آموزش پژوهش محور؛ حلقه مفقوده‌ی چرخه کیفیت در آموزش و یادگیری نظام آموزش عالی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

جردن - گلفام موسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی

چکیده

این مطالعه با هدف واکاوی تجربه‌های خبرگان آموزش عالی در زمینه آموزش پژوهش محور بدنبال مسیری برای برون رفت از بحران کیفیت در آموزش و یادگیری است. این پژوهش در پارادایم تفسیرگرایی با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی طراحی و اجرا شد. مشارکت‌کنندگان شامل 21 صاحب‌نظر آموزش عالی در این حوزه که به روش هدفمند با نمونه‌‌گیری‌های گلوله برفی و حداکثر تنوع انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه عمیق بدون ساختار و جهت تحلیل داده‌ها از راهبرد هفت مرحله‌ای کلایزی استفاده شد. یافته‌ها بیانگر آن است که تحلیل داده‌های مصاحبه به ایجاد یک مقوله اصلی«مفهوم آموزش پژوهش محور» وسه مقوله‌ فرعی «آموزش پژوهی، مدیریت و پشتیبانی و منشور اخلاقی- فرهنگی» منجر شد. از مهم‌ترین زیر مقوله‌های فرعی در راستای آموزش پژوهی می‌توان به دانش پژوهی آموزش و یادگیری، معماری طرح درس، پرورش خلاقیت و روحیه پژوهشگری و در مقوله مدیریت و پشتیبانی به زیر مقوله‌های رهبری تحول‌گرا، شایسته سالاری، حمایت مکفی از دانشجویان و اساتید در فعالیت‌های علمی در سایه منشور اخلاقی - فرهنگی که در پی تسهیل ارتباطات علمی و دوری از جزم گرایی و حرکت به سمت آزاد اندیشی اشاره کرد. برجسته‌ترین یافته این مطالعه نشان از مغفول ماندن توسعه حرفه‌ای(آموزشگری) استادان در آموزش عالی در عین ضرورت دارد که این امرمنتهی به برهوت آموزشگری و نهایتا بحران کیفیت آموزش و یادگیری شده است. بنابراین نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در صورت ارتباط کارآمد بین آموزش و پژوهش است که می‌توان امید به رشد و بالندگی کنشگران آموزش عالی در دو ساحت آموزشی(توسعه حرفه‌ای؛ تخصصی) و پژوهشی وکاربردی شدن برنامه درسی برای برقراری ارتباطی که در پی توسعه پویایی دانشگاه و گسترش چشم اندازهای نو در دانش است داشت. در تایید این امر از مهم‌ترین پیشنهادهای سیاستی می‌توان به؛ پیاده‌سازی طرح برنامه آموزش پژوهی ازطریق مراکز تعالی تدریس دانشگاه های مادر

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Aghazadeh, M. (2016). A guide to new teaching methods based on research (brain-centered, constructivism, learning through cooperation, metacognition, etc.). Tehran: Aizh publication. [In Persian]  
Ainscow, M., Chapman, C., & Hadfield, M. (2019). Changing education systems: A research-based approach. Routledge.
Almulla, M. A. (2023). Constructivism learning theory: A paradigm for students’ critical thinking, creativity, and problem solving to affect academic performance in higher education. Cogent Education, 10(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2172929
Andresen, L., Boud, D., & Cohen, R. (2020). Experience-based learning. In G. Foley (Ed.), Understanding adult education and training (pp. 225-239). Routledge.
Biabanagard, E. (2021). Educational psychology: Psychology of teaching and learning. Tehran: Virayes Publications. [In Persian]  
 Blessinger, P., & Carfora, J. M. (Eds.). (2014). Inquiry-based learning for faculty and institutional development: A conceptual and practical resource for educators. Emerald Group Publishing.
Chabook, F. A., Kayhan, J., Hosni, M., Samari, M., & Faizi, A. (2021). Investigating the status of Urmia University of Medical Sciences faculties in input, process and output educational indices and presenting an upgrade model. Nursing and Midwifery Journal, 19(3), 251-264. [In Persian]  
Draucker, C. B., Martsolf, D. S., Ross, R., & Rusk, T. B. (2007). Theoretical sampling and category development in grounded theory. Qualitative Health Research, 17(8), 1137-1148. doi: 10.1177/1049732307308450. PMID: 17928484.
Eghbali, A., Salehi, A., Ghaedi, Y., & Mahmoudnia, A. (2021). A reflection on the basic features of emancipatory classroom components in higher education. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education27(1), 27-50. [In Persian]  
Farasatkhah, M. (2022). Occasionally University of Iran: New and critical didcussions on university studies, Science studies, and Higher Education. Tehran: Publisher: Agah [In Persian]  
Huet, I. (2017). Research-based education as a model to change the teaching and learning environment in STEM disciplines. European Journal of Engineering Education, 43(5), 725-740. https://doi.org/10.1080/03043797.2017.1415299
Keshavarz Ruodaki, A., Fathi Vajargah, K., Hosseini Largani, S. M., & Yadegarzadeh, G. (2023). A new context connected curriculum in higher education climate: Aims and strategies. Journal of Research in Educational Systems17(60), 5-17. [In Persian]  
Kolahdoozi, A., & Kossari, M. (2011). Basics and pattern of research-oriented education in Imam Hossein University (AS). Research in Islamic Education Issues, 19(12), 139-168. [In Persian]  
Mehrmohammadi, M. (2023). Design of the scholarship of teaching and learning. Ministry of Science, Research and Technology Project. Tehran. [In Persian]  
Mir Jalili, M. A. (2013). Presenting a model for research-based education in teacher training based on the grounded theory. National Teacher Training Conference, Farhangian University, Tehran, Iran. [In Persian]  
Morrow, R., Rodriguez, A., & King, N. (2015). Colaizzi’s descriptive phenomenological method. The Psychologist, 28(8), 643-644.
Rashidi, Z. (2017). Analyzing the state of educational quality in Iranian universities, and providing solutions to improve it. Specialized report. Higher Education Research and Planning Institute. Tehran, Iran. [In Persian] 
 Rashidi, Z. (in press). The conceptual framework of research-based education in Iran's higher education system. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. Doi: 10.22034/IRPHE.2024.2022664.1146 [In Persian]
Salehi Omran, E., & Rahmani Ghahdarijani, E. (2013). The issue of employment of higher education graduates and the necessity of paying attention to employable skills in the labor market in the higher education planning plan. Higher Education of Iran, 5(3), 27-58. [In Persian]
Syaharuddin, S., Mutiani, M., Handy, M. R. N., Abbas, E. W., & Jumriani, J. (2022). Putting transformative learning in higher education based on linking capital. Journal of Education and Learning, 16(1), 58-64.
van der Rijst, R. V. D. (2017). The transformative nature of research-based education: A thematic overview of the literature. In E. Bastiaens, J. van Tilburg, & J. van Merriënboer (Eds.), Research-based learning: Case studies from Maastricht University. Professional Learning and Development in Schools and Higher Education, vol 15. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-50993-8_1
Wieman, C., & Gilbert, S. (2015). Taking a scientific approach to science education, part I-research. Microbe,  10(4),152-156. DOI:10.1128/microbe.10.152.1
Wirihana, L., Welch, A., Williamson, M., Christensen, M., Bakon, S., & Craft, J. (2018). Using Colaizzi’s method of data analysis to explore the experiences of nurse academics teaching on satellite campuses. Nurse Researcher, 25(4), 30-34. Doi: 10.7748/nr.2018.e1516
Yamani Douzi Sorkhabi, M. (2013). The quality in higher education. Tehran: Samt. [In Persian]