هدف از انجام این پژوهش، رابطهی ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان دبیرستانهای شهر یاسوج بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوهی گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی محسوب میشود. جامعهی آماری شامل تمامی معلمان دبیرستانهای شهر یاسوج در سال تحصیلی 93-1392 بودند؛ که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 201 نفر از معلمان (111 نفر) معلم مرد و (90 نفر) معلم زن به عنوان نمونه انتخاب شدند. با استفاده از ابزارهای نقش گروههای آموزشی و کیفیت عملکرد معلمان دادهها گردآوری شد. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شد. دادهها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که از دیدگاه معلمان، رهبری گروه و ارتباطات بالاترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. بین ابعاد نقش گروههای آموزشی (هماهنگکننده، مشاور، رهبر گروه و ارزیاب) با ابعاد کیفیت عملکرد (نقش حرفهای، ارتباطات، مدیریت ارائهی دروس، تدریس و هدایت، شایستگی فرهنگی، نظارت و تضمین کیفیت تدریس، کیفیت بازخورد، تکالیف، مدیریت کلاس) رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. نقشهای هماهنگکننده، مشاور، رهبر و ارزیاب گروههای آموزشی پیشبینی کنندهی معناداری کیفیت عملکرد معلمان میباشد. گروههای آموزشی با ایفای نقشهای هماهنگکننده، مشاور، رهبر گروه و ارزیاب میتوانند به طور مستقیم کیفیت عملکرد معلمان را تحت تأثیر قرار دهند.
جعفری, سکینه , دامغانیان, حسین و عبدشریفی, فاطمه . (1396). رابطهی ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9(2), 37-58. doi: 10.22099/jsli.2018.4729
MLA
جعفری, سکینه , , دامغانیان, حسین , و عبدشریفی, فاطمه . "رابطهی ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9, 2, 1396, 37-58. doi: 10.22099/jsli.2018.4729
HARVARD
جعفری, سکینه, دامغانیان, حسین, عبدشریفی, فاطمه. (1396). 'رابطهی ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9(2), pp. 37-58. doi: 10.22099/jsli.2018.4729
CHICAGO
سکینه جعفری , حسین دامغانیان و فاطمه عبدشریفی, "رابطهی ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان," مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9 2 (1396): 37-58, doi: 10.22099/jsli.2018.4729
VANCOUVER
جعفری, سکینه, دامغانیان, حسین, عبدشریفی, فاطمه. رابطهی ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1396; 9(2): 37-58. doi: 10.22099/jsli.2018.4729