1
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2
کارشناس گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
10.22099/jsli.2024.7624
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل چالشهای یادگیری مهارت پرسشگری فلسفی و راهکارهایی برای آن بود. میدان پژوهش شامل دانشجومعلمان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1401-1400 بود. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مضمون به شیوة براون و کلارک و ابزار مصاحبه کیفی نیمهساختاریافته و نمونهگیری در دسترس که 54 نفر از دانشجومعلمان استان کردستان بودند بهره برده شد. یافتههای پژوهش در دو گام حاصل شد: گام نخست، ریشهیابی و علل عدممهارت پرسشگری فلسفی از دید دانشجومعلمان بود که در قالب مضمون، مقوله و مفهوم دستهبندی شدند. نتایج نشان داد که عامل اصلی عدمپرسشگری فلسفی نخست خود دانشجومعلمان و پساز آن اساتید هستند و حوزه فضای مجازی با کمترین مضمون دارای تأثیر کمتری در عدمپرسشگری فلسفی دانشجومعلمان است. گام دوم، شامل ارائه راهکارهایی برای طرح پرسشگری فلسفی از نگره دانشجومعلمان بود که مفاهیم آن نیز مقولهبندی شد. یافتهها بیانگر این امر است که عوامل متعددی از قبیل دانشجومعلمان و اساتید، محیط آموزشی، اجتماعی و خانواده میتوانند با هماهنگی هم در تقویت مهارت پرسشگری فلسفی دانشجومعلمان مؤثر واقع شوند. در این راستا پیشنهاد میشود برای تقویت روحیه پرسشگری فلسفی دانشجویان، نهادهای تربیتی و آموزشی تعامل سازنده و پویا با دانشآموزان داشته و روحیه پرسشگری و کنجکاوانه آنها را سرکوب نکنند.
بابایی, مظهر, & ازغ, هدیه. (1403). چالشهای یادگیری مهارت پرسشگری فلسفی بین دانشجویان و ارائة راهکارهایی برای آن. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(1), 262-237. doi: 10.22099/jsli.2024.7624
MLA
مظهر بابایی; هدیه ازغ. "چالشهای یادگیری مهارت پرسشگری فلسفی بین دانشجویان و ارائة راهکارهایی برای آن", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16, 1, 1403, 262-237. doi: 10.22099/jsli.2024.7624
HARVARD
بابایی, مظهر, ازغ, هدیه. (1403). 'چالشهای یادگیری مهارت پرسشگری فلسفی بین دانشجویان و ارائة راهکارهایی برای آن', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(1), pp. 262-237. doi: 10.22099/jsli.2024.7624
VANCOUVER
بابایی, مظهر, ازغ, هدیه. چالشهای یادگیری مهارت پرسشگری فلسفی بین دانشجویان و ارائة راهکارهایی برای آن. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1403; 16(1): 262-237. doi: 10.22099/jsli.2024.7624