رابطه‌ ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی در کلاس و ریسک‌پذیری تحصیلی: نقش واسطه‌ای یادگیری خودپیرو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 عضو هیات علمی دانشگاه شیراز

10.22099/jsli.2024.7698

چکیده

پژوهش حاضر به تعیین نقش واسطه‌گری یادگیری خودپیرو در رابطه بین ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی در کلاس و ریسک‌پذیری تحصیلی پرداخته است. تعداد 413 نفر (193 دختر و 220 پسر) از دانش‌آموزان پایه‌های ششم، هفتم و هشتم شهرستان مرودشت با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای به‌عنوان شرکت‌کنندگان در پژوهش انتخاب شدند و سه مقیاس ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی در کلاس درس، یادگیری خودپیرو و ریسک‌پذیری تحصیلی را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که ریسک‌پذیری تحصیلی دانش‌آموزان تحت تأثیر ارضای نیازهای اساسی روان‌شناختی در بعُد ارضای نیاز به ارتباط است و هرچه ارضای این نیاز در بین دانش‌آموزان بیشتر باشد، قدرت ریسک‌پذیری تحصیلی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. یافته دیگر نشان داد که ارضای نیاز به خودپیروی و نیاز به ارتباط، با واسطه‌گری یادگیری خودپیرو بر ریسک‌پذیری تحصیلی دانش‌آموزان اثر غیرمستقیم دارند. بنابراین براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که ارضای هرچه بیشتر و باکیفیت‌تر نیازهای اساسی روان‌شناختی از جمله نیاز به خودپیروی و نیاز به ارتباط، با ارتقای یادگیری خودپیرو دانش‌آموزان، موجبات افزایش ریسک‌پذیری تحصیلی آن‌ها را فراهم می‌آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 04 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 21 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 19 شهریور 1403