هدف کلی این پژوهش بررسی استقلال کاری ادراکشده در بین معلمان ایرانی و مقایسهی آن بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی بود. شرکتکنندگان پژوهش 413 نفر از معلمان مدارس مقاطع مختلف تحصیلی شهر سنندج بودند که به شیوهی تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی «استقلال کاری شایسته معلمان» اقتباسشده از مطالعات فریدمن (1999) بود که میزان فعالیتهای معمول معلمان را که باید بهصورت مستقل انجام گیرد توسط خود معلمان ارزیابی مینماید. بهمنظور آزمون روایی محتوایی پرسشنامه استقلال کاری معلمان روش تحلیل عاملی تأییدی به کار رفت. برای پاسخ به پرسشهای پژوهشی با توجه به نوع توزیع دادهها از آزمونهای t تک نمونهای، آزمون t با دو نمونهی مستقل و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. تحلیلها نشان داد که معلمان سطح استقلال کاری خود را درمجموع پایینتر از سطح متوسط مقیاس مربوطه ارزیابی نمودند. معلمان میزان استقلال خود را در حیطههای ایجاد هویت، مشارکت والدین، توسعهی حرفهای و موضوعات فوقبرنامه، پایینتر از سطح متوسط، در حیطهی تدریس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در حد متوسط و در حیطهی تغییر و توسعهی برنامه درسی، بالاتر از سطح متوسط ارزیابی کرده بودند. نتایج همچنین حاکی از آن بود که اگرچه میزان استقلال معلمان بر اساس خودارزیابیها به لحاظ جنسیت و سابقهی خدمت تفاوت معناداری نداشت، اما دورهی تحصیلی که معلمان در آن تدریس میکردند و مدرک تحصیلی آنان باعث تفاوتهای معناداری در ارزیابی معلمان از سطوح استقلال کاریشان شده بود. به نظر میرسد معلمانی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم و کاردانی که در پایههای مختلف دورهی ابتدایی تدریس میکردند با استفاده از نوعی خلاقیت و خلاء به وجود آمده از عدم نظارت والدین، مؤسسات رقیب و سطح بلوغ فراگیران توانستهاند در نظام متمرکز آموزشی ایران گونهی خاصی استقلال کاری را صرفاً در حوزهی تدریس و مدیریت کلاس درس خود احساس و گزارش نمایند.
شیربگی, ناصر, بلندهمتان, کیوان, & تدین سنگانی, پروین. (1396). بررسی و مقایسهی سطح استقلال کاری درک شدهی معلمان در مدارس. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9(2), 146-172. doi: 10.22099/jsli.2018.4734
MLA
ناصر شیربگی; کیوان بلندهمتان; پروین تدین سنگانی. "بررسی و مقایسهی سطح استقلال کاری درک شدهی معلمان در مدارس", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9, 2, 1396, 146-172. doi: 10.22099/jsli.2018.4734
HARVARD
شیربگی, ناصر, بلندهمتان, کیوان, تدین سنگانی, پروین. (1396). 'بررسی و مقایسهی سطح استقلال کاری درک شدهی معلمان در مدارس', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9(2), pp. 146-172. doi: 10.22099/jsli.2018.4734
VANCOUVER
شیربگی, ناصر, بلندهمتان, کیوان, تدین سنگانی, پروین. بررسی و مقایسهی سطح استقلال کاری درک شدهی معلمان در مدارس. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1396; 9(2): 146-172. doi: 10.22099/jsli.2018.4734