هدف این پژوهش بررسی تاثیر تکنو استرس بر درگیری تحصیلی با نقش میانجی خستگی تکنولوژیکی در یادگیری آنلاین دانشجویان بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است که در آن روابط ساختاری میان متغیرهای پژوهش با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از بین آنها 389 نفر (205 زن و 184 مرد)، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی نسبتی، انتخاب شدند و به پرسشنامههای تکنو استرس، درگیری تحصیلی و خستگی تکنولوژیکی پاسخ دادند. برای تحلیل دادههای آمار توصیفی و ماتریس همبستگی از نرم افزار SPSS (نسخه 25) و برای آزمون فرضیه و مدل پژوهش از نرم افزار AMOS (نسخه 20) استفاده شد که نشان از برازش مطلوب مدل به دست آمده بود. یافتههای پژوهش حاکی از این است که تکنواسترس تاثیر مثبت و معنی داری بر درگیری تحصیلی دارد. از طرف دیگر، خستگی تکنولوژیکی تاثیر منفی و معنی داری بر درگیری تحصیلی دارد. هم چنین تکنواسترس تاثیر منفی و معنی داری بر خستگی تکنولوژیکی دارد. بر اساس یافته های به دست آمده از پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برای افزایش سطح درگیری تحصیلی و بهبود عملکرد تحصیلی باید به عوامل و ابعاد تکنواسترس و خستگی تکنولوژیکی بر روی فراگیران توجه کرد.
موسی زاده شیرازی, طاهره , دوالی, محمد مهدی و ساختمان کبیر, سید محمد . (1403). برررسی رابطه تکنو استرس بر مشغولیت تحصیلی با نقش میانجی خستگی حاصل از فناوری در دانشجویان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(2), 258-235. doi: 10.22099/jsli.2025.7981
MLA
موسی زاده شیرازی, طاهره , , دوالی, محمد مهدی , و ساختمان کبیر, سید محمد . "برررسی رابطه تکنو استرس بر مشغولیت تحصیلی با نقش میانجی خستگی حاصل از فناوری در دانشجویان", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16, 2, 1403, 258-235. doi: 10.22099/jsli.2025.7981
HARVARD
موسی زاده شیرازی, طاهره, دوالی, محمد مهدی, ساختمان کبیر, سید محمد. (1403). 'برررسی رابطه تکنو استرس بر مشغولیت تحصیلی با نقش میانجی خستگی حاصل از فناوری در دانشجویان', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(2), pp. 258-235. doi: 10.22099/jsli.2025.7981
CHICAGO
طاهره موسی زاده شیرازی , محمد مهدی دوالی و سید محمد ساختمان کبیر, "برررسی رابطه تکنو استرس بر مشغولیت تحصیلی با نقش میانجی خستگی حاصل از فناوری در دانشجویان," مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16 2 (1403): 258-235, doi: 10.22099/jsli.2025.7981
VANCOUVER
موسی زاده شیرازی, طاهره, دوالی, محمد مهدی, ساختمان کبیر, سید محمد. برررسی رابطه تکنو استرس بر مشغولیت تحصیلی با نقش میانجی خستگی حاصل از فناوری در دانشجویان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1403; 16(2): 258-235. doi: 10.22099/jsli.2025.7981