نقش خوشه‌های اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی در عملکرد تحصیلی دانشجویان: یک تحلیل خوشه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران (نویسندۀ مسئول)

2 دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

3 روان‌شناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران دکتری

چکیده

هدف پژوهش حاضر کشف خوشه‌های دانشجویان براساس سرزندگی تحصیلی، اضطراب امتحان و بررسی عملکرد تحصیلی خوشه‌های آنان بود. تحقیق از نوع کاربردی بوده و طرح آن از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر کلیۀ دانشجویان سال دوم کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال  98-1397 بودند، که از میان آن تعداد 360 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در پژوهش حاضر پرسش‌نامۀ اضطراب امتحان ساراسون و مقیاس سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش بود. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل خوشه‌ای سلسله مراتبی (روش وارد) و آزمون تی مستقل استفاده شد. بر اساس یافته­­‌ها دو خوشه از دانشجویان شناسایی شد، که خوشۀ اول شامل دانشجویانی بود که اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی متوسط داشتند، و خوشۀ دوم شامل دانشجویانی بود که اضطراب امتحان پایین و سرزندگی تحصیلی بالایی داشتند. عملکرد تحصیلی دانشجویان خوشۀ دوم به طور معنی‌داری بهتر از دانشجویان خوشۀ اول بود. دستیابی به خوشه‌­های اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی دانشجویان، بررسی فرایند آموزش و یادگیری را با رویکردی گروه محور ممکن می­‌سازد. به این صورت که گروه­‌های دانشجویانی که اضطراب امتحان کمتری داشته و از سرزندگی تحصیلی بالاتری برخوردارند، عملکرد تحصیلی بهتری دارند.

کلیدواژه‌ها


بیابانگرد، اسماعیل (1396). اضطراب امتحان. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
رضایی، محبوبه، سیدفاطمی، نعیمه، و حسینی، فاطمه (1387). سلامت معنوی در بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی. مجلۀ حیات، 14(3 و 4)، 39-33.
 Asghari, A. Abdul Kadir, R., Elias, H. & Baba, M. (2012). Test anxiety and its related concepts: a brief review. GESJ: Education Science and Psychology, 3(22), 3-8.
Birjandi, P., & Alemi, M. (2010). The impact of test anxiety on test performance among Iranian EFL learners. BRAIN: Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 1(4), 44-58.
Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2003). Personality predicts academic performance: evidence from two longitudinal university samples. Journal of Research in Personality, 17, 237–250.
Culler, R. E., & Hollahan, C. J. (1980). Test Anxiety and Academic Performance: The Effect of Study-Related Behaviors. Journal of Educational Psychology, 72(1), 16-20.
Dewi, N., & Mangunsong, F. (2012). Contribution of student’s perception toward teacher’s goal orientation and student’s goal orientation as a mediator in test anxiety on elementary’s final exams. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 509-517.
Hollandsworth Jr., J. G., Glazeski, R. C., Kirkland, K., Jones, G. E., & Van Norman, L. R. (1979). An analysis of the nature and effects of test anxiety: Cognitive, behavioral, and psychological components. Cognitive Therapy and Research, 3, 165-180.
Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39, 31–36.
Martin A. J., Colmar S. H., Davey L. A. & Marsh H. W. (2010). Longitudinal modelling of academic buoyancy and motivation: Do the ‘5Cs’ hold up over time? British Journal of Educational Psychology, 80(3), 473-496.
Martin, A. J., Ginns, P., Brackett, M. A., Malmberg, L-E., & Hall, J. (2013). Academic buoyancy and psychological risk: Exploring reciprocal relationships. Learning and Individual Differences, 27, 128-133.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43(3), 267–282.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46(1), 53–83.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2009). Academic resilience and academic buoyancy: Multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates, and cognate constructs. Oxford Review of Education, 35(3), 353–370.
McDonald, A. S. (2001). The prevalence and effects of test anxiety in school children. Educational Psychology, 21(1), 89–101.
O’Connor, M. C., & Paunonen, S. V. (2007). Big Five personality predictors of post-secondary academic performance. Personality and Individual Differences, 43, 971–990.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37(2), 91−105.
Putwain, D.V., Daly, A.L. (2013). Do clusters of test anxiety and academic buoyancy differentially predict academic performance? Learning and Individual Differences, 27(1), 157-162.
Putwain, D. W., Symes, W., Connors, E., & Douglas-Osborn, E. (2012). Is academic buoyancy anything more than adaptive coping? Anxiety, Stress, and Coping, 25(3), 349–358.
Reisy, J., Dehghani, M., Javanmard, A. Shojaei, M., & Monfared Naeimian, P. (2014). Analysis of the mediating effect of academic buoyancy on the relationship between family communication pattern and academic buoyancy. Journal of Educational and Management Studies, 4(1), 64-70.
Sarason, I. G. (1957). Test anxiety: Theory, research, and application. New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Sarason, I. G., & Sarason, B. B. (1990). Test anxiety. In H. Leitenberg (Ed.), Handbook of social and evaluative anxiety. New York: Plenum Press.
Sena, J. D.W., Lowe, P. A., & Lee, S.W. (2007). Significant predictors of test anxiety among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 40, 360–376.
Spielberger, C. D., & Vagg, P. R. (1995).Test anxiety: A transactional process model. In C. D. Speilberger, & P. R. Vagg (Eds.), Test anxiety: Theory, assessment and treatment (pp. 3–14). Bristol, UK: Taylor & Francis.
Stipek, D. (2002). Motivation to Learn: Integrating Theory and Practice. Boston Massachusetts: Pearson Education Company.
Yu, K. & Martin, A. J. (2014). Personal best (PB) and ‘classic’ achievement goals in the Chinese context: their role in predicting academic motivation, engagement and buoyancy. Educational Psychology, 34(5), 635–658.
Wren, D. G., & Benson, J. (2004). Measuring test anxiety in children: Scale development and internal construct validation. Anxiety, Stress and Coping, 17(3), 227−240.
Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum Press.
Zeidner, M., & Matthews, G. (2005). Evaluation anxiety. In A. J. Elliot, & C. S. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation (pp. 141–163). London: Guilford Press.