هدف از انجام این پژوهش شناسایی ابعاد و عوامل مؤثر بر سیستم کیفیت آموزش و بررسی روابط پیچیده بین آنها در دانشگاه شیراز استتا ازاینطریق بتوان ضعفهای کیفی و کاستیهای ساختاری در این حوزه را تا حد زیادی کاهش داد. روش پژوهش این مطالعه ازنظر ماهیت دادهها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمّی) است. جمعآوری دادههای این پژوهش ازطریق بررسی مستندات و مطالعات موجود در حوزة کیفیت آموزش عالی، پرسشنامه و مصاحبه با خبرگان مربوطه صورت گرفته است. برهمین اساس با بررسی نظاممند ادبیات و مصاحبه با خبرگان، مدلی متشکل از ابعاد مؤثر بر سیستم کیفیت آموزش با استفاده از مدلسازی تفسیری ساختاری فراگیر در 10 بعد و 5 طبقه استخراج گردید.نتایج پژوهش نشان داد که در بین مجموعه ابعاد مدل، الزامات مبتنیبر فناوری بهعنوان بعد زیربنایی سیستم کیفیت آموزش تشخیص داده شده است و این بدین معنا است که برای دستیابی به سیستم کیفیت آموزشی مطلوب ابتدا باید به این بعد توجه شود و با تدوین سیاستهای آموزشی ویژه، بحث بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی بهعنوان یک راهبرد اساسی بهبود کیفیت آموزشی مورد توجه قرار بگیرد. همچنین تدوین دورههای آموزشی مستمر ضمنخدمت برای مسئولان، کارمندان و اساتید، بهبود عوامل محیطی و زیرساختها نظیر توسعه خطوط ارتباطی اینترنتی و اینترانتی پیشنیازهای مهمی در این زمینه هستند.
نکوئی, زهرا, شجاعی, پیام, & سلیمی, قاسم. (1403). طراحی مدل سیستمی کیفیت آموزش دانشگاه شیراز : رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری فراگیر. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(1), 132-107. doi: 10.22099/jsli.2024.7619
MLA
زهرا نکوئی; پیام شجاعی; قاسم سلیمی. "طراحی مدل سیستمی کیفیت آموزش دانشگاه شیراز : رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری فراگیر", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16, 1, 1403, 132-107. doi: 10.22099/jsli.2024.7619
HARVARD
نکوئی, زهرا, شجاعی, پیام, سلیمی, قاسم. (1403). 'طراحی مدل سیستمی کیفیت آموزش دانشگاه شیراز : رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری فراگیر', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(1), pp. 132-107. doi: 10.22099/jsli.2024.7619
VANCOUVER
نکوئی, زهرا, شجاعی, پیام, سلیمی, قاسم. طراحی مدل سیستمی کیفیت آموزش دانشگاه شیراز : رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری فراگیر. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1403; 16(1): 132-107. doi: 10.22099/jsli.2024.7619