چالش‌های یادگیری مهارت پرسشگری فلسفی بین دانشجویان و ارائة راهکارهایی برای آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 کارشناس گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.22099/jsli.2024.7624

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل چالش‌های یادگیری مهارت پرسشگری فلسفی و راهکارهایی برای آن بود. میدان پژوهش شامل دانشجومعلمان پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1401-1400 بود. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مضمون به شیوة براون و کلارک و ابزار مصاحبه‌ کیفی نیمه‌ساختاریافته و نمونه‌گیری در دسترس که 54 نفر از دانشجو‌معلمان استان کردستان بودند بهره برده شد. یافته‌های پژوهش در دو گام حاصل شد: گام نخست، ریشه‌یابی و علل عدم‌مهارت پرسشگری فلسفی از دید دانشجومعلمان بود که در قالب مضمون، مقوله و مفهوم دسته‌بندی شدند. نتایج نشان داد که عامل اصلی عدم‌پرسشگری فلسفی نخست خود دانشجومعلمان و پس‌از آن اساتید هستند و حوزه فضای مجازی با کمترین مضمون دارای تأثیر کمتری در عدم‌‍پرسشگری فلسفی دانشجومعلمان است. گام دوم، شامل ارائه راهکارهایی برای طرح پرسشگری فلسفی از نگره دانشجومعلمان بود که مفاهیم آن نیز مقوله‌بندی شد. یافته‌ها بیانگر این امر است که عوامل متعددی از قبیل دانشجومعلمان و اساتید، محیط آموزشی، اجتماعی و خانواده می‌توانند با هماهنگی هم در تقویت مهارت پرسشگری فلسفی دانشجومعلمان مؤثر واقع شوند. در این راستا پیشنهاد می‌شود برای تقویت روحیه پرسشگری فلسفی دانشجویان، نهادهای تربیتی و آموزشی تعامل سازنده و پویا با دانش‌آموزان داشته و روحیه پرسشگری و کنجکاوانه آن‌ها را سرکوب نکنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Bavari, N., Sepahvand, S., Sarvari, M., & Sharifi, H. (2023). The effectiveness of critical thinking training on academic emotions and academic well-being of sixth-grade male students. Studies in Learning & Instruction, 15(1), 211-225.  ]In Persian[
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. DOI:10.1191/1478088706qp063oa.
Chin, C., & Osborne, J. (2008). Students' questions: A potential resource for teaching and learning science. Studies in Science Education, 44(1), 1-39.
Ebrahimi, N., & Mehrmohammadi, M. (2020/1399). Education for asking: An introduction to question-oriented educational theory. Tehran: Nashr-e-Ni. ]In Persian[
Elder, L., & Paul, R. (2019/1398). The art of asking essential questions: Based on critical thinking concepts and Socratic principles. Translated by Ali Saheb-Al-Zamani. Tehran: Akhtaran. ]In Persian[
Etemadzadeh, A., Seifi, S., & Far, H. R. (2013). The role of questioning technique in developing thinking skills: The ongoing effect on writing skill. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 70, 1024-1031.
Ganji, K., Dinarvand, H., & Abootalebi, H. (2012). The effectiveness of questioning and explaining skills training to teachers on creativity of high school students. Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 2(3), 137-167. ]In Persian[
Gharibi, H., Adib, Y., Fathiazar, E., Hashemi, T., Badri Gargari, R., & Gholizadeh, Z. (2013). The effect of strategic teaching of thinking on questioning in male fifth graders in Sanandaj. Tafakkor va Kudak (Thinking and Children), 4(7), 79-92. ]In Persian[.
Hayati, A., Assareh, P. D., Zakariyai, P. D., Heidari, R., & Heidari, A. (2018). Identifying family barriers to student questioning in primary school. Quarterly Journal of Family and Research, 15(3),127-146. ]In Persian[
Haynes, J. E. (2007). Thinking together: Enjoying dialogue with children. In D. Hayes (Ed.), joyful teaching and learning in the primary school (pp. 17-27). University of Plymouth.
Jafari, F., & Liaqatdar, M. J. (2013). The spirit of questioning factors and the fields of its realization. Technology Growth, 29(1), 14-17. ]In Persian[
Keyvani Hafshejani, A. (2012). (A general study on) How to develop the spirit of thinking and probing in students of forth grade in elementary schools of Tehran, 11 District (Master's thesis). Faculty Education Science, Payame Noor University. ]In Persian[
Khanifar, H., & Muslimi, N. (2019). Principles and basics of qualitative research methods: A new and practical approach (Volume 1). Tehran: Negah Danesh.]In Persian[
Klock, D., & Martin, R. (2008/1387). Asking is more important than answering: An introduction to philosophy. Translated by Hamideh Bahraini, Tehran: Hermes. ]In Persian[
Roohi, M., Dehghani, M., & Khatat, M. (2023). Identifying the components of computational thinking in the learning skills of elementary school. Studies in Learning & Instruction15(1), 16-45. doi: 10.22099/jsli.2023.7180. ]In Persian[
Sajadieh, N., & Tusian Khalilabad, S. (2017). Understanding, questioning and class from the perspective of Gadamer; question-based explanation of the teaching process. Journal of Foundations of Education, 6(2), 41-62. ]In Persian[
Shahabadi, A., Ahghar, P. D., & Beheshti, P. D. (2016). The impact of Quranic stories on students’ questioning skills. Quarterly Journal of Family and Research, 13(3), 33-46 . ]In Persian[
Shakibaee, Z., Goliji, Y., & Khalatbari, J. (2011). The effect of Molana's Masnavi Manavi Anecdotes on the degree of adolescents' philosophical probing skill. Journal of Educational Administration Research Quartery, 2(2), 117-134. [In Persian]
Yagoubi, A. (2009). Strengthening the spirit of questioning. Technology Growth, 1, 38-39. [In Persian]