مطالعه کیفی تغییرات شایستگی اجتماعی دانش آموزان پس از همه گیری کووید-19 (نمونه مورد مطالعه: معلمان شهر مشهد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 دانشیار گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

10.22099/jsli.2024.7618

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی تغییرات شایستگی اجتماعی دانش­آموزان پس‌از همه­گیری کووید-19 براساس دیدگاه معلمان بود. پژوهش در چهارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش پساپدیدارشناسی انجام شد. جامعه پژوهش تمامی معلمان شهر مشهد بودند. روش نمونه­گیری، هدفمند و از نوع نمونه همگون بود. تعداد 20 نفر از جامعه پژوهش در سال تحصیلی 1401-1400 مورد مصاحبه قرار گرفتند که این تعداد براساس اشباع نظری داده، تعیین گردید. برای حصول اطمینان از روایی پژوهش از راهبردهای بررسی به‌وسیلة اعضا و بررسی ازطریق اجماع پژوهشگران و به‌منظور تجزیه‌و‌تحلیل داده­ها از تحلیل محتوای کیفی با روش کریپندورف استفاده گردید. بر مبنای نتایج، معلمان تغییرات شایستگی اجتماعی دانش­آموزان را در پنج مضمون «مهارت­های ارتباطی-اجتماعی»، «راهبردهای شناختی»، «مهارت­های رفتاری»، «انگیزش» و «مدیریت هیجان­ها» مطرح نمودند. شایستگی اجتماعی و مؤلفه‌های آن متغیری مهم و اساسی در تعلیم‌وتربیت به شمار می­آید که انتظار می‌رود تغییرات آن در دوران پساکرونا مورد توجه قرار گیرد. در پژوهش حاضر این تغییرات در قالب پنج مضمون کلی مطرح گردید. کاربست و توجه به این تغییرات به افزایش آگاهی معلمان و مسئولان مدرسه از تغییرات این سازه مهم در دانش­آموزان منجر شده و راه را برای برنامه­ریزی و طراحی مداخلات مؤثر بر افزایش شایستگی­های اجتماعی دانش­آموزان هموارتر خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Adib Haj Bagheri, M., Parvizi, S. & Salsali, M. (2010). Qualitative research methods. Tehran: Boshra Medical Sciences Publishing Center [In Persian]
Akdoğan, A., & Ergin, D. Y. (2022). Psychological and social side effects of the COVID-19 on students. International Journal of Curriculum and Instruction14(1), 986-1003.
Çelik, M. Y. (2021). The effect of staying at home due to COVID‐19 outbreak on nursing students' life satisfaction and social competencies. Perspectives in Psychiatric Care57(2), 655-659.
Chen, X., & French, D. C. (2008). Children's social competence in cultural context. Annual Review of Psychology59(1), 591-616.
Denham, S. A. (2006). Social-emotional competence as support for school readiness: What is it and how do we assess it? Early Education and Development17(1), 57-89.
Derakhshan, M., & Zandi, Kh. (2018). Designing a model for competencies of department chairs. Journal of Management and Planning in Educational Systems, 11(2), 105-126 [In Persian]
Di Pietro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpiński, Z., & Mazza, J. (2020). The likely impact of COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets (Vol. 30275). Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Felner, R. D., Lease, A. M., & Phillips, R. S. C. (1990). Social competence and the language of adequacy as a subject matter for psychology: A quadripartite tri-level framework. The Development of Social Competence in Adolescence3, 245-264.
Han, H. S., & Kemple, K. M. (2006). Components of social competence and strategies of support: Considering what to teach and how. Early Childhood Education Journal34(3), 241-246.
Homan, H. (2007). A practical guide to qualitative research. Tehran: Samt. [In Persian]
Imran, N., Zeshan, M., & Pervaiz, Z. (2020). Mental health considerations for children and adolescents in COVID-19 Pandemic. Pakistan Journal of Medical Sciences36(4), 67-72.
Ingram, J., Hand, C. J., & Maciejewski, G. (2021). Social isolation during COVID‐19 lockdown impairs cognitive function. Applied Cognitive Psychology35(4), 935-947.
Junge, C., Valkenburg, P. M., Deković, M., & Branje, S. (2020). The building blocks of social competence: Contributions of the Consortium of Individual Development. Developmental Cognitive Neuroscience45(1), 1-11.
Kanning, U. P., & Horenburg, M. (2014). Social competence-an overview of contemporary research and practice. University of Wisnik University. Series: Psychology, 19(2), 141-153.
Krippendorf, K. (1980/2013). Content analysis: methodological basics. Translation: Hoshang Naibi.Tehran: Ney Publishing. [In Persian]
Lee, K. A., & Son, H. W. (2021). A study on the college adaptation and core competencies of students in post corona era. Journal of the Korea Convergence Society12(5), 239-254.
Luthar, S. S. (2015). Resilience in development: A synthesis of research across five decades. Developmental Psychopathology: Volume three: Risk, disorder, and adaptation, 739-795.
Marshall, K. & Rossman, G. B. (1995/1377). Qualitative research methods. Translated by: Ali Parsaian and Seyyed Mohammad Arabi. Tehran: Publications of the Office of Cultural Research. [In Persian]
Moliner, L., & Alegre, F. (2022). COVID-19 Restrictions and its influence on students’ mathematics achievement in Spain. Education Sciences12(2), 105-115.
Okan, N. (2021). Investigating the moderator effect of fear of COVID-19 in the relation between communication anxiety and self-efficacy. Educational Process: International Journal, 10(3), 62-77
Olcek, G., Çelik, İ., & Basoglu, Y. (2022). The impact of the COVID-19 pandemic on audiology students in Turkey: E-learning, knowledge of teleaudiology, psychological and social status and personal development. Turkish Online Journal of Distance Education23(1), 19-42.
Orpinas, P. (2010). Social competence. The corsini encyclopedia of psychology, 4, 1-3.
Panda, P. K., Gupta, J., Chowdhury, S. R., Kumar, R., Meena, A. K., Madaan, P. ... & Gulati, S. (2021). Psychological and behavioral impact of lockdown and quarantine measures for COVID-19 pandemic on children, adolescents and caregivers: A systematic review and meta-analysis. Journal of Tropical Pediatrics67(1), 1-13.
Pokhrel, S., & Chhetri, R. (2021). A literature review on impact of COVID-19 pandemic on teaching and learning. Higher Education for the Future, 8(1), 133-141.
Rogowska, A. M., Kuśnierz, C., & Bokszczanin, A. (2020). Examining anxiety, life satisfaction, general health, stress, and coping styles during COVID-19 pandemic in Polish sample of university students. Psychology Research and Behavior Management13, 797-811.
Rose-Krasnor, L. (1997). The nature of social competence: A theoretical review. Social Development, 6(1), 111-135.
Roshani Ali Benasee, H., Hassani, M. & Ghalavandi, H. (2022). Identifying the dimensions and components of research development for designing a conceptual model (Case study: Faculty Members of Urmia University). Journal of Management and Planning in Educational Systems, 14(2), 169-196. [In Persian]
Sintema, E. J. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: Implications for STEM education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1-6.
Taborsky, B., & Oliveira, R. F. (2012). Social competence: An evolutionary approach. Trends in Ecology & Evolution, 27(12), 679-688.
Tarkar, P. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on education system. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(9), 3812-3814.
Topping, K., Bremner, W., & Holmes, E. (2000). Social competence: The social construction of the concept. In R. Bar-On & J. D. A. Parker (Eds.), the handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace (pp. 28–39). Jossey-Bass.
Warnes, E. D., Sheridan, S. M., Geske, J., & Warnes, W. A. (2005). A contextual approach to the assessment of social skills: Identifying meaningful behaviors for social competence. Psychology in the Schools, 42(2), 173-187.
Weissberg, R. P., Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., & Gullotta, T. P. (Eds.). (2015). social and emotional learning: Past, present, and future. In J. A. Durlak, C. E. Domitrovich, R. P. Weissberg, & T. P. Gullotta (Eds.), Handbook of social and emotional learning: Research and practice (pp. 3–19). The Guilford Press.
Zsolnai, A. (2002). Relationship between children's social competence, learning motivation and school achievement. Educational Psychology, 22(3), 317-329.