فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانی ـ آموزشی بر افزایش انگیزش پیشرفت یادگیرندگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 استادیار روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

3 دانشیار روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران

4 استادیار روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران

چکیده

نقش غیرقابل انکار سطوح انگیزشی یادگیرندگان در پیامدهای تحصیلی، از دیرباز مورد تاکید قرار گرفته است. از این جهت، مداخلات مرتبط و مکانیسم­های اثرگذاری این برنامه ­ها، از اهمیت وافری برخوردار بوده ­اند. در مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی کاربردِ  مداخلات روانی ـ آموزشی و  شناسایی تعدیل­ گرهای چندگانه در این قلمرو مطالعاتی، از روش فراتحلیل استفاده شد. پس از تصریح ملاک­های ورود و خروج، تلاش­های مداخله­ای مبتنی بر برنامه­ های روانی ـ آموزشی با هدف ارتقای انگیزشی از بانک­های اطلاعاتی استخراج و از این طریق، 35 پژوهش و 173 اندازه اثر برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. داده­ های این پژوهش با نرم‌افزار CMA2 تحلیل شدند. نتایج تحلیل داده ­ها، اندازه اثر کلی اثربخشی مداخلات روانی ـ آموزشی با هدف ارتقای انگیزشی 582/0 را بدست داد. همچنین، نتایج تحلیل اثرات تعدیل­ گرِ مبتنی بر جنسیت آزمودنی، سن آزمودنی، ماهیت مداخله منتخب و فرهنگ بر میزان اثربخشی مداخلات روانی آموزشی نشان داد که اندازه اثر در پژوهش­های شامل مردان درمقایسه با زنان، دانشجویان در مقایسه با دانش­ آموزان، اندازه اثر ماهیت پژوهش­های مداخله مبتنی بر عوامل برون‌زاد در مقایسه با ماهیت مداخلات مبتنی بر عوامل درون‌زاد و در نهایت، در جوامع جمع­ گرا در مقایسه با جوامع فردگرا، بیشتر بود. به‌طور کلی، نتایج نشان داد اگر چه مداخلات روانی ـ آموزشی نقش موثری در ارتقای نیمرخ انگیزشی یادگیرندگان دارد اما تمرکز بر نقش تبیینی برخی تعدیل­ گرها مانند فرهنگ، جامعه هدف و خصوصا ماهیت مداخلات به‌ کار رفته نیز از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


الف. فارسی
آتش­افروز، بهروز؛ نادری، فرح؛ پاشا، رضا؛ افتخار صعادی، زهرا و عسگری، پرویز. (۱۳۹۷). تاثیر الگوی انگیزشی انتظار - ارزش بر انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی، اشتغال آموزشی و عملکرد تحصیلی درس ریاضی. فصلنامه سلامت روان کودک، 5(۲)، 83-94.
اخلاقی، مهری؛ طالع­پسند، سیاوش. (1394). اثربخشی مداخلات چندبعدی انگیزشی-شناختی بر ارزش تکلیف، جهت­گیری هدفی تبحری و خودکارآمدی تحصیلی، فصلنامه روان­شناسی تربیتی، 11(36)، 111-129.
باغی، زهرا؛ شکری، امید؛ فتح­آبادی، جلیل و حیدری، محمود. (1396). مدل­یابی پیشایندها و پسایندهای جهت­گیری­های هدف پیشرفت در دانشجویان: یک تحلیل میانجی­گر. فصلنامه پژوهش در نظام­های آموزشی، 37، 58-92.
پورآقا رودبرده، فاطمه؛ طالع‌پسند، سیاوش و رحیمیان بوگر، اسحاق. (1396). اثر مداخلات چندبُعدی انگیزشی بر کاهش اضطراب امتحان و احساس عدم کنترل دانش‌آموزان با ناتوانی در پیشرفت تحصیلی. مجله مطالعات ناتوانی، 7، 1-7.‎
پورحسین ملایوسفی، شهرام؛ حسینی‌نسب، داود و پناه‌علی، امیر. (1397). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش و مهارت های ارتباطی بر استرس تحصیلی دانش‌آموزان استعدادهای درخشان تبریز. فصلنامه علمی-پژوهشی طب توانبخشی، 7(4)، 21-29.‎
جوشقان‌نژاد، فاطمه و باقری، محسن. (1397). تأثیر کلاس درس معکوس بر انگیزش تحصیلی و یادگیری دانشجویان در درس کامپیوتر. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 15(58)، 95-107.‎
حسن‌زاده، رمضان و وطن دوست، لیلا. (1396). اثربخشی آموزش مدیریت انگیزش بر سرزندگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5(3)، 67-72.‎
داودوندی، فرزانه و شکری، امید. (1395). فرایندهای ارزیابی شناختی هیجان‌های پیشرفت و تعهد تحصیلی: یک تحلیل واسطه‌ای. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 13، 198-183.
دولتی میاندواب، علیرضا؛ درتاج، فریبرز و فرخی، نورعلی. (1397). تاثیر راهبرد آموزشی KWL  بر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانش­آموزان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 12(3)، 122- 109.  
زمانی، مهناز و طالع پسند، سیاوش. (1396). تأثیر مداخلات چند بعدی انگیزشی-رفتاری برانگیزه پیشرفت، عملکرد و انگیزه تحصیلی دانش آموزان دختر پایه هفتم. رویکردهای نوین آموزشی، 12(1)، 92-109.‎
زندی، طالب؛ حاتمی, جواد؛ فردانش، هاشم و طلایی، ابراهیم. (1396). ترکیب عوامل انگیزشی و کنترل ارادی در آموزش الکترونیکی و تأثیر آن بر یادگیری و انگیزش دانشجویان. تدریس پژوهی، 5(3)، 109-129.‎
شاکرمی، محمود؛ لطیفی، زهره و موسوی، شکوفه. (1398). اثربخشی گروه درمانی متمرکز بر شفقت بر میزان پرخاشگری، خودتنظیمی‌ هیجانی وانگیزش تحصیلی دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی. فصلنامه علمی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7(2)، 77-87.‎
شکری، امید و پورشهریار، حسین. (1398). اثربخشی برنامة آموزش غنی‌سازی مهارت‌های رابطة بین‌فردی بر اسنادهای علّی، راهبردهای حل تعارض‌های بین‌فردی، مهارت‌های مقابلة شناختی و ادراک از روابط مثبت با دیگران. فصلنامه روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، (52)15، 308-287.
شکری، امید و تبریزی، آرزو. (۱۳۹۷). نقش واسطه‌ای تاب‌آوری روان‌شناختی در رابطة ارزیابی‌های شناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی هیجانی و رفتارهای سلامت در نوجوانان. فصلنامه روان‌شناسی سلامت، ۷(۲۶)، 100-75. 
شهیدی مارنانی، شیرین‌سادات و قجاوند، کاظم. (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر انگیزش تحصیلی بیرونی دانش آموزان دوره متوسطه اصفهان در سال تحصیلی1393-94، دومین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روان‌شناسی، مشاوره و آموزش در ایران، تهران. قابل بازیابی در:  (https://civilica.com/doc/462849).
صادقی، زینب؛ عرب، علی و محتشمی، رضا. (1397). مقایسه تاثیر دو روش مدیریت آموزش و آموزش سنتی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان پزشکی. مجله توسعه دانش در علوم پزشکی، 11(31)، 61-51.
صالح‌زاده، پروین؛ شکری، امید و فتح‌آبادی، جلیل. (1396الف). سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور: ایده‌ای نوظهور در روان‌شناسی سلامت تحصیلی. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 13(46)، 1-30.
صالح‌زاده، پروین؛ شکری، امید و فتح‌آبادی، جلیل. (1396ب). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی ارتقادهنده و بازدارنده سلامت تحصیلی: چشم­اندازی بر نظریه­های معاصر انگیزش پیشرفت. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 8 (30)، 61-105.
صحرایی، سهراب؛ شکری، امید؛ خانبانی، مهدی و حکیمی‌راد، الهام. (۱۳۹۷). رابطه باورهای خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی تحصیلی:نقش واسطه‌ای تنیدگی تحصیلی ادراک شده و هیجانات پیشرفت. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، ۱۴(۴۹)، 84-53.
صمدی، افتخار؛ حسن­زاده، رمضان و دوستی، یارعلی. (1397). اثربخشی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انگیزش پیشرفت و کیفیت زندگی در مدرسه دانش­آموزان دختر متوسطه شهر ساری، سلامت اجتماعی، 2(2)، 151-158.
عابدی، احمد؛ معماریان، آذین‌دخت؛ شوشتری، مژگان؛ گلشنی منزه، فرشته. (1393). اثربخشی مداخلات چندبعدی شناختی رفتاری مارتین بر میزان عملکرد تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش­آموزان دختر دبیرستان­های اصفهان، روان­شناسی تربیتی، 32 (10)، 82-93.
فردافشاری، ساره؛ پورشهریار، حسین؛ شکری، امید و فتح‌آبادی، جلیل. (۱۳۹۶). رابطه خوش‌بینی و آشفتگی­روان‌شناختی در دانشجویان: نقش میانجیگری کنترل تحصیلی آگاهانه. فصلنامه مطالعات آموزش و یادگیری، 9(۲)، 1-19.
کوشکی، الهام؛ شکری، امید؛ قنبری، سعید و فتح‌آبادی، جلیل. (1398). فراتحلیل اثربخشی برنامه‌ی تاب‌آوری پنسیلوانیا بر کاهش آشفتگی روان‌شناختی و بهبود سبک تبیینی یادگیرندگان. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7(3)، 9-22.‎
گشتاسبی، زهرا؛ شکری، امید؛ فتح­آبادی، جلیل و شریفی، مسعود. (1396). تاثیر برنامة بازآموزی اسنادی بر هیجانات پیشرفت و مشغولیت تحصیلی دانشجویان. فصلنامة پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(4)، 23-38.
لکی، داود؛ شکری، امید؛ سپاه‌منصور، مژگان و ابراهیمی، سارا. (1397). رابطه تاب‌آوری تحصیلی و ارزیابی‌های شناختی با خودناتوان‌سازی تحصیلی: نقش‌واسطه‌ای هیجان‌های پیشرفت. فصلنامه روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 14(55)، 329-342.
محبی، سمیه؛ شکری، امید و پورشهریار، حسین. (1397). تاثیر برنامة آموزش تاب­آوری بر ارزیابی­های شناختی، مقابله و هیجان­ها. فصلنامة روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 15(57)،  83-9.
محمدی، آذرمیدوخت؛ شکری، امید و سپاه منصور، مژگان. (۱۳۹۷). رابطه بین رگه‌های شخصیتی و رفتارهای تحصیلی غیراخلاقی: نقش واسطه‌ای فرایندهای ارزیابی شناختی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، ۱۳(۱)، 164-176.
محمودی, فیروز؛ فتحی آذر، اسکندر؛ بدری گرگری، رحیم و سرداری، مرضیه. (1398). تاثیر روش وارونه (معکوس) بر ماهیت علم و پیشرفت تحصیلی دانش‌‌‌ آموزان دختر پایه دهم در درس زیست شناسی شهر تبریز. دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(3)، 124-114.‎
منصوری، الهام؛ شکری، امید؛ پورشهریار، حسین؛ پوراعتماد، حمیدرضا و رحیمی­نژاد، پیمان. (1393). اثربخشی برنامة تاب­آوری پنسیلوانیا بر سبک­های اسنادی و سازگاری روان­شناختی دانشجویان. فصلنامة روان­شناسی کاربردی، 8(30)، 129-144.
میرهاشمی روته، زهرا و شکری، امید. (۱۳۹۷). رابطه باورهای خودکارآمدی ادراک شده و تعامل معلم دانش‌آموز: نقش واسطه‌ای هیجانات معلم. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، ۶(۲۳)، 37-52.
ناصری، الهه؛ شکری، امید و کمری، سامان. (۱۳۹۶). تفاوت‌های جنسیتی در خودناتوان‌سازی تحصیلی: نقش جهت‌گیری‌های هدف پیشرفت. دوفصلنامه روان‌شناسی معاصر، 12(۲)، 140-128.
 نورمحمدی، رها؛ شکری، امید و خدایی، علی. (۱۳۹9).رابطه بین جهت‌گیری‌های هدف پیشرفت، فرایندهای ارزیابی شناختی و هیجانات پیشرفت در دانشجویان دختر و پسر: یک تحلیل میانجی‌گیری تعدیل شده. فصلنامه مطالعات آموزش و یادگیری، 12(1)، 158-180.
نیروزاده، شهربانو؛ یوسفی، فریده؛ فولادچنگ، محبوبه و حسین‌چاری، مسعود. (1396). اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکردهای نظریه انتخاب و رفتاردرمانی‌عقلانی‌هیجانی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و دشواری تنظیم هیجان. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 18(2)، 37-50.
هاشمی نصرت‌آباد، تورج؛ بیرامی، منصور؛ واحدی، شهرام و بیرامی، ناصر. (1396). اثربخشی آموزش راهبردهای کمک‌خواهی در بهبود نشانه‌های استرس تحصیلی، عملکرد و انگیزش تحصیلی با تعدیل‌‌گری سبک‌های اسنادی در دانش‌آموزان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 139-158.‎
 
ب. انگلیسی
Agnoli, S., Runco, M. A., Kirsch, C., & Corazza, G. E. (2018). The role of motivation in the prediction of creative achievement inside and outside of school environment. Thinking Skills and Creativity, 28, 167-176.
Ahn, H. S., Bong, M., & Kim, S. (2017). Social models in the cognitive appraisal of self-efficacy information. Contemporary Educational Psychology, 48, 149-166.
Altintas, E., Karaca, Y., Moustafa, A., & El Haj, M. (2020). Effect of best possible self-intervention on situational motivation and commitment in academic context. Learning and Motivation69, 110-117.
Balkis, M. (2018). Academic amotivation and intention to school dropout: The mediation role of academic achievement and absenteeism. Asia Pacific Journal of Education38(2), 257-270.
Bergey, B. W., Parrila, R. K., Laroche, A., & Deacon, S. H. (2019). Effects of peer-led training on academic self-efficacy, study strategies, and academic performance for first-year university students with and without reading difficulties. Contemporary Educational Psychology56, 25-39.
Bond, M. (2019). Flipped learning and parent engagement in secondary schools: A South Australian case study. British Journal of Educational Technology50(3), 1294-1319.
Borenstein, M., Hedges, L.V., Higgins, J.P.T., Rothstein, H.R. (2009). A basic introduction to fixed-effect and random-effects modelw for meta-analysis. Research synthesis methods, 1, 371-387.
Brisson, M., & Dicke, A. (2017). Short intervention, sustained effects: Promoting students math competence beliefs, efforts, and achievement. American Educational Research Journal, 54 (6), 1048-1078.
Bugler, M., McGeown, S., & Clair-Thompson, H. (2016). An investigation of gender and age differences in academic motivation and classroom behaviour in adolescents. Educational Psychology, 36(7), 1196-1218.
Chang, Y. S., Hu, K. J., Chiang, C. W., & Lugmayer, A. (2020). Applying Mobile Augmented Reality (AR) to Teach Interior Design Students in Layout Plans: Evaluation of Learning Effectiveness Based on the ARCS Model of Learning Motivation Theory. Sensors20(1), 105-120.
Cheon, S. H., & Reeve, J. (2015). A classroom-based intervention to help teachers decrease student’s amotivation. Contemporary Educational Psychology, 40, 99-111.
Cherrier, S., Le Roux, P. Y., Gerard, F. M., Wattelez, G., & Galy, O. (2020). Impact of a neuroscience intervention (NeuroStratE) on the school performance of high school students: Academic achievement, self-knowledge and autonomy through a metacognitive approach. Trends in neuroscience and education18, 100125.
Cleary, T. J., Velardi, B., & Schnaidman, B. (2017). Effects of the Self-Regulation Empowerment Program (SREP) on middle school students' strategic skills, self-efficacy, and mathematics achievement. Journal of School Psychology, 64, 28–42.
Daugherty, K. K. (2019). ARCS motivation model application in a pharmacy elective. Currents in Pharmacy Teaching and Learning11(12), 1274-1280.
De Boer, H., Donker, A. S., Kostons, D. D., & van der Werf, G. P. (2018). Long-term effects of metacognitive strategy instruction on student academic performance: A meta-analysis. Educational Research Review24, 98-115.
Eerde, W., & Klingsieck, K. B. (2018). Overcoming procrastination? A meta-analysis of intervention studies. Educational Research Review25, 73-85.
Egmond, M. C., Hanke, K., Omarshah, T. T., Navarrete Berges, A., Zango, V., & Sieu, C. (2020). Self‐esteem, motivation and school attendance among sub‐Saharan African girls: A self‐determination theory perspective. International Journal of Psychology, 55 (5), 842-850.
Festas, I., Oliveira, A. L., Rebelo, J. A., Damião, M. H., Harris, K., & Graham, S. (2015). Professional development in self-regulated strategy development: Effects on the writing performance of eighth grade Portuguese students. Contemporary Educational Psychology40, 17-27.
Gao, Y., & Eccles, J. (2020). Who lower their aspirations? The development and protective factors of college-associated career aspirations in­ adolescence. Journal of Vocational Behavior116, 103367.
Gaspard, H., Wigfield, A., Jiang, Y., Nagengast, B., & Trauwein, U. (2018). Dimensional comparisons: How academic track students achievements are related to their expectancy and value beliefs across multiple domains. Contemporary Educational Psychology, 52, 1-14.
Gladstone, J. R., Häfner, I., Turci, L., Kneibler, H., & Muenks, K. (2018). Associations between parents and students’ motivational beliefs in mathematics and mathematical performance: The role of gender. Contemporary Educational Psychology, 54, 221-234.
Gollwitzer, P. M. (2018). The goal concept: A helpful tool for theory development and testing in motivation science. Motivation Science4(3), 185- 205.
Graham, S. (2020). An attributional theory of motivation. Contemporary Educational Psychology, 61, 101861.
Guo, J., Marsh, H. W., Parker, P. D., Morin, A. J. S., & Dicke, T. (2017). Extending expectancy value theory predictions of achievement and aspirations in science: Dimensional comparison processes and expectancy-by-value interactions. Learning and Instruction, 49, 81–91.
Häfner, I., Flunger, B., Dicke, A. L., Gaspard, H., Brisson, B. M., Nagengast, B., & Trautwein, U. (2018). The role of family characteristics for students’ academic outcomes: A person‐centered approach. Child development, 89(4), 1405-1422.
Harris, K. R., Graham, S., & Adkins, M. (2015). Practice-based professional development and self-regulated strategy development for Tier 2, at-risk writers in second grade. Contemporary Educational Psychology40, 5-16.
Hedges, L., Olkin, I. (1985). Statistical methods for meta-analysis. San Diego, CA: Academic press.
Horowitz, E., Sorensen, N., Oyserman, D. (2018). Teachers can do it: Scalable identity-based motivation intervention in the classroom. Contemporary Educational Psychology, 54, 12-28.
Jansen, R. S., Van Leeuwen, A., Janssen, J., Jak, S., & Kester, L. (2019). Self-regulated learning partially mediates the effect of self-regulated learning interventions on achievement in higher education: A meta-analysis. Educational Research Review28, 100292.
Kartal, S. K. (2020). Examining factors for the academic motivation based on the confirmatory, the exploratory and the factor exploratory structural equation models. International Journal of Progressive Education16(1), 192-204.
Keller, J. M. (2018). The MVP Model: Overview and application. New direction for teaching and learning, 152, 13-26.
King, R. B. (2016). Gender differences in motivation, engagement and achievement are related to students' perceptions of peer—but not of parent or teacher—attitudes toward school. Learning and Individual Differences, 52, 60-71.
Koenka, A. C. (2020). Academic motivation theories revisited: An interactive dialog between motivation scholars on recent contributions, underexplored issues, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 10,101831.
Kriegbaum, K., Becker, N., & Spinath, B. (2018). The relative importance of intelligence and motivation as predictors of school achievement: A meta-analysis. Educational Research Review25, 120-148.
Kurt, P. Y., & Keçik, İ. (2017). The effects of arcs motivational model on student motivation to learn English. European Journal of Foreign Language Teaching, 2 (1), 36-42.
Lau, C., Kitsantas, A., Miller, A. D., & Rodgers, E. B. D. (2018). Perceived responsibility for learning, self-efficacy, and sources of self-efficacy in mathematics: A study of international baccalaureate primary years programme students. Social Psychology of Education, 21(3), 603-620.
Lazowski, R. A., & Hulleman, C. S. (2016). Motivation interventions in education: A meta-analytic review. Review of Educational Research86(2), 602-640.
Lee, J., Chang, E. C., Lucas, A. G., & Hirsch, J. K. (2019). Academic motivation and psychological needs as predictors of suicidal risk. Journal of College Counseling22(2), 98-109.
Li, K., & Moore, D. R. (2018). Motivating students in massive open online courses (MOOCs) using the attention, relevance, confidence, satisfaction (arcs) model. Journal of Formative Design in Learning2(2), 102-113.
Linnenbrink-Garcia, L., Perez, T., Barger, M. M., Wormington, S. V., Godin, E., Snyder, K. E., ... & Schwartz-Bloom, R. (2018). Repairing the leaky pipeline: A motivationally supportive intervention to enhance persistence in undergraduate science pathways. Contemporary Educational Psychology53, 181-195.
Litalien, D., Gillet, N., Gagné, M., Ratelle, C. F., & Morin, A. J. (2019). Self-determined motivation profiles among undergraduate students: A robust test of profile similarity as a function of gender and age. Learning and Individual Differences, 70, 39-52.
Liu, G., & Huang, P. (2019). Beneficial effects of self-affirmation on motivation and performance reduced in students hungry for others approval. Contemporary Educational Psychology, 56, 1-13.
Lou, N. M., & Noels, K. A. (2020). Breaking the vicious cycle of language anxiety: Growth language mindsets improve lower-competence ESL students’ intercultural interactions. Contemporary Educational Psychology61, 101847.
Martin, A. J., & Steinbeck, K. (2017). The role of puberty in students' academic motivation and achievement. Learning and Individual Differences, 53, 37-46.
Martinek, D., Hofmann, F., & Kipman, U. (2016). Academic self-regulation as a function of age: The mediating role of autonomy support and differentiation in school. Social Psychology of Education, 19, 729–748.
Meyer, J., Fleckenstein, J., & Köller, O. (2019). Expectancy value interactions and academic achievement: Differential relationships with achievement measures. Contemporary Educational Psychology, 58, 58-74.
Moe, A., Katz, I., & Alesi, M. (2018). Scaffolding for motivation by parents, and child homework motivations and emotions: effects of training program. British Journal of Educational Psychology, 88, 323-344.
Mousavi, A., Kaviani, H. (2019). Meta-analysis of the effectiveness of distance education in higher education learning and teaching activities. Technology of Education Journal, 13(1), 63-73.
Mueller, C., Rowe, M. L., & Zuckerman, B. (2017). Mindset matters for parents and adolescents. Jama Pediatrics, 171(5), 415-416.
Muro, A., Soler, J., Cebolla, A., & Cladellas, R. (2018). A positive psychological intervention for failing students: Does it improve academic achievement and motivation? A pilot study. Learning and Motivation, 63, 126–132.
Nishimura, T., & Sakurai, S. (2017). Longitudinal changes in academic motivation in Japan: Self-determination theory and East Asian cultures. Journal of Applied Developmental Psychology48, 42-48.
Oishi, S., & Choi, H. (2017). Culture and motivation: A socio-ecological approach. In Advances in motivation science (Vol. 4, pp. 141-170). Elsevier.
Ortega, L. (2011). Doing synthesis and meta-analysis in applied linguistics. Invited workshop at Tsing Hua University.
Parker, P. C., Perry, R. P., Hamm, J. M., Chipperfield, J. G., & Hladkyj, S. (2016). Enhancing the academic success of competitive student athletes using a motivation treatment intervention (Attributional Retraining). Psychology of Sport and Exercise26, 113-122.
Partovi, T., & Razavi, M. R. (2019). The effect of game-based learning on academic achievement motivation of elementary school students. Learning and Motivation68, 110-116.
Quint, W. L., Baldwin, O., Parker, P., & Pyan, R. (2017). Motivating young language learners: A longitudinal model of self-determinaned motivation in elementary school foreign language classes. Contemporary Educational Psychology, 49, 140-150.
Reeve, J., Cheon, S. H., & Jang, H. R. (2019). A teacher-focused intervention to enhance students’ classroom engagement. In Handbook of Student Engagement Interventions (pp. 87-102). Academic Press.
Reich, C. M., Howard Sharp, K. M., & Berman, J. S. (2015). A motivational interviewing intervention for the classroom. Teaching of Psychology42(4), 339-344.
Rosenzweig, E. Q., Harackiewicz, J. M., Priniski, S. J., Hecht, C. A., Canning, E. A., Tibbetts, Y., & Hyde, J. S. (2018). Choose your own intervention: Using choice to enhance the effectiveness of a utility-value intervention. Motivation Science. Advance online publication.http://dx.doi.org/10.1037/mot0000113.
Ryan, R. M., Ryan, W. S., Di Domenico, S. I., & Deci, E. L. (2019). The CHAPTER6 Nature and the Conditions of Human Autonomy and Flourishing. The Oxford Handbook of Human Motivation, 89.
Sanaie, N., Vasli, P., Sedighi, L., & Sadeghi, B. (2019). Comparing the effect of lecture and Jigsaw teaching strategies on the nursing students' self-regulated learning and academic motivation: A quasi-experimental study. Nurse education today79, 35-40.
Scherrer, V., Preckel, F., Schmidt, I., & Elliot, A. J. (2020). Development of achievement goals and their relation to academic interest and achievement in adolescence: A review of the literature and two longitudinal studies. Developmental Psychology56(4), 795.
Schippers, M. C., Morisano, D., Locke, E. A., Scheepers, A. W., Latham, G. P., & de Jong, E. M. (2020). Writing about personal goals and plans regardless of goal type boosts academic performance. Contemporary Educational Psychology, 60, 101-108.
Schunk, D. H., & DiBenedetto, M. K. (2020). Motivation and social cognitive theory. Contemporary Educational Psychology60, 101-106.
Shi, Y., Ma, Y., MacLeod, J., & Yang, H. H. (2020). College students’ cognitive learning outcomes in flipped classroom instruction: a meta-analysis of the empirical literature. Journal of Computers in Education7(1), 79-103.
Shin, D., Lee, M., Ha, E., Park, H., Ahn, S., Son, E., & Bong, M. (2019). Science for all: boosting the science motivation of elementary school students with utility value intervention. Learning and Instruction60, 104-116.
Silinskas, G., & Kikas, E. (2019). Math Homework: Parental Help and Children’s Academic Outcomes. Contemporary Educational Psychology, 59.1-13.
Smith, T. F., & Capuzzi, G. (2019). Using a mindset intervention to reduce anxiety in the statistics classroom. Psychology Learning & Teaching18(3), 326-336.
Snyder, K. E., Fong, C. J., Painter, J. K., Pittard, C. M., Barr, S. M., & Patall, E. A. (2019). Interventions for academically underachieving students: A systematic review and meta-analysis. Educational Research Review28, 100-110.
Song, J., & Chung, Y. (2020). Reexamining the interaction between expectancy and task value in academic settings. Learning and Individual Differences78, 101839.
Ståhlberg, J., Tuominen, H., Pulkka, A. T., & Niemivirta, M. (2019). Maintaining the self? Exploring the connections between students' perfectionistic profiles, self-worth contingency, and achievement goal orientations. Personality and Individual Differences151, 112-117.
Stewart, L. A., Clarke, M., Rovers, M., Riley, R. D., Simmonds, M., Stewart, G., & Tierney, J. F. (2015). PRISMA-IPD Development Group. Preferred reporting items for systematic review and meta-analyses of individual participant data: the PRISMA-IPD statement. Jama313(16), 1657-1665.
Talsma, K., Schüz, B., Schwarzer, R., & Norris, K. (2018). I believe, therefore I achieve (and vice versa): A meta-analytic cross-lagged panel analysis of self-efficacy and academic performance. Learning and Individual Differences61, 136-150.
Tracey, D., Morin, A. J., Pekrun, R., Arens, A. K., Murayama, K., Lichtenfeld, S…. & Maïano, C. (2020). Mathematics motivation in students with low cognitive ability: A longitudinal study of motivation and relations with effort, self-regulation, and grades. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities125(2), 125-147.
Tuominen, H., Niemivirta, M., Lonka, K., & Salmela-Aro, K. (2020). Motivation across a transition: Changes in achievement goal orientations and academic well-being from elementary to secondary school. Learning and Individual Differences79, 101-109.
Turel, Y. K., & Sanal, S. O. (2018). The effects of ARCS based e-book on student’s achievement, motivation and anxiety. Computers & Education, 127, 130-140.
Ucus, S., Garcia, A., Esteraich, J., & Raikes, H. (2019). Predictors and behavioural outcomes of parental involvement among low-income families in elementary schools, United States. Early Child Development and Care189(9), 1425-1443.
Usher, E. L., & Schunk, D. H. (2018). Social cognitive theoretical perspective of selfregulation. In D. H. Schunk, & J. A. Greene (Eds.), Handbook of self-regulation oflearning and performance. (2nd Ed.). New York: Routledge.
Vasalampi, K., Kiuru, N., & Aro, K. S. (2018). The role of a supportive interpersonal environment and education-related goal motivation during the transition beyond upper secondary education. Contemporary Educational Psychology, 55, 110-119.
Wang, M. T., Chow, A., Hofkens, T., & Salmela-Aro, K. (2015). The trajectories of student emotional engagement and school burnout with academic and psychological development: Findings from Finnish adolescents. Learning and Instruction, 36, 57–65.
Weiner, B. (2018). The legacy of an attributional approach to motivation and emotion: A no-crisis zone. Motivation Science, 4, 4–10.
Wentzel, K. R., Tomback, R., Williams, A., & McNeish, D. (2019). Perceptions of competence, control, and belongingness over the transition to high school: A mixed-method study. Contemporary Educational Psychology56, 55-66.
Widlund, A., Tuominen, H., Tapola, A., & Korhonen, J. (2020). Gendered pathways from academic performance, motivational beliefs, and school burnout to adolescents’ educational and occupational aspirations. Learning and Instruction, 66, 101-111.
Wigfield, A., & Gladstone, J. R. (2019). What Does Expectancy-value Theory Have to Say about Motivation and Achievement in Times of Change and Uncertainty? In Motivation in Education at a Time of Global Change: Theory, Research, and Implications for Practice (pp. 15-32). Emerald Publishing Limited.
Wu, T. T. (2018). Improving the effectiveness of English vocabulary review by integrating ARCS with mobile game‐based learning. Journal of Computer Assisted Learning34(3), 315-323.
Yang, Y., Zhang, Y., & Sheldon, K. M. (2018). Self-determined motivation for studying abroad predicts lower culture shock and greater well-being among international students: The mediating role of basic psychological needs satisfaction. International Journal of Intercultural Relations, 63, 95-104.
Yu, S., & Levesque-Bristol, C. (2020). A cross-classified path analysis of the self-determination theory model on the situational, individual and classroom levels in college education. Contemporary Educational Psychology, 30-61.
Zander, S., Montage, M., Wetzel, S., & Bertel, S. (2020). A gender issue?-How touch-based interactions with dynamic spatial objects support performance and motivation of secondary school students. Computers & Education, 143, 103-110.
Zhang, W. (2017). Design a civil engineering micro-lecture platform based on the arcs model perspective. International journal of emerging technologies in learning, 12(1), 107-118.
Zhou, L. H., Ntoumanis, N., & Thøgersen-Ntoumani, C. (2019). Effects of perceived autonomy support from social agents on motivation and engagement of Chinese primary school students: Psychological need satisfaction as mediator. Contemporary Educational Psychology58, 323-330.