هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس بود. بدین منظور 180 معلم (77 زن و 103 مرد) از مدارس شهرستان خواف به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و به مقیاس خودکارآمدی خلاقیت و پرسشنامههای خودکارآمدی انضباطی و خودکارآمدی عمومی شوارزر و جروسالم پاسخ دادهاند. دادهها در چارچوب دو نظریهی کلاسیک آزمون و نظریهی سؤال- پاسخ تحلیل شدند. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سؤال- نمرهی کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اجرا شد. همچنین از مدل پاسخ مدرج سیمجیما برای برازندگی دادهها و تحلیل استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد مقیاس از یک عامل اشباع شده و از شاخصهای برازش مناسبی برخوردار است. بین خودکارآمدی خلاقیت با خودکارآمدی عمومی و خودکارآمدی انضباطی رابطهی مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین پرسشنامه از ضریب پایایی قابل قبولی برای کل نمونه و برای معلمان زن و مرد برخوردار بود. نتایج آزمون بر اساس نظریهی سؤال-پاسخ حاکی از برازندگی با مدل سیمجیما بوده و آزمون دارای تابع آگاهی مناسبی بود. یافتههای پژوهش بیانگر این میباشد که نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در جامعهی معلمان مدارس از ویژگیهای روانسنجی قابل قبولی برخوردار بوده و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده نمود.
اکبری بلوطبنگان, افضل, رضایی, علی محمد, & احراری, عمادالدین. (1396). ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9(2), 87-104. doi: 10.22099/jsli.2018.4731
MLA
افضل اکبری بلوطبنگان; علی محمد رضایی; عمادالدین احراری. "ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9, 2, 1396, 87-104. doi: 10.22099/jsli.2018.4731
HARVARD
اکبری بلوطبنگان, افضل, رضایی, علی محمد, احراری, عمادالدین. (1396). 'ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9(2), pp. 87-104. doi: 10.22099/jsli.2018.4731
VANCOUVER
اکبری بلوطبنگان, افضل, رضایی, علی محمد, احراری, عمادالدین. ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس خودکارآمدی خلاقیت در معلمان مدارس. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1396; 9(2): 87-104. doi: 10.22099/jsli.2018.4731