1
روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2
دانشیار دانشگاه شیراز
3
هیات علمی دانشگاه شیراز
10.22099/jsli.2024.7417
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی بسته آموزشی ارتباط اصیل و بررسی اثر بخشی آن بر معنای زندگی و احساس تنهایی دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پس-آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور، از بین کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز که در سال تحصیلی 1400-1401 تحصیل میکردند تعداد40 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای انجام پژوهش ابتدا در شرایط یکسان از هر دو گروه پیشآزمون با استفاده از پرسشنامه معنای زندگی استیگر و مقیاس احساس تنهایی راسل و همکاران به عمل آمد، سپس آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش 90 دقیقهای ارتباط اصیل قرار گرفتند و اعضای گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات آموزشی برای هر دو گروه در شرایط یکسان پسآزمون اجرا شد. نتایج تحلیل مانکوا نشان داد که آموزش روابط اصیل منجر به افزایش احساس معنا و کاهش احساس تنهایی در دانشجوبان شده است. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که از آموزش ارتباط اصیل میتوان برای افزایش معنای زندگی وکاهش احساس تنهایی در دانشجویان استفاده نمود.
ذبیحی, معصومه, فولادچنگ, محبوبه, خرمایی, فرهاد, & شیخ الاسلامی, راضیه. (1402). طراحی بستهی آموزشی ارتباط اصیل مبتنی بر نظریه وجودگرا و اثر بخشی آن بر احساس معنا و احساس تنهایی دانشجویان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 15(2), 264-243. doi: 10.22099/jsli.2024.7417
MLA
معصومه ذبیحی; محبوبه فولادچنگ; فرهاد خرمایی; راضیه شیخ الاسلامی. "طراحی بستهی آموزشی ارتباط اصیل مبتنی بر نظریه وجودگرا و اثر بخشی آن بر احساس معنا و احساس تنهایی دانشجویان". مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 15, 2, 1402, 264-243. doi: 10.22099/jsli.2024.7417
HARVARD
ذبیحی, معصومه, فولادچنگ, محبوبه, خرمایی, فرهاد, شیخ الاسلامی, راضیه. (1402). 'طراحی بستهی آموزشی ارتباط اصیل مبتنی بر نظریه وجودگرا و اثر بخشی آن بر احساس معنا و احساس تنهایی دانشجویان', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 15(2), pp. 264-243. doi: 10.22099/jsli.2024.7417
VANCOUVER
ذبیحی, معصومه, فولادچنگ, محبوبه, خرمایی, فرهاد, شیخ الاسلامی, راضیه. طراحی بستهی آموزشی ارتباط اصیل مبتنی بر نظریه وجودگرا و اثر بخشی آن بر احساس معنا و احساس تنهایی دانشجویان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1402; 15(2): 264-243. doi: 10.22099/jsli.2024.7417