گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
10.22099/jsli.2024.7622
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی باورهای معلمان کمتجربه و باتجربه زبان انگلیسی در مورد سنجش خلاقیت در مهارت نگارش فراگیران زبان انگلیسی بود. علاوهبر این، همسویی یا عدمهمسویی بین باور و عملکرد معلمان باتجربه و کمتجربه نیز مورد بررسی قرارگرفت. بدین منظور، از طرح روایت توصیفی استفاده شد که در طی آن روایتهای خودزیستنامهای ده معلم زبان انگلیسی (4 معلم باتجربه و 6 معلم کمتجربه) جمعآوری و تحلیل شد. تحلیل موضوعی قیاسی-استقرایی نشان داد که اگرچه معلمان باتجربه و کمتجربه به اهمیت خلاقیت و سنجش آن در مهارت نگارش باور دارند، بین باور و عملکرد آنها همسویی وجود ندارد. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، میتوان به این نتیجه رسید که عواملی ازجمله دانش معلمان و نداشتن چهارچوب مناسب برای سنجش خلاقیت در مهارت نگارش از دلایل عدمهمسویی بین باور و عملکرد معلمان هستند. ازاینرو، شایسته است نظام آموزشی در طول دورههای تربیتمعلم و ضمنخدمت، معلمان را با مفهوم خلاقیت و نحوه سنجش آن بهطور عام و شیوههای بهکارگیری خلاقیت بهطور خاص آشنا کند.
اسفندیاری, رجب, & حسینی, فاطمه. (1403). روایتنگاری باورهای معلمان باتجربه و کمتجربه زبان انگلیسی از سنجش خلاقیت در نگارش فراگیران زبان انگلیسی: یک مطالعه کیفی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(1), 210-191. doi: 10.22099/jsli.2024.7622
MLA
رجب اسفندیاری; فاطمه حسینی. "روایتنگاری باورهای معلمان باتجربه و کمتجربه زبان انگلیسی از سنجش خلاقیت در نگارش فراگیران زبان انگلیسی: یک مطالعه کیفی", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16, 1, 1403, 210-191. doi: 10.22099/jsli.2024.7622
HARVARD
اسفندیاری, رجب, حسینی, فاطمه. (1403). 'روایتنگاری باورهای معلمان باتجربه و کمتجربه زبان انگلیسی از سنجش خلاقیت در نگارش فراگیران زبان انگلیسی: یک مطالعه کیفی', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(1), pp. 210-191. doi: 10.22099/jsli.2024.7622
VANCOUVER
اسفندیاری, رجب, حسینی, فاطمه. روایتنگاری باورهای معلمان باتجربه و کمتجربه زبان انگلیسی از سنجش خلاقیت در نگارش فراگیران زبان انگلیسی: یک مطالعه کیفی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1403; 16(1): 210-191. doi: 10.22099/jsli.2024.7622