اعتبارسنجی مؤلفه‌های انتظارات دانشجویان دکتری از آموزش عالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران

2 دانشیار رشته برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران

3 استادیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران

4 دانشیار رشتۀ تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر اعتبارسنجی مؤلفه‌های انتظارات دانشجویان دکتری از آموزش عالی است. بدین منظور از مؤلفه‌های شناسایی شده، پرسش­نامه‌ای محقق ساخته استخراج و در بین 382 دانشجوی دکتری که بر اساس نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند توزیع گردید. پس از تأیید روایی با روش تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی به وسیلة آلفای کرونباخ، پرسش­نامه تأیید و نتایج آن بر اساس آزمون تحلیل عاملی تأییدی به وسیلة نرم‌افزار AMOS تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل نشان داد که مؤلفه‌های انتظارات دانشجویان دکتری از آموزش عالی با 31 مقولة اصلی و 7 درون مایه (رعایت حال و شأن دانشجو و ایجاد شأن اجتماعی، خدمات، امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی، کمک به اشتغال، حمایت‌های مالی، حمایت‌های علمی، بهبود زندگی فردی و اجتماعی و مدیریت کارآمد) از اعتبار کافی برخوردار است. همچنین، بیشترین سهم در تبیین انتظارات دانشجویان دکتری از آموزش عالی متعلق به درون­مایة خدمات، امکانات و تجهیزات مناسب آموزشی، و کمترین سهم متعلق به بهبود زندگی فردی و اجتماعی و نیز رعایت حال و شأن اجتماعی دانشجو است. این مطالعه نشان داد انتظارات دانشجویان ترکیبی از ابعاد گوناگون است. لذا می‌توان با در نظر گرفتن ابعاد چندگانۀ­ انتظارات دانشجویان به صورت هم‌زمان، با دستیابی به این انتظارات، زمینة افزایش رضایت دانشجویان را فراهم کرد.

کلیدواژه‌ها


بارانی، شهرزاد (1388). واکاوی ادراک و انتظارات دانشجویان کشاورزی از اشتغال­پذیری رشته­های کشاورزی در دانشکده­های کشاورزی غرب کشور. پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی.
بولاغ، خدارحم (1392). بررسی انتظارات دانشجویان از برنامه‌های آموزشی و رابطه آن با نیازهای بازار کار در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
جعفری راد، علی، عزیزی شمامی، مصطفی و جعفری کرفستانی، زهرا (1394). بررسی وضعیت رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کیفیت خدمات دانشگاه­های دولتی شهر تهران. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 68(17)، 113-125.
ریماز، شهناز، دهداری، طاهره و دهداری، لاله (1393). تبیین انتظارات دانشجویان دکتری از استادان راهنما در انجام رساله دکتری: یک تحلیل محتوای کیفی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، ۹ (4)، ۵۶-۷۱.
سلیمی، جمال، بلندهمتان، کیوان و عبدی، آرش (1395). ابعاد تصویر دانشگاهی؛ مطالعه نگرش و تصورات دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 22(4)، 69-98.
عظیمی، رومینا (1388). نگرش سنجی انتظارات شغلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه مازندران از اشتغال و آینده شغلی شان. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور مازندران.
غیاثی‌ندوشن، سعید (1396). شکاف واقعیت موجود با انتظارات مطلوب دانشجویان از دانشگاه (مطالعه موردی: دانشگاه علامه طباطبائی). آموزش عالی ایران، ۹(1)، ۲۷-۵۶.
فراستخواه، مقصود (1394). تجربه‌های زیسته و ادراک‌شدۀ دانشجویان مطالعه موردی یک دانشگاه ایرانی. آموزش عالی ایران، ۷ (2)، ۲۵-۷۰.
کوثری، مسعود و خوشنام، مژگان (1396). تحلیل پدیدارشناسی معنای ذهنی دانشجو از دانشگاه. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی، 11(38)، 171-193.
محسنین، شهریار و اسفیدانی،  محمدرحیم (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی به کمک نرم‌افزاراسمارت-پی ال اس (آموزشی و کاربردی). تهران: انتشارات مهربان نشر.
مختاری یوزناب، زینب (1389). بررسی انتظارات شغلی دانشجویان رشته تربیت بدنی ایران. پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور.
مرقاتی‌خویی، عفت السادات، ریماز، شهناز، زارعی، فاطمه و دستورپور، مریم (1392). تبیین دیدگاه استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص شیوه‌های آموزش و یادگیری. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، 3(1)، ۶۷-۸۲.
نوریان، محمد و قلمکاری، مهان (1398). طراحی الگوی عوامل موثر بر انتظارات دانشجویان از آموزش عالی. پایان نامه دکتری، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد تهران جنوب.
واقفی نظری، راحله السادات (1394). انتظارات شغلی دانشجویان تربیت ‌بدنی از شغل و آیندۀ شغلی‌ در دانشگاه‌های آزاد شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور.
Ailes II, L. P., Alvarado, N., Amundson, S., Bruchey, J., & Wheeler, C. J. (2017). Expectations versus Reality: First-year Students’ Transition into Residential Living. Journal of the Student Personnel Association at Indiana University, 34-48.
Akareem, H. S., & Hossain, S. S. (2012). Perception of education quality in private universities of Bangladesh: A study from students’ perspective. Journal of Marketing for Higher Education, 22, 11–33.
Al-Fattal, A., & Ayoubi, R. (2013). Student needs and motives when attending a university: Exploring the Syrian case. Journal of Marketing for Higher Education, 23, 204–225.
Ali, A., & Kohun, F. (2006). Dealing with isolation feelings in IS doctoral programs. International Journal of Doctoral Studies, 1, 21-33.
Astin A. W. (1991). An Empirical Typology of College Students. Journal of College Students Development, 34(1), 36-46.
Astin, A. W., & Oseguera, L. (2002). Degree Attainment Rates at American Colleges and Universities, Los Angeles: Higher Education Research Institute.
Balloo, K., Pauli, R., & Worrell, M. (2015). Undergraduates’ personal circumstances, expectations and reasons for attending university. Studies in Higher Education, 42(8), 1373-1384.
Basow, S. A., & Gaugler, T. (2017). Predicting adjustment of US college students studying abroad: Beyond the multicultural personality. International Journal of Intercultural Relations, 56, 39-51.
Baum, S., Kurose, C., & McPherson, M. (2013). An overview of American higher education. Future Child, 32(1), 17-39.
Briggs, L. (2008). DePaul sets the bar in Student Lifecycle Management. Campus Technology. Retrieved November 24, 2018, from http://campustechnology.com/articles/2008/11/depaul-sets-the-bar-in-studentrelationship-management.aspx?sc_lang=en
Brinkworth, R., McCann, B., Matthews, C., & Nordström, K. (2009). First year expectations and experiences: student and teacher perspectives. Higher Education, 58(2): 157–173.
Burlutskaia, M. G. (2014). Higher education as a means of upward social mobility: the expectations of graduates and the realities of present-day society. Russian Education and Society, 56(4), 52-63.
Byrne, M., Flood, B., Hassall, T., Joyce, J., Montano, J. L. A., Gonzalez, J. M. G., & Torna - Germanou, E. (2012). Motivations, expectations and preparedness for higher education: A study of accounting students in Ireland, the UK, Spain and Greece. Accounting Forum, 36, 134–144.
Crisp, G., Palmer, E., Turnbull, D., Nettelbeck, T., Ward, L., Lecouteur, A., & Schneider, L. (2009). First year student expectations: Results from a university-wide student survey. Journal of University Teaching & Learning Practice, 6, 11–26.
Davies, S. (2002). Marketing in higher education: Matching promises and reality to expectations, responding to student expectations. Paris: OECD.
Elwick, A., & Cannizzaro, S. (2017). Happiness in higher education. Higher Education Quarterly, 71(2), 204-219.
Finney, T. G., & Finney, R. Z. (2010). Are students their universities' customers? An exploratory Study. Education + Training, 52(4), 276-291.
Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
Garrard, J., Crawford, S., & Hakman, N. (2006). Revolutions for women: increasing women’s participation in cycling for recreation and transport. Melbourne: Deakin University.
Gibson, A. (2010). Measuring business student satisfaction: A review and summary of the major predictors. Journal of Higher Education Policy and Management, 32(3), 251–259.
Gilliam, J., & Kitronis, W. A. (2006). National implications: The hidden nature of doctoral student attrition. National Journal for Publishing and Mentoring Doctoral Student Research, 3, 1-7.
Hartley, M. (2009). Reclaiming the democratic purposes of American higher education: tracing the trajectory of the civic engagement movement: Learning and teaching. The International Journal of Higher Education in the Social Sciences, 2(3), 11-30.
Headar, M. M., Elaref, N., & Yacout, O. M. (2013). Antecedents and consequences of student satisfaction with e-learning: The case of private universities in Egypt. Journal of Marketing for Higher Education, 23, 226–257.
Henderson-King, D., & Smith, N. M. (2006). Meaning of Education for University Students: Academic Motivation and Personal Values as Predictors. Social Psychology of Education, 9, 195-221.
Hulland, J. (1999). Use of Partial Least Squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies. Strategic Management Journal, 20(2), 195-204.
Kandiko, C.B. & Mawer, M. (2013). Student Expectations and Perceptions of Higher Education. London: Kings Institute.
Krieg, D. B. (2013). High expectations for higher education? Perceptions of college and experiences of stress prior to and through the college career. College Student Journal, 47, 635–643.
Levine, P. (2014). A Defense of Higher Education and Its Civic Mission. Journal of General Education, 63(1), 47-56.
Mainardes, E., Raposo, M., & Alves, H. (2012). Public university students’expectations: An empirical study based on the stake holders’ theory. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 35, 173–196.
Marimuthu, M., & Ismail, I. (2012). Service Quality in Higher Education: Comparing the Perceptions of Stakeholders. AIMS International Journal of Management, 6(2), 87-100.
Martínez, T. L., & Toledo, L. D. (2013). What do graduates think? An analysis of intention to repeat the same studies and university. Journal of Marketing for Higher Education, 23, 62–89.
Nilsson, P. A. (2016). International Student Expectations: Career Opportunities and Employability. Journal of International Students, 6(2), 614-631.
Parahoo, S. K., Harvey, H. L., & Tamim, R. M. (2013). Factors influencing student satisfaction in universities in the Gulf region: Does gender of students matter? Journal of Marketing for Higher Education, 23, 135–154.
Phinney, J. S., Dennis, J., & Osorio, S., (2006). Reasons to attend college among ethnically diverse college students. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 12(2): 347–66.
Pithers, B., & Holland, T. (2006). Student expectations and the effect of experience. Australian association for research in education conference, Adelaide, Australia.
Ravindran, S. D., & Kalpana, M. (2012). Student’s expectation, perception and satisfaction towards the management educational institutions. Procedia Economics and Finance, 2, 401–410
Robinson, A., & Glanzer, P. L. (2016). How students’ expectations shape their quest for purpose during college, Journal of Student Affairs Research and Practice, 53(1) 1-12.
Salehi, M., Hajizad, M., Fallah, A., & Salim Bahrami., S. H., (2010). Evaluation of effective factors in decrease of educational motivation in boy and girl students of mazandaran Islamic azad universities. Specialized seasonal of Social Science Islamic Azad University, 4(9), 73-86.
Sampaio, C. H., Perin, M. G., Simões, C., & Kleinowski, H. (2012). Students’ trust, value and loyalty: Evidence from higher education in Brazil. Journal of Marketing for Higher Education, 22, 83–100.
Suarman, S., Aziz, Z., & Yasin, R. M. (2013). The quality of teaching and learning towards the satisfaction among the university students. Asian Social Science, 9, 252–260.
Surridge, D., & Walton, L. (2007). Students’ reasons for taking part in higher education and their perception of how it will affect their future roles in society, widening participation team in the faculty of development and society Sheffield Hallam University.
Telford, R., & Masson, R. (2005). The congruence of quality values in higher education. Quality Assurance in Education, 13(2), 107-119.
Thunborg, C., Edstrom, E. & Bron, A. (2010). Motives for entering, dropping out or continuing to study in higher education. Paper to be presented at the Conference: Access, Retention and Drop-out: Experiences of Nontraditional Students in Higher Education in Europe, 7 – 8 April, 2011, Seville, Spain.
Tomlinson, M. (2017). Student perceptions of themselves as ‘consumers’ of higher education. British Journal of Sociology of Education, 38(4), 450-467.
Tricker, T. (2003). Student expectations – how do we measure up? Paper presented at 2nd Global Conference on ‘The Idea of Education’, Friday 4th July – Saturday 5th July 2003, Mansfield College, Oxford. (Retrieved November 27, 2018) http://interdisciplinary.net/ati/education/ioe/ioe2/tricker%20paper.pdf
Vanden Wijngaard, O., Beausaert, S., Segers, M., & Gijselaers, W. (2015). The development and validation of an instrument to measure conditions for social engagement of students in higher education. Studies in Higher Education, 4(40), 704-720.
Vermeulen, L., & Schmidt, H. G. (2008). Learning environments, learning process, academic outcomes and career success of university graduates. Studies in Higher Education, 33(4), 431-451.
Villar, F., Triadó, C., Pinazo, S., Celdrán. M., & Solé, C. (2010). Reasons for older adult participation in university programs in Spain. Educational Gerontology, 36(3), 244–259.
Voss, R., Gruber, T., & Szmigin, I. (2007). Service quality in higher education: The role of student expectations. Journal of Business Research, 60, 949–959.
West, A., Dimitropoulos, A., Hind, A., & Wilkes, J. (2000). Reasons for studying abroad: A survey of EU students studying in the UK. Paper presented at the European Conference on Educational Research, Edinburgh, September, 20–23.
Woodall, T., Hiller, A., & Resnick, S. (2014). Making sense of higher education: students as consumers and the value of the university experience. Studies in Higher Education, 39(1) 48-67.
Zgaga, P. (2009). Higher education and citizenship: The full range of purposes. European Educational Research Journal, 8(2), 175-188.
Zhang, K., & Zhang, A. (2017). Dare to dream: Personal values, life goals, and international students in New Zealand. Journal of Religion & Health, 56, 1503–1514.