تأثیر شیوه های ارائه مسائل کلامی حسابی ساده بر کارآمدی پردازش دانش آموزان پایه اول ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665. تهران. ایران.

10.22099/jsli.2024.7696

چکیده

این پژوهش به تعیین تأثیر شیوه‌های ارائه متفاوت مسائل کلامی حسابی ساده بر کارآمدی پردازش دانش‌آموزان و مقایسه اثرات متفاوت این شیوه‌های ارائه در کارآمدی پردازش دانش-آموزان قوی و ضعیف پرداخته است. این پژوهش، از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ طرح تحقیق از نوع طرح‌های آزمایشی (طرح عاملی با یک عامل گروه و یک عامل شیوه ارائه ) است که طی آن تأثیر گروه (دانش‌آموزان قوی و ضعیف در ریاضی) و شیوه‌ ارائه مسائل حسابی ساده (تصویری، شنیداری و ترکیبی) بر روی متغیر وابسته پژوهش (کارآمدی پردازش) در دانش‌آموزان بررسی شده‌ است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی شهر یاسوج به تعداد 4049 نفر در سال تحصیلی 1403-1402 است. مشارکت‌کنندگان پژوهش به تعداد 58 نفر (دو گروه 29 نفره) از میان دانش‌آموزان داوطلب انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری از مسائل کتاب ریاضی پایه اول اقتباس گردید. به هر شرکت‌کننده 24 مسئله ارائه شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس آمیخته و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده‌ شد. یافته‌ها نشان دادند که کارآمدی پردازش هم در دانش‌آموزان قوی و هم در دانش‌آموزان ضعیف در مسائل افزایشی در هر شیوه ارائه نسبت به مسائل کاهشی بیشتر است؛ همچنین کارآمدی پردازش هم در دانش‌آموزان قوی و هم در دانش-آموزان ضعیف در ارائه ترکیبی نسبت به ارائه تصویری و در ارائه تصویری نسبت به ارائه شنیداری بیشتر بود؛ و جالب توجه است که در دانش‌آموزان ضعیف هم این گزاره صدق می‌کند. دیگر نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانش‌آموزان قوی و ضعیف از نظر مسائل شنیداری افزایشی و کاهشی، مسائل تصویری افزایشی و کاهشی و همچنین مسائل ترکیبی افزایشی و کاهشی تفاوت معناداری قابل مشاهده است. به علاوه نتایج نشان داد که دانش-آموزان قوی، کارآمدی پردازش بیشتری نسبت به دانش‌آموزان ضعیف در مسائل مختلف با ارائه‌های متفاوت دارند .

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 15 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 08 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 30 مرداد 1403