شناسایی مؤلفه‌های ساختار مطلوب دانشگاه: بسترسازی برای یادگیری پوی‏ پا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

3 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

4 دانشیار گروه برنامه ریزی آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های ساختار مطلوب دانشگاه در راستای بسترسازی برای یادگیری پوی‏پا انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی به روش پدیدارشناسی است. مشارکت‏ کنندگان پژوهش به روش هدفمند انتخاب شدند و با 16 متخصص حوزۀ آموزش عالی مصاحبۀ عمیق انجام شد. در این پژوهش، از رویکرد پدیدارشناسی موستاکاس برای گردآوری و تحلیل داده­ ها استفاده شده است. قابلیت اعتماد مصاحبه ­ها از طریق باورپذیری و انتقال‏ پذیری به‏ دست آمد. داده­ های حاصل از مصاحبه و تحلیل اسناد و مدارک به‏ صورت تحلیل محتوا به روش کدگذاری استقرایی، تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل مضمونی، چهار خوشۀ معانی و 32 مضمون را برای یادگیری پوی­پا و سه خوشۀ معانی اصلی؛ 11 خوشۀ معانی فرعی و  38 مضمون را برای ساختار دانشگاه نشان می­ دهد. مؤلفه ­های یادگیری پوی­ پا در چهار محور: یادگیری برای یادگرفتن، یادگیرى برای انجام ‏دادن، یادگیرى برای با‏هم ‏زیستن و یادگیرى برای زیستن دسته ‏بندی شده است. در زمینۀ ساختار مطلوب سازمانی، سه نوع ساختار رسمی، غیر‏رسمی و نامرئی در دانشگاه شناسایی شده است. ساختار رسمی شامل تمرکز، پیچیدگی و رسمیت؛ ساختار غیر‏رسمی شامل روابط غیر‏رسمی، روابط مبتنی بر اعتماد، روابط تعاملی برون‏گرا و روابط عاطفی فراگیر است. ساختار نامرئی دانشگاه حول محورهای سیاسی، اجتماعی، رفتاری و علمی شکل می­ گیرد. تحقق یادگیری پوی ­پا در دانشگاه نیازمند اصلاح ساختارها و حذف موانع موجود ساختاری از طریق ایجاد ساختارهای منعطف و پویا، تقویت ساختارهای غیر‏رسمی و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت ساختارهای نامرئی دانشگاه است.  

کلیدواژه‌ها

موضوعات


باقری، امین؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ فراستخواه، مقصود و خراسانی، اباصلت. (1397). شبکه‌های اجتماعی دانشجویی در فرایند یادگیری-نوآوری: مرور نظام مند مقاله­های علمی-پژوهشی (95-1385). پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد): 1 (15)، 92 – 115.
زوارقی، رسول. (1388)، بررسی جایگاه دو مفهوم مشارکت و دانشگاه نامرئی در ارتباطات علمی غیررسمی، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 20(1)، 51-76.
عباسی، زکیا. (1396). طراحی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی در آموزش عالی بر مبنای      آموزه­های اخلاقی قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان، رساله دکتری دانشگاه علامه طباطبایی.
فراستخواه، مقصود. (1388). دانشگاه و آموزش عالی؛ منظرهای جهانی و مسئله‌های ایرانی؛ تهران، نشر نی.
محمدی چابکی، رضا؛ بازقندی، پروین و ضرغامی همراه، سعید. (1396). یادگیری در پارادایم پیچیدگی: ماهیت، قلمرو و فرایند. پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت، 7 (1)، 47-65.
Ahmed, M. (2014). 6 Lifelong Learning in a Learning Society: Are Community Learning Centres the Vehicle? In Education, learning, training (pp. 102-125). Leiden, Boston: Brill.
Avis, J. (2009). Education, Policy and Social Justice: learning and skills. London: Continuum‏.
Bell, P. (2012). Encyclopedia of Diversity in Education. Thousand Oaks, Calif; London: SAGE.
Bennet, M., & Moriarty, B. (2016). Lifelong learning theory and pre-service teachers’ development of knowledge and dispositions to work with Australian Aboriginal students. International Journal of Pedagogies and Learning, 11(1), 1-9.‏
Billett, S. (2010). The perils of confusing lifelong learning with lifelong education. International Journal of Lifelong Education, 29(4), 401-413.
Bowden, J., & Marton, F. (2003). The university of learning: Beyond quality and competence, London: Routledge.
Candy, P. C., Crebert, R. G., & O'leary, J. (1994). Developing lifelong learners through undergraduate education. Australian Government Public Service.
Chapman, J., & Aspin, D. N. (1998). School, community and lifelong learning, London: Bloomsbury Publishing.‏
Chiţiba, C. A. (2012). Lifelong learning challenges and opportunities for traditional universities. Procedia-social and behavioral sciences, 46, 1943-1947.
Clark, B. R. (1998). Creating entrepreneurial universities: Organizational pathways of transformation. Issues in higher education. New York: Elsevier Science Regional.
Clayton, B., Fisher, T., Harris, R., Bateman, A., & Brown, M. (2008). Structures and Cultures: A Review of the Literature. Support Document 2. National Centre for Vocational Education Research (NCVER).‏ Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=ED503353.
Cornford, I. R. (2002). Learning-to-learn strategies as a basis for effective lifelong learning. International Journal of Lifelong Education, 21(4), 357-368. Doi: 10.1080/02601370210141020.
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2017). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Los Angeles: Sage. ‏
Deegan, J., & Martin, N. (2018). Demand Driven Education, merging work & learning to develop the human skills that matter. Retrieved from https://www.pearson.com.
Dehmel, A. (2006). Making a European area of lifelong learning a reality? Some critical reflections on the European Union’s lifelong learning policies. Comparative Education, 42(1), 49-62.
Dengerink, H. A. (2001). Institutional identity and organizational structure in multi-campus universities. Metropolitan Universities, 12(2), 20.
Diamond, R. M. (2002). Field Guide to Academic Leadership: A Publication of the National Academy for Academic Leadership. Customer Care Center, Consumer Accounts: Indianapolis, IN.
Duke, C. (2002). Universities and knowledge society. In D. Instance, H. G.
Duke, C., & Hinzen, H. (2010). Youth and Adult Education within Lifelong Learning: Claims and challenges. Development, 53(4), 465-470. doi:10.1057/dev.2010.67
European Commission (EC). (2001). Making a European area of lifelong learning a reality. Brussels: European Union.‏
Eberle, J. (2009). Heutagogy: What your mother didn’t tell you about pedagogy and the conceptual age. In Proceedings of the European Conference on e-Learning. 181-188.
Field, J. (2005). Social Capital and Lifelong Learning. Bristol: The Policy Press.
Fink, L. D. (2013). Creating significant learning experiences: An integrated approach to designing college courses. New Jersey: John Wiley & Sons.
Hall, R. H. (2002). Organizations Structure, Processes and Outcomes )8th Ed.(. New Delhi: Prentice Hall of India.
Harrison, J., & Turok, I. (2017). Universities, knowledge and regional development, Regional Studies, 51:7, 977-981.
 Hennink, M. M., Kaiser, B. N., & Marconi, V. C. (2016). Code Saturation Versus Meaning Saturation: How Many Interviews Are Enough? Qualitative Health Research, 27(4), 591-608.
Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2008). Educational administration: Theory, research, and practice.‏ New York: McGraw-Hill.
Jarvis, P. (2016). Towards a comprehensive theory of human learning. Abingdon, Oxford: Routledge.
Knapper, C., & Cropley, A. (2000). Lifelong Learning in Higher Education (3rd Ed.). London: Kogan Page.
Kuk, L., & Banning, J. H. (2009). Designing student affairs organizational structures: Perceptions of senior student affairs officers. NASPA Journal, 46(1), 94-117.‏
Latchem, C. (2008). The concepts and practices of lifelong learning – By Morgan‐Klein, Brenda & Osborne, Michael. British Journal of Educational Technology, 39(4), 755-757.
Lena, B., & Liv, M. L. (2006). Unraveling learning, learning styles, learning strategies and meta‐cognition. Education & Training, 48(2/3), 178-189.
Lewin, R., Complexity – Life at the Edge of Chaos, Dent, London, 1993
Longworth, N. (2003). Lifelong Learning in Action: Transforming 21st Century Education. London: Kogan Page.
Luţ, D. M. (2017). The role of lifelong education and training in human capital development. Quaestus, Timisoara, (11), 9-18.
Mamgain, R. And Parashar, V. (2000). Enhancing Employability of Youth Through Education and Training, Indian Journal of LaborEconomics, 43 (4): 757 -780.
Marginson, S., & Considine, M. (2000). The enterprise university: power, governance, and reinvention in Australia. New York: Cambridge University Press.
Mwaikokesya, M. J. (2014). Undergraduate students' development of lifelong learning attributes in Tanzania (Doctoral dissertation, University of Glasgow). Retrieved from http://theses.gla.ac.uk/5018/.
Marks, A. (2002). A 'grown up' university? Towards a manifesto for lifelong learning. Journal of Education Policy, 17(1), 1-11.
Meek, J. (2010). Complexity Theory for Public Administration and Policy. An International Transdisciplinary, Journal of Complex Social Systems,
 12 (1): 1-4.
Miclea, M. (2004). “Learning to do” as a pillar of education and its links to entrepreneurial studies in higher education: European contexts and approaches. Higher Education in Europe, 29(2), 221-231.
OECD. (2017). The future of education and skills Education 2030, the Organization for Economic Co-operation and Development. Retrieved from https://www.oecd.org
Okeke, C., & Wyk, M. (2015). Educational Research: An African Approach (1ed). South Africa: Oxford University Press.
Osborne, M., & Thomas, E. (Eds.). (2003). Lifelong Learning in a Changing Continent: continuing education in the universities of Europe. Leicester: National Institute of Adult Continuing Education.‏
Osborne, M., Houston, M., & Toman, N. (Eds.). (2007). The pedagogy of lifelong learning: understanding effective teaching and learning in diverse contexts. London: Routledge.‏
 Patton, Q. M. (2002). Qualification research & evaluation methods (3rd ed.). London: SAGE Publications.
Robbins, S. P. (1990). Organization Theory: Structures, Designs, and Applications, India: Pearson Education.‏
Rose, D., & Meyer, A. (2000). The Future Is in the Margins: The Role of Technology and Disability in Educational Reform.‏ MA: Center for Applied Special Technology, Peabody.  
Shattock, M. (2010). Managing successful universities, New York: McGraw-Hill Education.
Smidt, H., & Sursock, A. (2011). Engaging in Lifelong Learning: Shaping Inclusive and Responsive University Strategies, SIRUS: European University Association.
Sporn, B. (1999). Adaptive University Structures: An Analysis of Adaptation to Socioeconomic Environments of US and European Universities. London: Jessica Kingsley Publishers.
Su, Y. H., Feng, L. Y., Yang, C. C., & Chen, T. L. (2012). How teachers support university students’ lifelong learning development for sustainable futures: The student's perspective. Futures, 44(2), 158-165.‏
Tuire, P., & Erno, L. (2001). Exploring invisible scientific communities: Studying networking relations within an educational research community. A Finnish case. Higher Education, 42(4), 493-513.‏
Tylus, J. (2009). The impact of enabling school structures on the degree of internal school change as measured by the implementation of professional learning communities.‏ PhD Dissertation in education, Virginia Commonwealth University.  Retrieved from https://core.ac.uk.
Walters, S., & Watters, K. (2001). Lifelong learning, higher education and active citizenship: from rhetoric to action. International Journal of Lifelong Education, 20(6), 471-478.
Wang, C. L., & Ahmed, P. K. (2003). Structure and structural dimensions for knowledge-based organizations. Measuring Business Excellence, 7(1), 51-62.‏
Wirth, K. R., & Perkins, D. (2008). Learning to learn.  Paper presented at the Scholarship of Teaching and Learning Conference, Northfield, MN. Retrieved from http://www.macalester.edu/geology/wirth/CourseMaterials.html
Yang, J., Schneller, C., & Roche, S. (Eds.). (2015). The role of higher education in promoting lifelong learning. Hamburg: UNESCO Institute for Lifelong Learning.
Yang, J., Yu, G., Liu, M., Xie, H., & Liu, H. (2018). Disentangling the impact of cost transparency on cooperation efficiency in exchange partnerships. International Journal of Production Economics197, 27-34.