1
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
10.22099/jsli.2024.7698
چکیده
پژوهش حاضر به تعیین نقش واسطهگری یادگیری خودپیرو در رابطه بین ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در کلاس و ریسکپذیری تحصیلی پرداخته است. تعداد 413 نفر (193 دختر و 220 پسر) از دانشآموزان پایههای ششم، هفتم و هشتم شهرستان مرودشت با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای بهعنوان شرکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند و سه مقیاس ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در کلاس درس، یادگیری خودپیرو و ریسکپذیری تحصیلی را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که ریسکپذیری تحصیلی دانشآموزان تحت تأثیر ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در بعُد ارضای نیاز به ارتباط است و هرچه ارضای این نیاز در بین دانشآموزان بیشتر باشد، قدرت ریسکپذیری تحصیلی آنها نیز افزایش مییابد. یافته دیگر نشان داد که ارضای نیاز به خودپیروی و نیاز به ارتباط، با واسطهگری یادگیری خودپیرو بر ریسکپذیری تحصیلی دانشآموزان اثر غیرمستقیم دارند. بنابراین براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ارضای هرچه بیشتر و باکیفیتتر نیازهای اساسی روانشناختی از جمله نیاز به خودپیروی و نیاز به ارتباط، با ارتقای یادگیری خودپیرو دانشآموزان، موجبات افزایش ریسکپذیری تحصیلی آنها را فراهم میآورد.
استواری, ندا, & یوسفی, فریده. (1403). رابطه ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در کلاس و ریسکپذیری تحصیلی: نقش واسطهای یادگیری خودپیرو. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, (), -. doi: 10.22099/jsli.2024.7698
MLA
ندا استواری; فریده یوسفی. "رابطه ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در کلاس و ریسکپذیری تحصیلی: نقش واسطهای یادگیری خودپیرو", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, , , 1403, -. doi: 10.22099/jsli.2024.7698
HARVARD
استواری, ندا, یوسفی, فریده. (1403). 'رابطه ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در کلاس و ریسکپذیری تحصیلی: نقش واسطهای یادگیری خودپیرو', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, (), pp. -. doi: 10.22099/jsli.2024.7698
VANCOUVER
استواری, ندا, یوسفی, فریده. رابطه ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در کلاس و ریسکپذیری تحصیلی: نقش واسطهای یادگیری خودپیرو. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1403; (): -. doi: 10.22099/jsli.2024.7698