موانع اجرایی رویکرد یادگیری دانش‌آموز محور از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر. ملایر، ایران

2 استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر، ملایر، ایران.

10.22099/jsli.2022.6750

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی موانع اجرایی رویکرد یادگیری دانش‌آموز محور از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی بوده که با رویکرد ترکیبی هم‌گرا انجام شده است. روش تحقیق کیفی در این پژوهش، مطالعه موردی و در بخش کمّی پیمایشی بوده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات بخش کیفی، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و ابزار بخش کمّی، پرسش‌نامه بومی‌سازی‌شده است. جامعه آماری بخش کیفی و کمّی، معلمان زبان انگلیسی در مدارس دورة متوسطه دوم نواحی شهر کرمانشاه هستند. در بخش کیفی به‌منظور بررسی عمیق موضوع، با 9 معلم انگلیسی مدارس خاص که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند مصاحبه صورت گرفت و در بخش کمّی نیز با روش تمام‌شماری از 86 نفر اطلاعات گردآوری شد. به‌منظور تحلیل یافته‌های کیفی از کدگذاری‌های متعارف و برای تحلیل اطلاعات کمّی نیز از نرم‌افزارSPSS استفاده شد. نتایج نشان داد از نظر معلمان زبان انگلیسی مدارس دورة متوسطه دوم نواحی شهر کرمانشاه، موانع اصلی اجرای رویکرد دانش‌آموز محور در کلاس‌های زبان انگلیسی در 3 محور «سازمانی»، «معلم- دانش‌آموز- والدین» و «فرهنگی- اجتماعی» دسته‌بندی شدند. یافته‌ها بیانگر این است که هرچند معلمان زبان انگلیسی درک کلی از رویکرد یادگیری دانش‌آموز محور دارند، اما به‌دلیل محدودیت‌ها که اساسی‌ترین آن‌ها محوریت سازمانی دارند، معلمان همچنان به رویکرد معلم محور پایبند هستند.

کلیدواژه‌ها


Al-Humaidi, S. (2015). Student-centered learning at Sultan Qaboos University: EFL students’ perceptions. International Journal of Education, 7(3), 194-209.
Altena, S. (2017). Over 100 years old-barriers to implementing student-centered learning. In Students, quality, success: Proceedings of the 2nd Annual Tertiary Education Quality and Standards Agency (TEQSA) Conference. Higher Ed Services, Tertiary Education Quality and Standards Agency (TEQSA). pp. 8-27.
An, Y., & Mindrila, D. (2020). Strategies and tools used for learner-centered instruction. International Journal of Technology in Education and Science4(2), 133-143.
An, Y. J., & Reigeluth, C. (2011). Creating technology-enhanced, learner-centered classrooms: K–12 teachers’ beliefs, perceptions, barriers, and support needs. Journal of Digital Learning in Teacher Education28(2), 54-62.
Bruning, R. H., Schraw, G. J., Norby, M. M., & Ronning, R. R. (2004). Cognitive psychology and instruction (4th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
Burke, J. D. (1983). Teaching styles in college geography. Journal of Geography, 82(6), 255-256.
Cobb, P., & Bowers, J. (1999). Cognitive and situated learning perspectives in theory and practice. Educational Researcher28(2), 4-15.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approach. (5th Ed.). California: Sage publications.
Dandoulakis, G. (1986). Towards a student-centred teaching of English Literature (ED274200). ERIC. https://eric.ed.gov/?id=ED274200
Ebert-May, D., Derting, T. L., Hodder, J., Momsen, J. L., Long, T. M., & Jardeleza, S. E. (2011). What we say is not what we do: Effective evaluation of faculty professional development programs. BioScience61(7), 550-558.
Emenyeonu, O. C. (2012). Student-centered learning in Oman: Challenges and pitfalls. International Journal of Learning & Development2(5), 243-254.
Felder, R. M., & Brent, R. (1996). Navigating the bumpy road to student-centered instruction. College Teaching44(2), 43-47.
Ghaicha, A., & Mezouari, K. (2018). Moroccan EFL secondary school teachers’ perceptions and practices of learner-centered teaching in Taroudant Directorate of Education, Morocco. Higher Education of Social Science14(1), 38-48.
Jacobs, G. M., & Renandya, W. A. (2016). Student-centred learning in ELT. In English language teaching today (pp. 13-23). Switzerland: Springer.
Jacobs, G. M., & Renandya, W. A. (2019). Student-centred cooperative learning: Linking concepts in education to promote student learning. Switzerland: Springer.
Kaymakamoglu, S. E. (2018). Teachers' beliefs, perceived practice, and actual classroom practice in relation to traditional (teacher-centered) and constructivist (learner-centered) teaching (Note 1). Journal of Education and Learning7(1), 29-37.
Kelly, J. (1985). Student-centered teaching for increased participation. NEA Professional Library. ERIC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED260033.pdf
Martin, J. (2018). Research methods in education (8th edition). In L. Cohen, L. Manion, & K. Morrison (Eds.), Research methods in education (pp. 323-333). Oxfordshire, England: Routledge.
Masters, K. (2013). Edgar Dale's Pyramid of Learning in medical education: A literature review. Medical Teacher, 35(11), e1584-e1593.
McNiff, K. (2016, November 9). What is qualitative research? Retrieved from https://www.qsrinternational.com/nvivo-qualitative-data-analysis-software/resources/blog/what-is-qualitative-research
Moradi, M. R., & Alavinia, P. (2020). Learner-centered education in the Iranian EFL context: A glance through the impediments. Journal of Teaching Language Skills38(4), 95-121.
Nellie Mae Education Foundation. (2016). The EDC/NMEF student-centered learning (SCL) questionnaire for teachers. [Pdf file]. Retrieved from https://www.edc.org/edcnmef-student-centered-learning-scl-questionnaire-students-2016.
O’Neill, G., & McMahon, T. (2005). Student-centered learning: What does it mean for students and lecturers? Retrieved from https://sisu.ut.ee/sites/default/files/opikasitus/files/oneill_mcmahon_2005._student-centred_learning._what_does_it_mean_for_students_and_lecturers.pdf
Passman, R. (2000). Pressure cooker: Experiences with student-centered teaching and learning in high-stakes assessment environments. ERIC. https://eric.ed.gov/?id=ED440146
Prapaisit de Segovia, L., & Hardison, D. M. (2009). Implementing education reform: EFL teachers’ perspectives. ELT Journal63(2), 154-162.
Richards, J. C., & Schmidt, R. W. (2013). Longman dictionary of language teaching and applied linguistics. Oxfordshire, England: Routledge.
Salleh, S., & Yusoff, N. M. (2016). Teachers’attitudes and beliefs towards the use of student-centred learning in English language classes. Proceedings of the ICECRS1(1), v1i1-501.
Sawyer, R. K. (2005). The Cambridge handbook of the learning sciences. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Slavich, G. M., & Zimbardo, P. G. (2012). Transformational teaching: Theoretical underpinnings, basic principles, and core methods. Educational psychology review, 24(4), 569-608.
Sockman, B. R. (2015). Innovative teacher’s perceptions of their development when creating learner-centered classrooms with ubiquitous computing. International Education Research3(3), 26-48.
Starkey, L. (2019). Three dimensions of student-centred education: A framework for policy and practice. Critical Studies in Education, 60(3), 375–390. https://doi.org/10.1080/17508487.2017.1281829
Tadesse, L. (2020). Problems affecting the practice of student-centered approach in teaching social studies. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology2(2), 69-79.
Van Viegen, S., & Russell, B. (2019). More than language- Evaluating a Canadian university EAP bridging program. TESL Canada Journal, 36(1), 97-120.
Villacís, W. G. V., & Camacho, C. S. H. (2017). Learner-centered instruction: An approach to develop the speaking skill in English. Revista Publicando, 4(12), 379-389.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher mental processes (M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner & E. Souberman, Eds.). Cambridge, MA: Harvard University Press.
Weimer, M. (2002). Learner-centered teaching: Five key changes to practice. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Yilmaz, K. (2008). Social studies teachers' views of learner‐centered instruction. European Journal of Teacher Education31(1), 35-53.
Zeki, C. P., & Guneyli, A. (2014). Student teachers' perceptions about their experiences in a student-centered course. South African Journal of Education34(3), 1-11.