الف. فارسی
آریانپور، حمیدرضا، حجازی، الهه، اژهای، جواد و غلامعلیلواسانی، مسعود. (1398). هویت تحصیلی دانشجویان ایرانی: یک مطالعه کیفی. مجله روانشناسی، 23(3)، 234-253.
بشارت، محمدعلی و رنجبر کلاگری، الهه. (1392). مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی: پایایی، روایی و تحلیل عاملی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 4(14)، 147-168.
بنیفاطمه، حسین و رسولی، زهره. (1390). بررسی میزان بیگانگی اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه تبریز و عوامل مرتبط با آن. جامعهشناسی کاربردی، 22(1)، 1-26.
تاباچنیک، باربارا جی و فیدل، لیندا اس. (2013/1395). کاربرد آمار چندمتغیری. ترجمه: بلال ایزانلو، ولیالله فرزاد، حمیدرضا حسنآبادی، خدیجه ابوالمعالی و مجتبی حبیبی عسگرآباد. تهران: رشد.
ترکزاده، جعفر، محمدی، مهدی، ناصری جهرمی، رضا و زاهدی، حمیده. (1390). ارزشیابی تعلق و تعهد سازمانی دانشجویان دانشگاه شیراز. نامه آموزش عالی، 4(15)، 59-73.
حجازی، الهه و فرتاش، سهیلا. (1385). تفاوتهای جنسیتی در سبکهای هویت، تعهد هویت و کیفیت دوستی. مجله پژوهش زنان، 4(3)، 61-76.
خدایی، ابراهیم، حبیبی، مجتبی، جمالی، احسان، باقی یزدل، رقیه و خلقی، حبیبه. (1396). فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 7(19)، 7-33.
دولتشاهی، بهروز، یعقوبی، حمید، ریاضی، سیدابوالحسن، پیروی، حمید، حسنآبادی، حمیدرضا، پورشریفی، حمید، ... و صبحی قراملکی، ناصر. (1395). ساخت و اعتباریابی «مقیاس ملی سیمای زندگی دانشجویان»: مطالعهی مقدماتی. فصلنامهی پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 7(3)، 115-125.
شهابی، روحالله. (1397). تغییر الگوی تفاوتهای جنسیتی در عملکرد شناختی؛ آیا شناخت در ایران به سمت زنانه شدن پیش میرود؟ پژوهشنامه زنان، 9(1)، 73-99.
صادقی، منصورهالسادات، یعقوبی، حمید، ظفر، مسعود و پیروی، حمید. (1397). طرح ملی سیمای زندگی دانشجویان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. تهران: دفتر مرکزی مشاوره و سلامت وزارت علوم.
فیروزجائیان، علیاصغر و هاشمیان، بهزاد. (1397). تحلیل جامعهشناختی بیگانگی دانشگاهی. راهبرد فرهنگ، 11(41)، 105-131.
گرکانی، نرگس. (1395). رابطهی تعلق علمی و اجتماعی در دانشگاه تهران با عملکرد تحصیلی و تمایل به مهاجرت در بین دانشجویان. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران، تهران.
مایرز، اندرو. (2013/ 1395). مقدمهای بر آمار و SPSS در روانشناسی. ترجمه اکبر رضایی. تبریز: آیدین.
میرز، لاورنس؛ گامست، گلن و گارینو، جی. (2006/ 1391). پژوهش چندمتغیری کاربردی (طرح و تفسیر). ترجمه: حسنپاشا شریفی، ولیالله فرزاد، سیمیندخت رضاخانی، حمیدرضا حسنآبادی، بلال ایزانلو و مجتبی حبیبی. تهران: رشد.
نوری قاسمآبادی، ربابه و پیروی، حمید. (1394). سازگاری با زندگی دانشجویی (ویراست سوم). تهران: پارسا.
ب. انگلیسی
Ahn, M. Y. (2017). Sense of belonging as an indicator for social capital: a mixed methods analysis of students’ sense of belonging to university. Unpublished Doctoral Dissertation, Bangor University.
Anderman, L. H. (2003). Academic and social perceptions as predictors of change in middle school students' sense of school belonging. The Journal of Experimental Education, 72(1), 5-22.
Benson, T. E. (2019). First-generation Community College Transfer Students' Perceptions of Building a Sense of Belonging and Its Subsequent Impact on University Retention. Unpublished Doctoral Dissertation, Lindenwold University.
Berscheid, E., Snyder, M., & Omoto, A. M. (1989). The relationship closeness inventory: Assessing the closeness of interpersonal relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 57(5), 792.
Cheung, H. Y., & Hui, S. K. F. (2003). Mainland immigrant and Hong Kong local students’ psychological sense of school membership. Asia Pacific Education Review, 4(1), 67-74.
Collins, W. A., & Steinberg, L. (2006). Adolescent development in interpersonal context. In, W. Damon, RM Lerner & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 3. Social, emotional, and personality development (pp.1003-1067). New York: John Wiley & Sons.
Comrey, A. L., & Lee, H. B. (2013). A first course in factor analysis. London: Psychology press.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2014). Autonomy and need satisfaction in close relationships: Relationships motivation theory. In N. Weinstein (Ed.), Human motivation and interpersonal relationships: Theory, research, and applications (p. 53–73). Springer Science.
France, M. K., Finney, S. J., & Swerdzewski, P. (2010). Students’ group and member attachment to their university: A construct validity study of the University Attachment Scale. Educational and Psychological Measurement, 70(3), 440-458.
Freeman, T. M., Anderman, L. H., & Jensen, J. M. (2007). Sense of belonging in college freshmen at the classroom and campus levels. The Journal of Experimental Education, 75(3), 203-220.
Gagné, M. (2003). The role of autonomy support and autonomy orientation in prosaically behavior engagement. Motivation and Emotion, 27(3), 199-223.
Gale, T., & Parker, S. (2014). Navigating change: a typology of student transition in higher education. Studies in Higher Education, 39(5), 734-753.
Gibney, A., Moore, N., Murphy, F., & O’Sullivan, S. (2011). The first semester of university life; ‘will I be able to manage it at all?’ Higher Education, 62(3), 351-366.
Good, C., Rattan, A., & Dweck, C. S. (2012). Why do women opt out? Sense of belonging and women's representation in mathematics. Journal of Personality and Social Psychology, 102(4), 700.
Goodenow, C. (1993a). The psychological sense of school membership among adolescents: Scale development and educational correlates. Psychology in the Schools, 30(1), 79-90.
Goodenow, C. (1993b). Classroom belonging among early adolescent students: Relationships to motivation and achievement. The Journal of Early Adolescence, 13(1), 21-43.
Guadagnoli, E., & Velicer, W. F. (1988). Relation of sample size to the stability of component patterns. Psychological Bulletin, 103(2), 265-275.
Hagerty, B. M., & Patusky, K. (1995). Developing a measure of sense of belonging. Nursing Research, 44(1), 14-19.
Hagerty, B. M., Williams, R. A., & Oe, H. (2002). Childhood antecedents of adult sense of belonging. Journal of Clinical Psychology, 58(7), 793-801.
Healy, L. M., & Link, R. J. (Eds.). (2012). Handbook of international social work: Human rights, development, and the global profession. Oxford University Press, USA.
Hurtado, S., & Carter, D. F. (1997). Effects of college transition and perceptions of the campus racial climate on Latino college students' sense of belonging. Sociology of Education, 70(4), 324-345.
Johnson, D. R., Soldner, M., Leonard, J. B., Alvarez, P., Inkelas, K. K., Rowan-Kenyon, H. T., & Longerbeam, S. D. (2007). Examining sense of belonging among first-year undergraduates from different racial/ethnic groups. Journal of College Student Development, 48(5), 525-542.
Karaman, O., & Cirak, Y. (2017). The Belonging to the University Scale. Acta Didactica Napocensia, 10(2), 1-20.
Karaman, O., & Tarim, B. (2018). Investigation of the Correlation between Belonging Needs of Students Attending University and Well-Being. Universal Journal of Educational Research, 6(4), 781-788.
Naylor, R., Baik, C., & Arkoudis, S. (2018). Identifying attrition risk based on the first year experience. Higher Education Research & Development, 37(2), 328-342.
Niemiec, C. P., & Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice. Theory and Research in Education, 7(2), 133-144.
O'Meara, K., Griffin, K. A., Kuvaeva, A., Nyunt, G., & Robinson, T. N. (2017). Sense of belonging and its contributing factors in graduate education. International Journal of Doctoral Studies, 12, 251-279.
Osterman, K. F. (2000). Students' need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323-367.
Pittman, L. D., & Richmond, A. (2007). Academic and psychological functioning in late adolescence: The importance of school belonging. The Journal of Experimental Education, 75(4), 270-290.
Reeve, J. (2014). Understanding motivation and emotion. John Wiley & Sons.
Roth, J. L., & Brooks-Gunn, J. (2003). What exactly is a youth development program? Answers from research and practice. Applied Developmental Science, 7(2), 94-111.
Ryan, R. M., Deci, E. L., Grolnick, W. S., & La Guardia, J. G. (2006). The significance of autonomy and autonomy support in psychological development and psychopathology. In D. Cicchetti & D. J. Cohen (Eds.), Developmental psychopathology: Theory and method (p. 795–849). John Wiley & Sons Inc.
Sánchez, B., Colón, Y., & Esparza, P. (2005). The role of sense of school belonging and gender in the academic adjustment of Latino adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 34(6), 619-628.
Simon, R. M., Wagner, A., & Killion, B. (2017). Gender and choosing a STEM major in college: Femininity, masculinity, chilly climate, and occupational values. Journal of Research in Science Teaching, 54(3), 299-323.
Strayhorn, T. L. (2018). College students' sense of belonging: A key to educational success for all students. Routledge.
Tett, L., Cree, V. E., & Christie, H. (2017). From further to higher education: transition as an on-going process. Higher Education, 73(3), 389-406.
Thompson, H. (2007). The Need to Belong and Student Grades: Is There a Correlation? Unpublished master's thesis, State University of New York.
Tovar, E., & Simon, M. A. (2010). Factorial structure and invariance analysis of the sense of belonging scales. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 43(3), 199-217.
Vansteenkiste, M., & Ryan, R. M. (2013). On psychological growth and vulnerability: basic psychological need satisfaction and need frustration as a unifying principle. Journal of Psychotherapy Integration, 23(3), 263-280.
Walton, G. M., & Brady, S. T. (2017). The many questions of belonging. In A. J. Elliot, C. S. Dweck, & D. S. Yeager (Eds.), Handbook of competence and motivation: Theory and application (p. 272–293). The Guilford Press.
Walton, G. M., & Cohen, G. L. (2007). A question of belonging: Race, social fit, and achievement. Journal of Personality and Social Psychology, 92(1), 82–96.
Wilson, K. L., Murphy, K. A., Pearson, A. G., Wallace, B. M., Reher, V. G., & Buys, N. (2016). Understanding the early transition needs of diverse commencing university students in a health faculty: informing effective intervention practices. Studies in Higher Education, 41(6), 1023-1040.
You, S., Ritchey, K. M., Furlong, M. J., Shochet, I., & Boman, P. (2011). Examination of the latent structure of the psychological sense of school membership scale. Journal of Psycho Educational Assessment, 29(3), 225-237.