روایت‌نگاری باورهای معلمان باتجربه و کم‌تجربه زبان انگلیسی از سنجش خلاقیت در نگارش فراگیران زبان انگلیسی: یک مطالعه کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران

10.22099/jsli.2024.7622

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی باورهای معلمان کم‌تجربه و باتجربه زبان انگلیسی در مورد سنجش خلاقیت در مهارت نگارش فراگیران زبان انگلیسی بود. علاوه‌بر این، هم‌سویی یا عدم‌هم‌سویی بین باور و عملکرد معلمان باتجربه و کم‌تجربه نیز مورد بررسی قرارگرفت. بدین منظور، از طرح روایت توصیفی استفاده شد که در طی آن روایت‌های خودزیست‌نامه‌ای ده معلم زبان انگلیسی (4 معلم باتجربه و 6 معلم کم‌تجربه) جمع‌آوری و تحلیل شد. تحلیل موضوعی قیاسی-استقرایی نشان داد که اگرچه معلمان باتجربه و کم‌تجربه به­ اهمیت خلاقیت و سنجش آن در مهارت نگارش باور دارند، بین باور و عملکرد آن­ها هم‌سویی وجود ندارد. با توجه به ­­نتایج حاصل از این پژوهش، می‌توان به ­این نتیجه رسید که عواملی ازجمله دانش معلمان و نداشتن چهارچوب مناسب برای سنجش خلاقیت در مهارت نگارش از دلایل عدم‌هم‌سویی بین باور و عملکرد معلمان هستند. ازاین‌رو، شایسته است نظام آموزشی در طول دوره‌های تربیت‌معلم و ضمن‌خدمت، معلمان را با مفهوم خلاقیت و نحوه سنجش آن به‌طور عام و شیوه‌های به‌کارگیری خلاقیت به‌طور خاص آشنا کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات