طراحی بسته‌ی آموزشی ارتباط اصیل مبتنی بر نظریه وجودگرا و اثر بخشی آن بر احساس معنا و احساس تنهایی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشیار دانشگاه شیراز

3 هیات علمی دانشگاه شیراز

10.22099/jsli.2024.7417

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی بسته آموزشی ارتباط اصیل و بررسی اثر بخشی آن بر معنای زندگی و احساس تنهایی دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس-آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور، از بین کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز که در سال تحصیلی 1400-1401 تحصیل می‌کردند تعداد40 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای انجام پژوهش ابتدا در شرایط یکسان از هر دو گروه پیش‌آزمون با استفاده از پرسشنامه معنای زندگی استیگر و مقیاس احساس تنهایی راسل و همکاران به عمل آمد، سپس آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش 90 دقیقه‌ای ارتباط اصیل قرار گرفتند و اعضای گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات آموزشی برای هر دو گروه در شرایط یکسان پس‌آزمون اجرا شد. نتایج تحلیل مانکوا نشان داد که آموزش روابط اصیل منجر به افزایش احساس معنا و کاهش احساس تنهایی در دانشجوبان شده است. با توجه به نتایج این پژوهش می‌توان گفت که از آموزش ارتباط اصیل می‌توان برای افزایش معنای زندگی وکاهش احساس تنهایی در دانشجویان استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ang, C. S., & Mansor, A. T. (2012). An empirical study of selected demographic variables on loneliness among youths in Malaysian University. Asia Life Sciences, 21(1), 107-121.
Baker, Z. G., Tou, R. Y., Bryan, J. L., & Knee, C. R. (2017). Authenticity and well-being: Exploring positivity and negativity in interactions as a mediator. Personality and Individual Differences, 113(2), 235-239.
Bandura, A. (2002). Growing primacy of human agency in adaptation and change in the electronic era. European Psychologist, 7(1), 27-39.
Brassai, L., Piko, B. F., & Steger, M. F. (2012). Existential attitudes and Eastern European adolescents’ problem and health behaviors: Highlighting the role of the search for meaning in life. The Psychological Record, 62(4), 719-734.
Buber, M. (1958). The I-thou theme, contemporary psychotherapy, and psychodrama. Pastoral Psychology, 9(5), 57-58.‏
Carson, V. (2000). Mental Health nursing. Journal of Religion and Health, 37, 2-3.
Cloninger, S. C. (1993). Theories of personality: Understanding persons. NJ: Prentice Hall.
Dickson, D., Hargie, O., O'Donnell, A., & McMullan, C. (2008). Learning to deal with difference in the workplace. Unknown Publisher.
Diener, E., & Seligman, M. E. (2005). Beyond money: Toward an economy of well-being. Psychological Science in the Public Interest, 5(1), 1-31.
Dunn, J. C., Dunn, J. G., & Bayduza, A. (2007). Perceived athletic competence, sociometric status, and loneliness in elementary school children. Journal of Sport Behavior, 30(3), 5-17.
Ettema, E. J., Derksen, L. D., & van Leeuwen, E. (2010). Existential loneliness and end-of-life care: A systematic review. Theoretical Medicine and Bioethics, 31(2), 141-169.
Frankl, V. E. (1984). Man's search for meaning. New York: Washington Square Press.
Fromm, E. (1949). Man for himself. London: Routledge & Kagan Paul LTD.
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam.
Goossens, L., Lasgaard, M., Luyckx, K., Vanhalst, J., Mathias, S., & Masy, E. (2009). Loneliness and solitude in adolescence: A confirmatory factor analysis of alternative models. Personality and Individual Differences, 47(8), 890-894.
Hawkley, L. C., & Cacioppo, J. T. (2010). Loneliness matters: A theoretical and empirical review of consequences and mechanisms. Annals of Behavioral Medicine, 40(2), 218-227.
Jasselsen, R. (2014/1393). Ervin D. Yalom. Translated by Sepideh Habib. Tehran: Danje. [In Persian]
Klinenberg, E. (2016). Social isolation, loneliness, and living alone: identifying the risks for public health. American Journal of Public Health, 106, 786–787.
Lambert, N. M., Stillman, T. F., Hicks, J. A., Kamble, S., Baumeister, R. F., & Fincham, F. D. (2013). To belong is to matter: Sense of belonging enhances meaning in life. Personality & Social Psychology Bulletin, 39(11), 1418–1427
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.‏
Macià, D., Cattaneo, G., Solana, J., Tormos, J. M., Pascual-Leone, A., & Bartrés-Faz, D. (2021). Meaning in life: A major predictive factor for loneliness comparable to health status and social connectedness. Frontiers in Psychology, 12(4), 2-10.
Maslow, A.H. (1968). Toward a psychology of being (2nd Ed.). New York: D. Van Nostrand.
Paal, P., Helo, Y., & Frick, E. (2015). Spiritual care training provided to healthcare professionals: a systematic review. Journal of Pastoral Care & Counseling, 69(1), 19-30.
Pargament, K. I., & Mahoney, A. (2002). Spirituality. The Oxford handbook of positive psychology, 2(5), 69-80.
Peymanfar, E., Aliakbari Dehkordi., M & Mohtashmi, T. (2013). Comparison of loneliness and a sense of meaning in life of the elders with levels of different religious attitudes. Ravanshenasi va Din, 5(4), 41-52. [In Persian]
Rathi, N., & Rastogi, R. (2007). Meaning in life and psychological well-being in pre-adolescents and adolescents. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 33(1), 31-38.
Rogers, C. R. (1961). On becoming a person: A therapist's view of psychotherapy. London: Constable.
Rokach, A., & Venegas, G. (2012). P-901- Can religiosity affect how we cope with loneliness? European Psychiatry, 27(S1), 1-13.
Russell, D., Peplau, L. A., & Cutrona, C. E. (1980). The revised UCLA Loneliness Scale: Concurrent and discriminant validity evidence. Journal of Personality and Social Psychology39(3), 472-485.
Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hejazi, E. (2015). Research Methods in Behavioral Sciences. (3rd Ed.). Tehran: Agah Publications. [In Persian]
Snell, K. D. M. (2017). The rise of living alone and loneliness in history. Social History, 42(2), 2–28.
Steger, M. F. (2010). MLQ description scoring and feedback packet. Personal Correspondence.packet.http://www.michaelfsteger.com/wpcontent/uploads/2013/12/ML Q-description-scoring-and-feedback-packet.pdf
Steger, M. F., & Frazier, P. (2006). Meaning in life: One link in the chain from religiousness to well-being. Journal of Counseling Psychology, 52(4), 574–582.
Steger, M. F., Kawabata, Y., Shimai, S., & Otake, K. (2008). The meaningful life in Japan and the United States: Levels and correlates of meaning in life. Journal of Research in Personality, 42(3), 660-678.
Steger, M. F., & Shin, J. Y. (2010). The relevance of the Meaning in Life Questionnaire to therapeutic practice: A look at the initial evidence. International Forum for Logotherapy, 33, 95-104
Temane, L., Khumalo, I. P., & Wissing, M. P. (2014). Validation of the Meaning in Life Questionnaire in a South African context. Journal of Psychology in Africa, 24(1), 51-60.
Wong, P. T. (2010). Meaning therapy: An integrative and positive existential psychotherapy. Journal of Contemporary Psychotherapy, 40(2), 85-93.
Wood, A. M., Linley, P. A., Maltby, J., Baliousis, M., & Joseph, S. (2008). The authentic personality: A theoretical and empirical conceptualization and the development of the authenticity scale. Journal of Counseling Psychology, 55(3), 385-397.
Write, L. (2005). We know some things: Parent-adolescent relationships in retrospect and prospect. Journal of Research on Adolescence, 11(3), 1-19.
Yalom, I. (1980). Existential psychotherapy. New York: Basic Books.
Yalom, I. D. (2008). Staring at the sun: Overcoming the terror of death. The Humanistic    Psychologist, 36(3-4), 283-297.
Yalom, I. D. (2017). The gift of therapy: An opern letter to a new generation of therapists and their pationts. New York: Harper Perennial.
Yao, M. Z., & Zhong, Z. J. (2014). Loneliness, social contacts and internet addiction: A cross-lagged panel study. Computers in Human Behavior, 30, 164-170.