رابطه نگرش معلمان به فناوری و سازگاری آنها با نخستین دوره آموزش مجازی در همه‌گیری کووید-19: نقش واسطه‌گری کفایت و اضطراب معلم نسبت به کاربرد فناوری در کلاس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی و مشاور آموزش و پرورش کازرون

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تبیین سازگاری معلمان با نخستین دوره آموزش مجازی براساس نگرش‌شان نسبت به کاربرد فناوری در آموزش، با واسطه حس کفایت و اضطراب آنها در استفاده از فناوری در کلاس بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان رسمی و تمام ‌وقت شهر کازرون در کلیه دوره‌های تحصیلی بود. نمونه‌ای شامل 263 نفر از این جامعه که در گردآوری آنلاین داده‌ها شرکت نموده بودند، به عنوان نمونه پژوهشی در نظر گرفته شد. ابزارهای به‌کار رفته در این پژوهش نیز شامل مقیاس نگرش معلمان نسبت به فناوری آیدین و سیمرسی، پرسشنامه کفایت فناوری معلمان تندر و همکاران، سیاهه اضطراب معلمان در استفاده از فناوری وان‌آکر و همکاران، و یک سیاهه محقق‌ساخته جهت اندازه‌گیری سازگاری با نخستین دوره آموزش مجازی پس از شیوع کرونا بود. نتایج تحلیل که به کمک روش مدل‌یابی معادلات ساختاری در نرم‌افزار ایموس-22 انجام گرفت، نشان داد که نگرش کلی معلمان پیرامون فناوری، به واسطه تاثیر غیرمستقیم بر افزایش حس کفایت آنها در کاربرد فناوری و نیز کاهش اضطراب نسبت به استفاده از فناوری در کلاس، بر سازگاری با نخستین دوره آموزش مجازی تاثیر گذاشته است. این موضوع ضرورت توجه به نگرش‌های معلمان نسبت به تغییر روزافزون شیوه‌های آموزشی در اثر فناوری‌های جدید‌ را مورد تاکید قرار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


الف. فارسی
میرز، ل. اس؛ گامست، گ و گارینو، ا. جی.(2006/ 1391). پژوهش چندمتغیری کاربردی (طرح و تفسیر). ترجمه ح. پاشاشریفی، و. فرزادی، س.رضاخانی، ح.ر. حسن‌آبادی، ب.ایزانلو و م.حبیبی. تهران: انتشارات رشد.
 
ب. انگلیسی
Alvarado, L.E., Aragón, R. R., & Bretones, F.D. (2020). Teachers’ attitudes towards the introduction of ICT in ecuadorian public schools. Technology Trends, 64, 498–505. https://doi.org/10.1007/s11528-020-00483-7
Aydin, M. K., & Semerci, A. (2017). Developing teachers’ ICT attitudes scale. National Education, 46(213), 155-176.
Bentler, P. M. (2006). EQS 6 structural equations program manual. Encino. CA: Multivariate Software Inc.
Bentler, P. M., & Chou, C. H. (1987). Practical issues in structural modeling. Sociological Methods & Research, 16, 78–117.
Buabeng-Andoh, C., & Baah, C. (2020). Pre-service teachers’ intention to use learning management system: An integration of UTAUT and TAM. Interactive Technology and Smart Education, 17(4), 455-474. https://doi.org/10.1108/ITSE-02-2020-0028
Coban, O. & Atasoy, R. (2019). An examination of relationship between teachers' self-efficacy perception on ICT and their attitude towards ICT usage in the classroom. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(1), 136–145.
De la Rama, J., Sabasales, M., Antonio, A., Ricohermoso, C., Torres, J., Devanadera, A., & Alieto, E. (2020). Virtual teaching as the 'New Norm’: Analyzing science teachers’ attitude toward online teaching, technological competence and access. International Journal of Advanced Science and Technology, Available at SSRN:  http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3654236
Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E., & Sendurur, P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship. Computers & Education, 59(2), 423-435. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.02.001
Flores, M. A. (2020). Preparing teachers to teach in complex settings: Opportunities for professional learning and development. European Journal of Teacher Education, 43(3), 297–300. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1771895
Gao, X. L., & Zhang, L. J. (2020). Teacher learning in difficult times: Examining foreign language teachers’ cognitions about online teaching to tide over COVID-19. Frontiers in Psychology. Available at:        https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.549653/full
Hadar, L. L., Ergas, O., Alpert, B., & Ariav, T. (2020). Rethinking teacher education in a VUCA world: student teachers’ social-emotional competencies during the Covid-19 crisis. European Journal of Teacher Education, 43(4), 573-586. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1807513
Hernández-Ramos, J. P., Martínez-Abad, F., García Peñalvo, F. J., Esperanza Herrera García, M., & Rodríguez-Conde, M. J. (2014). Teachers’ attitude regarding the use of ICT: A factor reliability and validity study. Computers in Human Behavior, 31, 509-516. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.04.039
Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
Jacinto, M., & Alieto, E. (2020). Virtual teaching attitude and technological competence among english as second language (ESL) teachers: Implications for the management of learning. Asian English Foreign Language, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3732647
Kenny, D. A. (2020).  Measuring model fit. Retrieved from http://davidkenny.net/cm/fit.htm
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York, NY: Guilford.
Marbán, J. M., & Mulenga, E. M. (2019). Pre-service primary teachers' teaching styles and attitudes towards the use of technology in mathematics classrooms. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(2), 253-263. https://doi.org/10.29333/iejme/5649
Pierce, R., & Ball, L. (2009). Perceptions that may affect teachers’ Intention to Use Technology in secondary mathematics classes. Educational Studies in Mathematics, 71(3), 299-317. https://doi.org/10.1007/s10649-008-9177-6
Scherer, R., Rohatgi, A., & Hatlevik, O. (2017). Students’ profiles of ICT use: identification, determinants, and relations to achievement in a computer and information literacy test. Computers in Human Behavior, 70, 486–499. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.01.034.
Semerci, A., & Aydin, M. K. (2018). Examining high school teachers’ attitudes towards ICT use in education. International Journal of Progressive Education, 14(2), 93-105. https://doi.org/10.29329/ijpe.2018.139.7
Sepulveda-Escobar, P., & Morrison, A. (2020). Online teaching placement during the COVID-19 pandemic in Chile: Challenges and opportunities. European Journal of Teacher Education, 43(4), 587-607. http://doi.org/10.1080/02619768.2020.1820981
Spoel, I., Noroozi, O., Schuurink, E., & Ginkel, S. (2020). Teachers’ online teaching expectations and experiences during the Covid19-pandemic in the Netherlands. European Journal of Teacher Education, 43(4), 623-638. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821185.
Talidong, K. J., & Toquero, C. M. (2020). Philippine teachers’ practices to deal with anxiety amid COVID-19. Journal of Loss and Trauma, 25(6-7), 573-579. http://doi.org/10.1080/15325024.2020.1759225
Tondeur, J. (2018). Enhancing future teachers’ competencies for technology integration in education: Turning theory into practice. International Journal of Media, Technology and Lifelong Learning, 14(2), 216-224. Retrieved from https://journals.oslomet.no/index.php/seminar/article/view/2981
Tondeur, J., Aesaert, K., Pynoo, B., Braak, J., Fraeyman, N., & Erstad, O. (2017). Developing a validated instrument to measure pre-service teachers’ ICT competencies: Meeting the demands of the 21st century. British Journal of Educational Technology, 48(2), 462-472. https://doi.org/10.1111/bjet.12380
Van Acker, F., Van Buuren, H., Kreijns, K., & Vermeulen, M. (2013). Why teachers use digital learning materials: The role of self-efficacy, subjective norm and attitude. Education and Information Technology, 18, 495–514. https://doi.org/10.1007/s10639-011-9181-9
Wasserman, E., & Migdal, R. (2019). Professional development: Teachers' attitudes in online and traditional training courses. Online Learning Journal, 23(1), 132-143. https://doi.org/10.24059/olj.v23i1.1299
Wen, J. R., & Shih, W. L. (2008). Exploring the information literacy competence standards for elementary and high school teachers. Computers & Education, 50(3), 787-806. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.08.011