پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر مشکلات رفتاری- هیجانی دانشآموزان پسر با کمتوانیذهنی انجام شد. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همهی دانشآموزان پسر با کمتوانیذهنی شهر شیراز در سال تحصیلی 93-92 بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جاگماری شدند به طوری که هر گروه 15 نفر بود. از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش آموزش مهارتهای اجتماعی را در 12 جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارایه نشد و در پایان برای هر دو گروه پسآزمون اجرا شد. برای سنجش مشکلات رفتاری از پرسشنامه مشکلات رفتاری- هیجانی اینفلد و تونگ (2002) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس نشان داد که میانگین نمرههای مشکلات رفتاری و خرده مقیاسهای آن در گروه آزمایش به طور معنیداری کاهش یافته است. یافتهها بیانگر تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود مشکلات رفتاری- هیجانی دانشآموزان پسر با کمتوانیذهنی بود. بنابراین پیشنهاد میشود با طراحی و اجرای آموزش مهارتهای اجتماعی جهت بهبود مشکلات رفتاری دانشآموزان با کمتوانیذهنی اقدام شود.
وقاری, رقیه, همتی, قربان, & شجاعی, ستاره. (1394). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر مشکلات رفتاری- هیجانی دانشآموزان پسر با کمتوانی ذهنی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7(2), 62-86. doi: 10.22099/jsli.2016.3690
MLA
رقیه وقاری; قربان همتی; ستاره شجاعی. "تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر مشکلات رفتاری- هیجانی دانشآموزان پسر با کمتوانی ذهنی", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7, 2, 1394, 62-86. doi: 10.22099/jsli.2016.3690
HARVARD
وقاری, رقیه, همتی, قربان, شجاعی, ستاره. (1394). 'تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر مشکلات رفتاری- هیجانی دانشآموزان پسر با کمتوانی ذهنی', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7(2), pp. 62-86. doi: 10.22099/jsli.2016.3690
VANCOUVER
وقاری, رقیه, همتی, قربان, شجاعی, ستاره. تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر مشکلات رفتاری- هیجانی دانشآموزان پسر با کمتوانی ذهنی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1394; 7(2): 62-86. doi: 10.22099/jsli.2016.3690