گواه نیز به روش متداول آموزش داده شدند. در پایانترم دانشجویان گروه آزمایشی که تعدادشان 44 نفر بود در مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند تا پس از مداخله، تجربیاتشان از یادگیری را بازگو نمایند. ابزار گردآوری دادهها آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی درس روش تدریس و برنامهریزی آموزشی بود که ابتدا توسط پنج نفر از مدرسان روش تدریس در دانشگاههای دولتی مورد بازبینی قرار گرفت و سپس روی یک نمونه 15 نفری اجرا شد. میزان آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های هر دو درس مطلوب گزارش گردید. نتایج نشان داد دانشجویان گروه آزمایشی در هر دو درس عملکرد بهتری دارند. ادراک دانشجویان نیز نشان داد یادگیری مشارکتی نه تنها یک محیط یادگیری همدلانه، ایمن و دلپذیر ایجاد میکند و مهارتهای فردی و ارتباطی دانشجویان را تقویت میکند، بلکه کیفیت یادگیری آنها را نیز بهبود میبخشد. دادههای کیفی ضمن اینکه میتوانند نقطه شروعی برای استفاده از سایر روشهای کیفی نظیر مشاهده جهت درک عمیقتر محیط یادگیری مشارکتی فراهم سازند، بهطور تلویحی نشان میدهند که یادگیری مشارکتی میتواند در کلاسهای درس دانشگاه اجرا شود.
کرامتی, محمد رضا, & انصاری زاده, فهیمه. (1402). ادراک دانشجویان از تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی: پیگیری کیفی یک مطالعه آزمایشی در حوزه علوم تربیتی در دانشگاه تهران. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 15(2), 308-287. doi: 10.22099/jsli.2024.7402
MLA
محمد رضا کرامتی; فهیمه انصاری زاده. "ادراک دانشجویان از تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی: پیگیری کیفی یک مطالعه آزمایشی در حوزه علوم تربیتی در دانشگاه تهران". مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 15, 2, 1402, 308-287. doi: 10.22099/jsli.2024.7402
HARVARD
کرامتی, محمد رضا, انصاری زاده, فهیمه. (1402). 'ادراک دانشجویان از تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی: پیگیری کیفی یک مطالعه آزمایشی در حوزه علوم تربیتی در دانشگاه تهران', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 15(2), pp. 308-287. doi: 10.22099/jsli.2024.7402
VANCOUVER
کرامتی, محمد رضا, انصاری زاده, فهیمه. ادراک دانشجویان از تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی: پیگیری کیفی یک مطالعه آزمایشی در حوزه علوم تربیتی در دانشگاه تهران. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1402; 15(2): 308-287. doi: 10.22099/jsli.2024.7402