1
دانشجوی دکترا روانشناسی تربیتی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران.
2
عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی ، دانشگاه شهید بهشتی
10.22099/jsli.2025.8118
چکیده
این پژوهش با هدف تحلیل ویژگیهای روانسنجی مقیاس تکگامی بولتن (Kannangara et al. 2020) برای سنجش سخترویی تحصیلی در دانشجویان ایرانی انجام شد. 400 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی (200 زن و 200 مرد) که بهصورت در دسترس در نیمسال تحصیلی اول 1402-1401 انتخاب شدند، به مقیاس تکگامی بولتن، نسخه کوتاه مقیاس نظمبخشی انگیزشی و مقیاس پایستگی انگیزش پاسخ دادند. نتایج تحلیل مولفههای اصلی، از ساختار تکعاملی مقیاس سنجش سخترویی حمایت کرد. در ادامه، نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد که ساختار تکعاملی مقیاس با دادهها برازش مطلوبی داشت. علاوهبر این، نتایج مربوط به همبستگی بین سخترویی تحصیلی با نظمبخشی انگیزشی و پایستگی انگیزشی از روایی همگرای مقیاس نیز حمایت کرد. ضریب همسانی درونی مقیاس تکگامی بولتن، 86/0 به دست آمد. درمجموع، نتایج این مطالعه شواهد قانعکنندهای در دفاع از خاستگاه نظری زیربنایی مقیاس تکگامی بولتن برای سنجش سخترویی تحصیلی و مشخصههای فنی روایی و پایایی آن در نمونه دانشجویان ایرانی، فراهم آورد.