الف. فارسی
آگاه، زینب. (1390). گفتوشنود معلم و دانشآموز در کلاس درسهای ریاضی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید باهنر کرمان.
احمدی ده قطبالدینی، محمد و نجفیزند، جعفر. (1391). ارزشیابی فرایند تدریس معلمان ابتدایی در درس ریاضی بر پایه رویکرد آموزش تفکیکی. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 7(2)، 19-34.
استراوس، آنسلم و کربین، جولیت. (1998/ 1395). مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریهی زمینهای. ترجمه: ابراهیم افشار. تهران، نی.
بازرگان، عباس. (1395). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: نشر دیدار.
بیرمیپور، علی؛ سمساری، زهرا و هاشمی، سید اسماعیل. (1399). رابطه عوامل زمینهای و عملکرد ریاضی دانشآموزان ایرانی در تمیز 2015. نوأوریهای آموزشی، 19(3)، 33-62.
پهلوان صادق، اعظم و کجباف، محمدباقر. (1390). نقش واسطهای فرایند آموزش ریاضی و فرهنگ مدرسه در ارتباط میان وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده و باورها و ارزشها دربارهی یادگیری ریاضی با نگرش ریاضی. نوآوریهای آموزشی، 10 (4)، 149-168.
جاودانی، محمد؛ مرزوقی، رحمتاله؛ فولادچنگ، محبوبه؛ محمدی، مهدی و ترکزاده، جعفر. (1394). تدوین الگوی کیفی مدیریت بر فرایندهای یاددهی-یادگیری در دوره ابتدایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 22(7)، 133-148.
جعفری کافیآباد، فاطمه و کیان، مریم. (1394). شناسایی چالشهای برنامه درسی ریاضیات در دوره تحصیلی ابتدایی در ایران. اولین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی، جامعهشناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران، تهران، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
خسروی سرشکی، مرضیه. (1389). بررسی تاثیر روشهای اکتشافی هدایت شده با روشهای سنتی در درس ریاضی سوم ابتدایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
دفت، ریچارد ال. (1983/ 1386). مبانی تئوری و طراحی سازمان. ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
دلاور، علی و قربانی، محمد. (1389). بررسی عوامل انگیزشی و نگرشی مؤثر در پیشبینی پیشرفت ریاضیات، به منظور تدوین یک مدل ساختاری برای دانشآموزان پایه دوم دبیرستان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 3(2)، 5-25.
رجبی، غلامرضا و حریزاوی، مهدی. (1394). بررسی ساختار عاملی تأییدی مقیاس اضطراب ریاضیات-فرم ایرانی. مطالعات آموزش و یادگیری، 7(1)، 124-145.
رستمینژاد، محمدعلی؛ عجم، علیاکبر و ضابط، حسین. (1398). بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر محتوای الکترونیکی طنزمحور بر انگیزش و اضطراب ریاضی دانشآموزان پنجم ابتدایی. تدریس پژوهی، 7(2)، 1-19.
رفیعپور گتابی، ابوالفضل و گویا، زهرا. (1389). ضرورت و جهت تغییرات در برنامه درسی ریاضی مدرسهای در ایران از دیدگاه معلمان. نوآوریهای آموزشی، 9(1)، 91-120.
روحانیفر، محبوبه؛ محسنپور، مریم و گویا، زهرا. (1398). منشأ خطاهای دانشآموزان در حل مسائل مربوط به سواد ریاضی. نوآوریهای آموزشی، 18(4)، 117-136.
شاکری، محسن. (1394). طراحی الگوی پاسخگویی اثربخش در دانشگاههای دولتی (رویکرد آمیخته)، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
شیربیگی، ناصر؛ بلندهمتان، کیوان و تدین سنگانی، پروین. (1396). بررسی و مقایسهی سطح استقلال کاری درک شده معلمان در مدارس. مطالعات آموزش و یادگیری، 9(2)، 146-172.
صادقی اول، نسرین؛ امین خندقی، مقصود و سعیدی رضوانی، محمود. (1396). تحلیلی بر وضعیت برنامه درسی اجرا شده ریاضیات پایه چهارم ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامهریزی درسی)، 14(26)، 81-99.
صفرعلیزاده، ملیحه و ادیب، یوسف. (1394). تاثیر یادگیری مشارکتی در تعامل با سبکهای یادگیری (وابسته به زمینه و نابسته به زمینه) بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان. پژوهشهای آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 22(6)، 83-96.
ضرابیان، فروزان. (1397). بررسی تأثیر محتوای الکترونیکی مبتنی بر اصول طراحی چند رسانهای بر یادگیری دروس ریاضی، علوم دانش آموزان ششم ابتدایی. پژوهش های برنامه درسی، 8(2)، 48-69.
عزتخواه، کریم. (1388). آشنایی با مفاهیم و روش تدریس ریاضیات. تهران: انتشارات پیام نور.
عسگری، زهرا؛ کارشکی، حسین و مهرام، بهروز. (1397). پیامدهای روانشناختی- تحصیلی مؤسسات آموزشی کنکور: مطالعهای مبتنی بر نظریه زمینهای. روانشناسی تربیتی، 14(3)، 173-202.
علم، مرضیه و علم، رضا. (1394). آموزش ریاضیات در مدارس و مشکلات مربوط. سومین همایش علمی پژوهشی علومتربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران.
علمالهدایی، سیدحسن. (1381). راهبردهای نوین در آموزش ریاضی. تهران: نشرشیوه.
فراستخواه، مقصود. (1387). آینده اندیشی درباره کیفیت آموزش عالی ایران؛ مدلی برآمده از نظریه مبنایی (GT). فصلنامه پژوهش و برنامهریزی درآموزش عالی، 50(4)، 67-95.
کیامنش، علیرضا. (1377). برنامه قصد شده برای درس ریاضی دوره ابتدایی در ایران و چند کشور جهان. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، 7(8)، 40-62.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس. (1996/ 1396). روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (جلد دوم). ترجمه: جمعی از مؤلفان زیر نظر دکتر احمدرضا نصر اصفهانی، تهران: سمت.
محسنپور، مریم؛ گویا، زهرا؛ شکوهییکتا، محسن؛ کیامنش، علیرضا و بازرگان، عباس. (1394). سنجش تشخیصی صلاحیتهای سواد ریاضی. نوأوریهای آموزشی، 14(1)، 7-33.
معصومی، فریده. (1392). بررسی تاثیر ارزشیابی مستمر بر پیشرفت درس ریاضی دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد تهران مرکزی.
یافتیان، نرگس. (1397). شناسایی مدلی برای فعالیتهای خلاقانه دانشجویان ریاضی: یک تحقیق کیفی. پژوهشهای برنامه درسی، 8(2)، 172-198.
ب. انگلیسی
Akyıldız, P., Nur Aktas¸ F., Dede, Y., & Hacıomeroglu, G. (2021). Mathematics teachers’ values about teaching mathematics. Studies in Educational Evaluation, 68, 1-11.
Clements, D. H. &Sarama, J. (2009). Learning and Teaching Early Math: The Learning Trajectories Approach. New York: Routledge.
Creswell, J. & Miller, D. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into Practice, 39(3), 124–130.
Cvencek, D., Kapur, M., & Meltzoff, A. N. (2015). Math achievement, stereotypes, and math self-concepts among elementary-school students in Singapore. Learning and Instruction, 39, 1-10.
Demir, I, Kilic, S, & Depren, O. (2009). Factors affecting Turkish students’achievement in mathematics. US-China Education Review, 6(6), 47-53.
Hammouri, H. (2004). Attitudinal and motivational Variables related to mathematics achievements in Jordan:Findings from the Third International Mathematics and Science Study (TIMSS). Educational Research, 46 (3), 241-257.
Hanly, T.V. (2005). Commentary on early identification and interventions for students with mathematical difficulties: Make sense-do the math. Journal of Learning Disabilities, 4(83), 346-355.
Hong, J. Y., & Kim, K. (2016). Mathematical abstraction in the solving of ill-structured problems by elementary school students in Korea. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(2), 267-281.
Kaskens, J., Segers, E., Lin Goei, S., van Luit, J., & Verhoeven, L. (2020). Impact of children’s math self-concept, math self-efficacy, math anxiety, and teacher competencies on math development. Teaching and Teacher Education, 94, 1-14.
Pereraa, H. N., & John, J. E. (2020). Teachers’ self-efficacy beliefs for teaching math: Relations with teacher and student outcomes. Contemporary Educational Psychology, 61, 1-13.
Ramirez, G., Chang, H., Maloney, E. A., Levine, S. C., & Beilock, S. L. (2016). On the relationship between math anxiety and math achievement in early elementary school: the role of problem solving strategies. Journal of Experimental Child Psychology, 141, 83-100.
Schoenfeld, A. H. (2016). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense making in mathematics,
Journal of Education,
196(2), 1-38.
Zito, L., Cross, J. L., Brewer, B., Speer, S., Tasota, M., Hamner, E., Johnson, M., Lauwers, T., Nourbakhsh, I. (2021). Leveraging tangible interfaces in primary school math: Pilot testing of the Owlet math program. International Journal of Child-Computer Interaction, 27, 1-14.