تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر مشکلات رفتاری- هیجانی دانش‌آموزان پسر با کم‌توانی ‌ذهنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 سازمان بهزیستی فارس

2 دانشگاه شیراز

3 استادیار دانشگاه شیراز

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های
اجتماعی بر مشکلات رفتاری- هیجانی دانش‌آموزان پسر با کم‌توانی‌ذهنی انجام شد. روش
پژوهش، ‌آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این
پژوهش همه­ی دانش‌آموزان پسر با کم‌توانی‌ذهنی شهر
شیراز در سال تحصیلی 93-92 بودند که از بین آن‌ها نمونه‌ای به حجم 30 نفر به روش
نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جاگماری شدند
به طوری که هر گروه 15 نفر بود. از هر دو گروه پیش­آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش
آموزش مهارت‌های اجتماعی را  در 12
جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارایه نشد و در
پایان برای هر دو گروه پس‌آزمون
اجرا شد. برای سنجش مشکلات رفتاری از پرسش‌نامه
مشکلات رفتاری- هیجانی اینفلد و تونگ (2002) 
استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس
نشان داد که میانگین نمره‌های مشکلات رفتاری و خرده‌ مقیاس‌های
آن در گروه آزمایش به طور معنی‌داری کاهش یافته است. یافته‌ها بیان‌گر تأثیر آموزش
مهارت­های اجتماعی بر بهبود مشکلات رفتاری- هیجانی دانش‌آموزان
پسر با کم‌توانی‌ذهنی بود.
بنابراین پیشنهاد می‌شود با طراحی و اجرای آموزش
مهارت‌های اجتماعی جهت بهبود مشکلات رفتاری دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی
اقدام شود.

کلیدواژه‌ها