بیابانگرد، اسماعیل (1384). مقایسۀ اولویتهای ارزشی والدین و نوجوانان شهر تهران. روانشناسی تربیتی، 1(1)، 73-96.
بیابانگرد، اسماعیل، کرد نوقابی رسول و سیف، علیاکبر (1384). تأثیر میزان دانش معلم از موضوع تدریس بر نحوۀ بیان مطالب و یادگیری دانشآموزان. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، 1(2). 13-33.
بیگل، جینا ام (2016). کتاب کار کاهش استرس برای نوجوانان مهارتهای ذهنآگاهی برای مقابله با استرس، ترجمۀ نگین ناصری تفتی (1393)، تهران: ارجمند.
پاپالیا، دایان ای، الدز، سالی وندکاس، و فلدمن، روت داسکین (2001). روانشناسی رشد و تحول انسان، ترجمۀ داود قهستانی عرب، آوادیس یانس هامایاک، حمیدرضا سهرابی، فرزنده داورپناه، افسانه حیات روشنائی، سیامک نقشبندی (1394). تهران: رشد.
خطیری یانسری، مرضیه و قائمی، مهلا (1393). رابطۀ بین عزتنفس و سازگاری در دانشجویان روانشناسی. نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی.
رضائی ورمزیار، مرادعلی، سعدی پور، اسماعیل، ابراهیمی قوام، صغرا، دلاور، علی و اسدزاده، حسن. (1397). الگوی ساختاریِ نقشِ میانجیِ سرمایههای تحولی درونی و سرمایۀ روانشناختی در پیوند بین سرمایههای تحولی بیرونی و درگیری تحصیلی دانشآموزان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی،
7(1)، 9-37.
رییسون، محمدرضا، محمدی، یحیی، عبدالرزاق نژاد، مهدی و شریف زاده، غلامرضا (1393). بررسی رابطۀ خودپنداره و عزتنفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکدۀ پرستاری و مامایی شهر قاین. مراقبتهای نوین، 11(3).27-42.
زکی، محمدعلی (1386). کیفیت زندگی و رابطۀ آن با عزتنفس در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 4 (13)، 419-416.
شهبازی، مهدی و امیر وزینی، طاهر (1392). بررسی سلامت روانی و میزان عزتنفس دانشجویان سال اول و آخر یک آموزشگاه نظامی. مجلۀ طب نظامی، 15(2)، 103-110.
شیهان، ایلین (1995). عزتنفس. ترجمۀ مهدی گنجی، (1386). تهران: ویرایش.
صادقی احمد (1394). بررسی رابطۀ حمایت خانواده، خودکارآمدی مسیر شغلی و عزتنفس با خودکارآمدی تصمیمگیری مسیر شغلی دانشآموزان. دستآوردهای روانشناختی، 22(1)، 227- 244.
قاسمی، زهرا، مکتبی، غلامحسین و حاجی یخچالی، علیرضا (۱۳۹۶). رابطۀ انسجام خانواده، حمایت تحصیلی و تابآوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفههای آن. روانشناسی خانواده، ۴ (۲)، ۸۹-۱۰۲.
کرامتی، معصومه و پاینده فر، شهناز (1395). رابطۀ عزتنفس و تابآوری با مؤلفههای خودپندارۀ بدنی دانشآموزان دارای ناتوانی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطۀ کودکان استثنایی)، (62). 18- 31.
گلستانه، موسی، سلیمانی، لیلا و دهقانی، یوسف (1396). رابطۀ سرمایههای تحولی و پیشرفت تحصیلی: با نقش میانجی سرمایۀ روانشناختی. مجلۀ دستاوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روانشناسی)، 4 (24)، 927- 950.
شکرکن، حسین، و نیسی، عبدالکاظم (1373). تأثیر عزتنفس بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانی. مجلۀ علوم تربیتی و روانشناسی. دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز، 1 (1)، 11- 27.
لطفی عظیمی، افسانه، عباسی، مسلم، محمودیان، حسن، جمالی، احسان و رضوانی فر، شیرین (1395). بررسی رابطۀ انگیزۀ پیشرفت، نوآوری، تحمل ابهام، خودکارآمدی، عزتنفس و خودشکوفایی با جهتگیری کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه. نوآوری و ارزش آفرینی، 5(9)، 137-148.
محمودی، زهرا، و کدیور، پروین (1398). بررسی محیط مدرسه، هوش هیجانی و تفاوت آن در دانشآموزان تیزهوش و عادی: تحلیل چندسطحی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8 (4)، 219-256.
مرادی، شهریار، کرد نوقابی، رسول، یعقوبی، ابوالقاسم و رشید، خسرو (1397). تبیین خرد بر مبنای داراییهای تحولی و میانجیگری بالندگی (ارائه مدلی علّی). نشریۀ پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(41)، 7-25.
هومن، حیدرعلی. (1384). استنباط آماری در پژوهش رفتاری. تهران: سمت.
Benson, P., Scales, P., Hamilton, S., Sesma Jr, A., Hong, K., & Roehlkepartain, E. (2006). Positive youth development so far: Core hypotheses and their implications for policy and practice. Search Institute Insights Evidence, 3(1), 1-13.
Benson, P. L., Scales, P. C., & Syvertsen, A. K. (2011). The contribution of the developmental assets framework to positive youth development theory and practice. In Advances in child development and behavior (Vol. 41, pp. 197-230): Elsevier.
Blascovich, J., & Tomaka, J. (1991). Measures of self-esteem. Measures Of Personality and Social Psychological Attitudes, 1, 115-160.
Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology Of Human Development: Harvard university press.
Brown, B. B., & Prinstein, M. J. (2011). Encyclopedia of Adolescence: Academic Press.
Bulut, O., Palma, J., Rodriguez, M. C., & Stanke, L. (2015). Evaluating measurement invariance in the measurement of developmental assets in latino english language groups across developmental stages. Sage Open, 5(2),1-18.
Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. Consulting Psychologists Pr. San Francisco W. H. Freeman and Company.
Forneris, T., Camiré, M., & Williamson, R. (2015). Extracurricular activity participation and the acquisition of developmental assets: Differences between involved and noninvolved canadian high school students. Applied Developmental Science, 19(1), 47-55.
Garcia, O. F., & Serra, E. (2019). Raising children with poor school performance: Parenting styles and short-and long-term consequences for adolescent and adult development. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(7), 1089.