نقش تصاویر و ژست‌ها به عنوان کمک‌کننده‌های غیرکلامی در یادگیری لغت زبان انگلیسی در دختران و پسران پیش‌دبستانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

3 استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

چکیده

روش‌های آموزشی مختلفی در مورد چگونگی آموزش لغت‌های انگلیسی وجود دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تصاویر و ژست‌ها به عنوان کمک‌کننده‌های غیرکلامی در یادگیری لغت زبان انگلیسی در کودکان پیش‌دبستانی بود. طرح پژوهش حاضر از نوع شبه‌آزمایشی بود. شرکت‌کنندگان این پژوهش 60 کودک پیش‌دبستانی(30  دختر و 30 پسر) 4 تا 6 ساله بودند که به روش در دسترس از مهدکودک‌های منطقۀ شش شهر تهران انتخاب شدند. توانایی کودکان در یادگیری لغت‌های جدید با استفاده از یک طرح اندازه‌گیری مکرر در سه موقعیت ارائۀ لغت به تنهایی، ارائۀ لغت به همراه ژست و ارائۀ لغت به همراه تصویر اندازه‌گیری شد. همۀ کودکان آزمون یادآوری معنا و آزمون درک مطلب را پس از آموزش و همچنین در مرحلۀ پیگیری تکمیل کردند. یافته‌ها حاکی از آن بود که کودکان در موقعیت آموزشی ارائۀ لغت به همراه ژست و ارائۀ لغت به همراه تصویر بهتر از موقعیت ارائۀ لغت به تنهایی عمل کردند، همچنین عملکرد آن‌ها در موقعیت ارائۀ لغت به همراه ژست بهتر از موقعیت ارائۀ لغت به همراه تصویر بود. در مرحله پیگیری گروه ارائه لغت به همراه ژست از دو گروه دیگر ثبات بیشتری در آزمون درک نشان دادند. نقش تعدیل کننده جنسیت در یادآوری و درک مطلب لغات معنی دار نبود. کمک‌کننده‌های غیرکلامی در افزایش یادگیری تاثیرگذار هستند. پایداری آموخته‌ها با کمک‌کننده غیرکلامی ژست مناسب‌تر از سایر کمک‌کننده‌ها است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


اولسون، متیو. اچ. و هرگنهان، بی. آر. (1390). مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری
 
( ترجمة علی‌اکبر سیف). نشر دوران. تهران.
Allendorfer, J. B., Lindsell, C. J., Siegel, M., Banks, C. L., Vannest, J., Holland, S. K., et al. (2012). Females and Males Are Highly Similar in Language Performance and Cortical Activation Patterns During Verb Generation. Cortex, 48, 1218–1233.
Anderson, R. C., & Kulhavy, R. W. (1972). Imagery and Prose Learning. Journal of Educational Psychology, 63, 242-243.
Baddeley, A. (1990). Human Memory: Theory and Practice. Psych Press. UK. Best, R. M., Dockrell, J. E., & Braisby, N. (2006). Lexical Acquisition in Elementar Science Classes. Journal of Educational Psychology, 98(4), 824–838.
Bornstein, M. H., Hahn, C., & Haynes, O. M. (2004). Specific and General Language Performance across Early Childhood: Stability and Gender Considerations. First Language, 24, 267–304.
Clark, J. M., & Paivio, A. (1991). Dual Coding Theory and Education. Educational Psychology Review, 3(3), 149–210.
 Cohen, M.T. (2012). Strengthening Science Vocabulary through the Use of Imagery Interventions with College Students. Creative Education.1251-1258.
 Fusaro, M., Vallotton, C.D., & Harris, P.L. (2014). Beside the Point: Mothers’ Head Nodding and Shaking Gestures During Parent–Child Play. Infant Behavior and Development, 37, 235-247.
Galsworthy, M. J., Dionne, G., Dale, P. S., & Plomin, R. (2000). Sex Differences in Early Verbal and Non-verbal Cognitive Development. Developmental Science, 3,206–215.
Ganea, P .A. Pickard, M.B., &Deloache, J.S. (2008).Transfer Between Picture Books and the Real World by Very Young Children. Journal of Cognition and Development, 9, 46-66.
Goldin-Meadow, S., & Sandhofer, C. M. (1999). Gesture Conveys Substantive Information about a Child’s Thoughts to Ordinary Listeners. Developmental Science2:67–74.
Goldin-Meadow, S., & Wagnar Alibali, M. (2012). Gesture's Role in Speaking Learning, and Creating. Annual Review of Psychology, 6, 257-83.
Halpern, D. F. (2000). Sex Differences in Cognitive Abilities (3rd Ed.) Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Hostetter, A. (2011). When Do Gestures Communicate? A Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 137, 297–315.
Jackson, D. N., & Rushton, J. P. (2006). Males Have Greater G: Sex Differences in General Mental Ability from 100,000 17- to 18-year-olds on the Scholastic Assessment Test. Intelligence, 34, 479–486.
Kelly, S.D., Manning, S.M., & Rodak, S. (2008). Gesture Gives a Hand to Language and Learning: Perspectives from Cognitive Neuroscience Developmental Psychology and Education. Language and Linguistics Compass, 2,749-818.
Kimura, D. (1999). Sex and Cognition. Cambridge, MA: The MIT Press.
Krönke, K.M., Mueller, K., Friederici, A.D., & Obrig, H. (2013). Learning by Doing? The Effect of Gestures on Implicit Retrieval of Newly Acquired Words .Cortex, 49, 2553-2568.
Kusanagi, Y. (2005). Analysis of Research on Nonverbal Communication in Language Education. JALT2004 Conference Proceedings. Tokyo.
Lazaraton, A. (2004). Gesture and Speech in the Vocabulary Explanations of One ESL Teacher: A Microanalytic Inquiry. Journal of Research in Language Studies, 54(1), 79-117.
Maccoby, E. E., & Jacklin, C. N. (1974). The Psychology of Sex differences. Stanford/London: Stanford University Press/Oxford University Press.
Macedonia, M., & Kriegstein, K.V. (2012). Gestures Enhance Foreign Language Learning. Biolinguistics, 6, 3-4, 393-416.
Newcomer, P., & Hammill, D. D. (1998). Test of Language Development, Primary (2nd ed.). Austin, TX: Pro-Ed.
Payne, T. W., & Lynn, R. (2011). Sex Differences in Second Language Comprehension. Personality and Individual Differences, 50, 434-436.
Preissler, M. A., & Carey, S. (2004). Do Both Pictures and Words Function as Symbols for 18 and 24-Month-Old Children. Journal of Cognition and Development, 5(2), 185-212.
Reynell, J. K. (1985). Reynell Developmental Language Scales – Revised. Windsor, England: Nfer-Nelson.
Rowe, M. L., Silverman, R. D., & Mullan, B.E. (2013).  The Role of Pictures and Gestures as Nonverbal Aids in Preschoolers’ Word Learning in a Novel Language. Contemporary Educational Psychology, 38, 109-117.
Ryan, J. J., Kreiner, D. S., & Tree, H. A. (2008). Gender Differences On WAIS-III Incidental Learning, Pairing, and Free Recall. Applied Neuropsychology, 15, 117–122.
Sadoski, M., Goetz, E. T., & Kangiser, S. (1998). Imagination in Story Response: Relationships between Imagery, Affect, and Structural Importance. Reading Research Quarterly, 23, 320-336.
Sparrow, S. S., Balla, D. A., & Cicchetti, D. V. (1984). Vineland Adaptive Behavior Scales: Interview Edition, Expanded Form Manual. Circle Pines, MN: American Guidance Service.
Taleghani-Nikazm, C. (2008). Gestures in Foreign Language Classrooms: An Empirical Analysis of Their Organization and Function. In Melissa Bowles et al. Selected Proceedings of the 2007 Second Language Research Forum, 229-238. Somerville.MA. Cascadilla Proceedings Project.
Tellier, M. (2008). The Effect of Gestures on Second Language Memorization by Young Children. Gesture, 8(2), 219-235.
Tirre, W.C., Manelis, L., & Leicht, K.L. (1979). The Effects of Imaginal and Verbal Strategies on Prose Comprehension by Adults. Journal of Reading Behavior, 2,100-106.
Yap, D .,So, W., Yap , J.M .,Tan ,Y., & Teoh , R.S.(2011). Iconic Gestures Prime Words. Cognitive Science, 35, 171-183.
Zimmer, H. T. (2001). Why do actions speak louder than words? Action memory as a variant of encoding manipulations or the result of a specific memory system. Memory far action: A distinct form of episodic memory? Oxford University Press.