الف. فارسی
ابراهیمپور، قدیسه. (1396). مقایسه رضایت از زندگی، سازگاری اجتماعی و خوشبینی در سالمندان ساکن منزل و سرای سالمندان. مجله روانشناسی پیری. 3(3)، 219-228.
احیاکننده، منیژه، یوسفی، فریده و خرمائی، فرهاد. (1396). پیشبینی سازگاری دانشجویان با دانشگاه براساس ویژگیهای شخصیتی و هدفگرایی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 14(26)، 1-36.
اردلان، الهام و حسینچاری، مسعود. (1390). پیشبینی سازگای تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با واسطهی باورهای خودکارآمدی. فصلنامه روانشناسی تربیتی. 6(17)، 1-32.
اسلامی، محمدعلی، آزادی، یدالله، غرایاقزندی، حسن و عمادالدین، زینبالسادات. (1396). رابطه بین خوشبینی و خودکارآمدی با انگیزه پیشرفت ورزشی در دانشجویان رشته تربیتبدنی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی دانشگاه علامه طباطبایی. 8(23)، 111- 123.
اعرابیان، اقدس، خداپناهی، محمدکریم، حیدری، محمود و صالح صدقپور، بهرام. (1393). بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. مجله روانشناسی، 8(32)، 360-371.
باقری چاروک، آتنا؛ توحیدی، افسانه و تجربهکار، مهشید. (1398). تاثیر خودتعیینگری، سازگاری تحصیلی و مثبتاندیشی بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری اهداف پیشرفت. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 5(2)، 65-84.
برجیس، مریم؛ حکیم جوادى، منصور؛ طاهر، محبوبه؛ غلامعلى لواسانى، مسعود و حسین خانزاده، عباسعلى. (١٣٩٢). مقایسهى میزان نگرانى، امید و معناى زندگى در مادران کودکان مبـتلا بـه اوتیسم، ناشنوایى و ناتوانى یادگیرى، مجله ناتوانىهاى یادگیرى، ٣(١)، 6-27.
بریمانی، ابوالقاسم؛ دنیوی، رضا و تقیزاده، شهره. (1399). اثربخشی رواندرمانی مثبتنگر بر خوشبینی و ناگویی هیجانی معلمان زن بازنشسته مضطرب. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 6(2)، 49-64.
بهرامی، فاطمه و امیری، محمد. (1399). نقش کیفیت محیط آموزشی در خودناتوانسازی تحصیلی با میانجیگری تعللورزی تحصیلی و خوشبینی تحصیلی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 17(39)، 23-52.
پوررضوی، سیده صغری و حافظیان، مریم. (1396). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان. روانشناسی مدرسه، 6(1)، 26-47.
تمناییفر، محمدرضا، لیث، حکیمه و منصورینیک، اعظم. (1391). رابطه حمایت اجتماعی ادراکشده با خودکارآمدی در دانشآموزان. مجله روانشناسی اجتماعی، 1(28)، 31-39.
زاهدبابلان، عادل؛ قاسمپور، عبدالله و حسنزاده، شهناز. (1390). نقش بخشش و سرسختی روانشناختی در پیشبینی امید. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 12(45)، 13-19.
سلیمانیفر، امید و شعبانی، فرزانه. (1392). رابطه بین خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 10(17)، 83-104.
سیرجانی، لیلا. (1386). بررسی تاثیر هوش، خودکارآمدی و کمالگرایی بر سازگاری دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی تهران.
صفری، محمود و سلیمانی، نادر. (1395). رابطۀ فرهنگ مثبتاندیشی آموزشی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس زبان انگلیسی دوره اول متوسطه. فصلنامۀ رهبری و مدیریت آموزش، 10(3)، 67- 82.
طولابی، زینب، صمدی، سعید و مطهرینژاد، فاطمه. (1392). بررسی نقش میانجی عزت نفس و خودکارآمدی در رابطه بین سبک زندگی و سازگاری جوانان شهر مشهد. فصلنامه مطالعات جامعهشناسی جوانان، 3(9)، 115-132.
طهماسیان، کارینه و اناری، آسیه. (1388). رابطه بین ابعاد خودکارآمدی و افسردگی در نوجوانان، روانشناسی کاربردی، 3(1)، 84-94.
عزیزینژاد، بهاره. (1395). نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی: اثر میانجی رضایت از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانشآموزان. فصلنامۀ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(13)، 57-68.
کبیری، علیاکبر؛ قاسمی، علی؛ زارعی زوارکی، اسماعیل و ریوندی، ریحانه. (1399). تأثیر اجرای برنامه «فلسفه برای کودکان» به کمک فناوری بر خوشبینی تحصیلی و انگیزش پیشرفت در دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهر همدان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 8(15)، 205-224.
کشتورز کندازی، احسان. (1397). تعلیم و تربیت آینده با توجه به اسناد بالادستی. شیراز: انتشارات تخت جمشید.
کشتورز کندازی، احسان، برزگر، مجید و شکوهی، محمدجعفر. (1399). نقش واسطهای خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی در رابطه عزت نفس با شادکامی. نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 13(51)، 95-131.
کشتورز کندازی، احسان و رئیسی، فروزان. (1396). اختلالات یادگیری در دانشآموزان، تهران: انتشارات تایماز.
محبی نورالدینوند، محمدحسین؛ شهنیییلاق، منیجه و شریفی، حسن پاشا. (1393). رابطه سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) با هدفهای پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول. پژوهش در برنامهریزی درسی، 11(40)، 61-79.
مرادى، کیوان؛ واعظى، مظفرالدین، فرزانه، محمد و میرزایی، محمد. (١٣٩٣). رابطه خوشبینى تحصیلى با پیشرفت تحصیلى در بین دانشآموزان مدارس متوسطه پسرانه مناطق 6 و 9 تهران. فصلنامه پژوهش در یادگیرى آموزشگاهى، ٢(٥)، ٧٠-٨٠.
میکائیلی منیع، فرزانه. (1389). رابطۀ سبکهای هویت، تعهد هویت و جنسیت با سازگاری دانشجویان با دانشگاه. مطالعات روانشناختی، 2(6)، 51-73.
نجفی، محمود و فولادچنگ، محبوبه. (1386). رابطه خودکارآمدی وسلامت روان در دانشآموزان دبیرستانی، دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار، 14(22)، 69-81.
نوری، نجیبالله. (1385). نقش خوشبینی در پیشگیری از اضطراب. مجله راه تربیت، 3(2)، 25-45.
نوری، نجیبالله و سقایبیریا، ناصر. (1388). بررسی رابطهی خوشبینی سرشتی و خوشبینی از دیدگاه اسلام با رضایتمندی از زندگی. مجله روانشناسی و دین، 1(2)، 29-68.
نیکنام، ندا و جوکار، بهرام. (1394). پیشبینی ابعاد خودکارآمدی بر اساس الگوی ارتباطات خانوادگی و ساختار کلاس، مجلهمطالعاتآموزشویادگیری، 7(1)، 25-48.
ب. انگلیسی
Amoon, H. (2008). The association between self-efficacy and self-related – abilities and college Students adjustment and academic performance. Research in Higher Education, 49(1), 62-79.
Aunola, K., Stattin, H., & Nurmi, J. (2000). Parenting styles and Adolescents achievement strategies. Journal of Adolescence, 23(2), 205-222.
Bachem, R., & Casey, P. (2018). Adjustment disorder: a diagnosis whose time has come. Journal of Affective Disorders, 227, 243-253.
Baker, R. W., & Siryk, B. (1986). Measuring Adjustment to College. Journal of Counseling Psychology, 33(1), 179-189.
Baker, R. W., & Siryk, B. (1989). Student Adaptation to College Questionnaire (SACQ): Manual. Los Angeles: Western Psychological Services.
Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 248-287.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Bandura, A. (2001). Exercise of human agency through collective efficacy. Journal of Psychological Science, 9(3), 75-78.
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-Efficacy Beliefs of Adolescents, 5(1), 307-337.
Bandura, A., Wood, R. (1989). Effect of perceived controllability and performance standards on self-regulation of complex decision making. Journal of Personality and Social Psychology, 56(5), 805-814.
Banikhaled, M. (2010). Academic adjustment and its relationship with the general self-efficacy of students in the faculty of education at Al al-Bayt University. An-Najah University Journal of Humanities, 24(2), 413-432.
Bastien, G., Seifen-Adkins, T., & Johnson, L. R. (2018). Striving for success: Academic adjustment of international students in the US. Journal of International Students, 8(2), 1198-1219.
Beard, K., Hoy, W., & Hoy, A. (2010). Academic optimism of individual teachers: Confirming a new construct. Teaching and Teacher Education, 26, 1136-1144.
Byrne, B. M. (2001). Structural equation modeling with AMOS, EQS, and LISREL: Comparative approaches to testing for the factorial validity of a measuring instrument. International Journal of Testing, 1(1), 55-86.
Carver, C. S., Reynolds, S. L., & Scheier, M. F. (1994). The possible selves of optimist and pessimist. Journal of Research in Personality, 28(2), 133-141.
Chavoshi, S., Wintre, M. G., Dentakos, S., & Wright, L. (2017). A developmental sequence model to university adjustment of international undergraduate students. Journal of International Students, 7(3), 703-727.
Chemers, M., Hu, L., Litze, F., & Garcia, B. (2001). Academic self-efficacy and First-Years College students’ performance and adjustment. Journal of Educational Psychology, 93(1), 55-64.
Cordeiro, S., & Lobo, C. C. (2016). Self-efficacy and academic adaptation: Contributions to promote psychological adjustment. Human Frontier Science Program Journal, 10(1), 1-10.
Deneia, M. T., Clarissa, R. B., Kennethm, T., Carrie, L. B., & Pattono, G. (2009). Self-efficacy, motivation and academic adjustment among African American woman attending institutions of higher education. The Journal of Negro Education, 78(2), 159-171.
Dyson, R., & Renk, K. (2006). Freshmen Adaptation to University Life: Depressive Symptoms, Stress, and Coping, Journal of Clinical Psychology, 62(10), 1231-1244.
Fang, W., Zhang, Y., Mei, J., Chai, X., & Fan, X. (2018). Relationships between optimism, educational environment, career adaptability and career motivation in nursing undergraduates: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 68, 33-39.
Feltz, D. L., Short, S. E., & Sullivan, P. J. (2015). Effects of self-efficacy on physical activity enjoyment in college-aged women. International Journal of Behavioral Medicine, 14(2), 92-96.
Fida, R., Laschinger, H. K. S., & Leiter, M. P. (2018). The protective role of self-efficacy against workplace incivility and burnout in nursing: A time-lagged study. Health Care Management Review, 43(1), 21-29.
Girelli, L., Alivernini, F., Lucidi, F., Cozzolino, M., Savarese, G., Sibilio, M., & Salvatore, S. (2018). Autonomy supportive contexts, autonomous motivation, and self-efficacy predict academic adjustment of first-year university students. In Frontiers in Education (Vol. 3, p. 95). Frontiers.
Hirose, E. L., Wada, S., & Watanabe, H. (1999). Effects of self-efficacy on adjustment to college. Japanese Psychological Research, 41(3), 163-172.
Hurtado, S., Han, J. C., Saenz, V. B., Espinosa, L. L., Cabrera, N. L., & Cerna, O. S. (2007). Predicting transition and adjustment to college: biomedical and behavioral science aspirants and minority students first year of college, Research in Higher Education, 48(7), 841-887.
Kamphorst, J. C., Hofman, W. H. A., Jansen, E. P.W. A., & Terlouw, C. (2012). Een algemenebenadering werkt niet. Disciplinaire verschillen als verklaring van studievoortgang inhet hoger onderwijs [A general approach does not work. Disciplinary differences and explanation of study progress in higher education]. Pedagogische Studies, 89(1), 20–38.
Kang, K. A., & Cho, H. Y. (2018). Mediating effect of social support on the relationship between self-efficacy and adjustment to university life. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 19(3), 210 -218.
Karademas, C. E. (2007). Positive and negative aspects of well-being: Common and specific predictors. Personality and Individual Differences, 43, 277-287.
Kevin L. R. (2009). Hope and optimism: Latent structures and influences on grade expectancy and academic performance. Journal of Personality, 77(1), 231-260.
Kim, S., & Chun, J. (2015). The effects of self-efficacy on adolescents' school adjustment: The mediating effects of depression and aggression. Korean Journal of Child Studies, 36(4), 193 -208.
Kirikkanat, B., & Soyer, M. K. (2018). A path analysis model pertinent to undergraduates' academic success: Examining academic confidence, psychological capital and academic coping factors. European Journal of Educational Research, 7(1), 133-150.
Kline, R. B. (2016). Methodology in the social sciences. Principles and practice of structural equation modeling (4th Ed.). New York: Guilford Press.
Komarraju, M. & Nadler, D. (2013). Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter. Journal of Learning and Individual Differences, 25, 67-72.
Kurtz, J. E., Puher, M. A., Cross, N. A. (2012). Prospective prediction of college adjustment using self and informant rated personality traits. Journal of Personality Assessment, 94(6), 630-637.
Lin, S. P. (2006). An exploration of Chinese international student social self-efficacy Unpublished PH.D. Thesis. Ohio State University.
Maricuțoiu, L. P., & Sulea, C. (2019). Evolution of self-efficacy, student engagement and student burnout during a semester. A multilevel structural equation modeling approach. Learning and Individual Differences, 76, 101785.
Mooney, P., Epstein, M., Reid, H., & Neson, J. R. (2003). Status of and trends in academic intervention in research for students with emotional disturbance, Remedial and Special Education, 24, 273-287.
Multon, K. D., Brown, S. D., Lent, R. W. (1991). Relation of self-efficacy beliefs to academic outcomes: A meta-analytic investigation. Journal of Counseling Psychology, 38(1), 30-38.
Murhovozi, P. (2012). Social and academic adjustment of first-year university students. Journal of Social Sciences, 33(2), 251-259.
Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23(3), 145-149.
Muris, P. (2002). Relationship between Self- efficacy and symptoms of anxiety disorder and depression in a normal adolescent sample. Personality and Individual Differences, 32(2), 337-348.
Neuville, S., Frenay, M., Schmitz, J., Boudrenghien, G., Noel, B., & Wertz, V. (2007). Tinto's theoretical perspective and expectancy- value paradigm: A confrontation to explain freshmen’s academic achievement, Psychological Belgica, 47(1-2), 31-50.
Ozyilmaz, A., Erdogan, B., & Karaeminogullari, A. (2018). Trust in organization as a moderator of the relationship between self‐efficacy and workplace outcomes: A social cognitive theory‐based examination. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 91(1), 181-204.
Paul, E. L., & Brier, S. (2001). Friend sickness in the Transition to college: Precollege predictors and College Adjustment Correlations, Journal of Counseling and Development, 79(1), 77-89.
Pekrun, R. (2006). The control–value theory of achievement emotions: Assumptions corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315–341.
Price, N., Morrison, N., & Arnold, S. (2010). Life out of the limelight: Understanding the non-sporting pursuits of elite athletes. The International Journal of Sport and Society, 1(3), 69-79.
Rubin, A., & Babbie, E. A. (2009). Research methods for social work. Thomson Brooks/Cole, Belmont, Calif: US. PP. 1-679.
Sallem, H., Beaudry, A., & Croteau, A. M. (2011). Antecedents of computer self-efficacy: a study of personality traits and gender. Computer in Human Behavior, 27(5), 1922-1936.
Sanchez, M. M., Infante, R. E., & Troyano, R. Y. (2001). Personality and academic productivity in university students. Social Behavior and Personality: An International Journal, 29(3), 299-306.
Sardegna, V. G., Lee, J., & Kusey, C. (2018). Self‐efficacy, attitudes, and choice of strategies for English pronunciation learning. Language Learning, 68(1), 83-114.
Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1985). Optimism, coping and health: Assessment and implication of generalized outcome expectancies. Health Psychology, 4(3), 219-243.
Schiavo, M. L., Prinari, B., Saito, I., Shoji, K., & Benight, C. C. (2019). A dynamical systems approach to triadic reciprocal determinism of social cognitive theory. Mathematics and Computers in Simulation, 159, 18 -38.
Seligman, M. E. P., & Schulman, P. (1986). Explanatory style as a predictor of productivity and quitting among life insurance sale agents. Journal of Personality and Social Psychology, 50(4), 832-838.
Tetzner, J., & Becker, M. (2018). Think positive? Examining the impact of optimism on academic achievement in early adolescents. Journal of Personality, 86(2), 283-295.
Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition. 2nd Ed., University of Chicago Press, Chicago.
Toews, M. L., & Yazedian, A. (2010). College adjustment among freshmen: Predictors for White and Hispanic males and females, College Student Journal, 41(4), 891-900.
Tschannen-Moran, M., Bankole, R. A., Mitchell, R. M. & Moore, D. M., Jr. (2013). Student academic optimism: A confirmatory factor analysis. Journal of Educational Administration, 51(2), 150-175. Retrieved from ERIC Documents (EJ1006206).
Vrugt, A., & Oort, F. J., & Zeeberg, C. (2002). Goal orientations, perceived self-efficacy and study results amongst beginners and advanced students. British Journal of Educational Psychology, 72(3), 385–397.
Wang. A & Chen, L. (2006). First year students psychological and behavior adaptation to college: The role of coping strategies and social support, Journal of College Student Development, 3(5), 51-57.
Wickens, L. & Greeff, A.P. (2005). Sense of family coherence and the utilization of resources by first-year students. The American Journal of Family Therapy, 33(5), 427-441.
Wu, H., Garza, E., & Guzman, N. (2015). International student’s challenge and adjustment to college. Education Research International, 1–9. http://doi.org/10.1155/2015/202.
Wu, J., & Liu, S. (2019). A comparative study of educational placement and school adjustment of children with cochlear implants between China and Czech Republic. Children and Youth Services Review, 103, 107-115.
Yadak, S. M. (2017). The Impact of the perceived self-efficacy on the academic adjustment among Gassim university undergraduates. Open Journal of Social Sciences, 5(1), 157.
Yusliza, M. Y. (2012). Self-efficacy Perceived social support, and psychological adjustment in international undergraduate students in a public higher education institution in Malaysia. Journal of Studies in International Education, 16(4), 353-371.
Zee, M., Koomen, H. M., & Van der Veen, I. (2013). Student–teacher relationship quality and academic adjustment in upper elementary school: The role of student personality. Journal of School Psychology, 51(4), 517-533.
Zychowski, L. A. (2007). Academic and social predictors of college adjustment among firstyear students: Do high school friendships make a difference? Unpublished Ph.D.Thesis, Indiana University of Pennsylvania.