هدف از انجام این پژوهش، رابطهی ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان دبیرستانهای شهر یاسوج بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوهی گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی محسوب میشود. جامعهی آماری شامل تمامی معلمان دبیرستانهای شهر یاسوج در سال تحصیلی 93-1392 بودند؛ که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 201 نفر از معلمان (111 نفر) معلم مرد و (90 نفر) معلم زن به عنوان نمونه انتخاب شدند. با استفاده از ابزارهای نقش گروههای آموزشی و کیفیت عملکرد معلمان دادهها گردآوری شد. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شد. دادهها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که از دیدگاه معلمان، رهبری گروه و ارتباطات بالاترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. بین ابعاد نقش گروههای آموزشی (هماهنگکننده، مشاور، رهبر گروه و ارزیاب) با ابعاد کیفیت عملکرد (نقش حرفهای، ارتباطات، مدیریت ارائهی دروس، تدریس و هدایت، شایستگی فرهنگی، نظارت و تضمین کیفیت تدریس، کیفیت بازخورد، تکالیف، مدیریت کلاس) رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. نقشهای هماهنگکننده، مشاور، رهبر و ارزیاب گروههای آموزشی پیشبینی کنندهی معناداری کیفیت عملکرد معلمان میباشد. گروههای آموزشی با ایفای نقشهای هماهنگکننده، مشاور، رهبر گروه و ارزیاب میتوانند به طور مستقیم کیفیت عملکرد معلمان را تحت تأثیر قرار دهند.