استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665. تهران. ایران.
10.22099/jsli.2024.7696
چکیده
پژوهش حاضر به تعیین تأثیر شیوههای ارائه متفاوت مسائل کلامی حسابی ساده بر کارآمدی پردازش دانشآموزان و مقایسه اثرات متفاوت این شیوههای ارائه در کارآمدی پردازش دانشآموزان قوی و ضعیف در ریاضی پرداخته است. این پژوهش از نوع طرحهای آزمایشی است که طی آن تأثیر شیوههای ارائه مسائل حسابی ساده (تصویری، شنیداری و ترکیبی) بر روی کارآمدی پردازش دانشآموزان قوی و ضعیف در ریاضی بررسی شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر یاسوج به تعداد 4049 نفر در سال تحصیلی 1403-1402 بود. مشارکتکنندگان پژوهش به تعداد 58 نفر (دو گروه 29 نفره) از میان دانشآموزان داوطلب انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری از مسائل کتاب ریاضی پایه اول اقتباس گردید و به هر شرکتکننده 24 مسئله ارائه شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) استفاده شد. یافتهها نشان دادند که کارآمدی پردازش هم در دانشآموزان قوی و هم در دانشآموزان ضعیف در مسائل افزایشی در هر شیوه ارائه نسبت به مسائل کاهشی بیشتر است؛ همچنین کارآمدی پردازش هم در دانشآموزان قوی و هم در دانشآموزان ضعیف در ارائه ترکیبی نسبت به ارائه تصویری و در ارائه تصویری نسبت به ارائه شنیداری بیشتر بود. دیگر نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان قوی و ضعیف ازنظر مسائل شنیداری افزایشی و کاهشی، مسائل تصویری افزایشی و کاهشی و همچنین مسائل ترکیبی افزایشی و کاهشی تفاوت معنیداری قابل مشاهده است. بهعلاوه نتایج نشان داد که دانشآموزان قوی، کارآمدی پردازش بیشتری نسبت به دانشآموزان ضعیف در مسائل مختلف با ارائههای متفاوت دارند. با توجه به نتایج این پژوهش معلمان و دبیران ریاضی میتوانند در آموزشهای خود با استفاده از روشهای متفاوت ارائه مسائل حسابی ساده، فرایند یادگیری دانشآموزان را تسهیل نمایند.
عزیزی محمودآباد, مهران . (1403). تأثیر شیوه های ارائه مسائل کلامی حسابی ساده بر کارآمدی پردازش دانش آموزان پایه اول ابتدایی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, (), 28-1. doi: 10.22099/jsli.2024.7696
MLA
عزیزی محمودآباد, مهران . "تأثیر شیوه های ارائه مسائل کلامی حسابی ساده بر کارآمدی پردازش دانش آموزان پایه اول ابتدایی", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, , , 1403, 28-1. doi: 10.22099/jsli.2024.7696
HARVARD
عزیزی محمودآباد, مهران. (1403). 'تأثیر شیوه های ارائه مسائل کلامی حسابی ساده بر کارآمدی پردازش دانش آموزان پایه اول ابتدایی', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, (), pp. 28-1. doi: 10.22099/jsli.2024.7696
CHICAGO
مهران عزیزی محمودآباد, "تأثیر شیوه های ارائه مسائل کلامی حسابی ساده بر کارآمدی پردازش دانش آموزان پایه اول ابتدایی," مجله مطالعات آموزش و یادگیری, (1403): 28-1, doi: 10.22099/jsli.2024.7696
VANCOUVER
عزیزی محمودآباد, مهران. تأثیر شیوه های ارائه مسائل کلامی حسابی ساده بر کارآمدی پردازش دانش آموزان پایه اول ابتدایی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1403; (): 28-1. doi: 10.22099/jsli.2024.7696