مقایسه اثربخشی آموزش شایستگی هیجانی و حل مسئله بر خودکارآمدی ادراک شده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

2 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

3 استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

چکیده

هدف این پژوهش، مقایسۀ اثربخشی آموزش شایستگی هیجانی و حل مسأله بر خودکارآمدی ادراک‏ شده در دانشجویان بود. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس­ آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. نمونه پژوهش شامل 81 نفر (گروه آزمایش شایستگی هیجانی ۲۵ نفر، گروه آزمایشی حل مساله ۲۷ نفر و گروه گواه ۲۹ نفر) از بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان مازندران بود که با روش نمونه‌گیری خوشه ­ای چند مرحله‌­ای و به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه­‌گیری، پرسش‏نامۀ خودکارآمدی شرر و مادوکس (1982) بود. به گروه‌­های آزمایشی، آموزش شایستگی هیجانی و حل مسئله طی 10 جلسه و به مدت یک ماه ارائه شد، در این مدت آزمودنی‌­های گروه گواه هیچ­گونه مداخله­‌ای دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس در اندازه­ گیری­‌های مکرر، نشان داد آموزش شایستگی هیجانی سبب بهبود خودکارآمدی ادراک ‏شده در دانشجویان شد. آموزش حل مسئله نیز سبب بهبود خودکارآمدی ادراک شده در دانشجویان شد. هم­چنین، یافته‌­ها نشان داد بین اثربخشی دو گروه شایستگی هیجانی و حل مسئله بر خودکارآمدی ادراک شده دانشجویان تفاوت معناداری وجود نداشت. این نتایج می‌­تواند پشتوانه­‌ای برای به‌کارگیری شایستگی هیجانی و حل مسئله برای افزایش خودکارآمدی ادراک شده در دانشجویان باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


احمدی، غلامعلی و عبدالملکی، شوبو. (1392). بررسی تأثیر الگوی حل مساله بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس شیمی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 5 (1)، 21-1.
اصغر نژاد، طاهره؛ خداپناهی، محمد کریم و حیدری، محمود. (1382). بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی، مسند مهار گذاری با موفقیت تحصیلی. مجلهروان شناسی، 8 (3)، 226-218.
جزایری، علیرضا و رحیمی، سید علی سینا. (1391). مجموعه آموزش مهارت های زندگی (مهارت            تـصمیم گیری). تهران: نشر دانژه.
حاجلو، نادر و عیوضی، خدیجه. (1394). اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مدیریت زمان و خودکارآمدی دانش آموزان.  فصل نامه مطالعات روان شناختی، 11 (3) ، 97-79.
حسن نیا،  سمیه؛ صالح صدق پور، بهرام  و ابراهیم دماوندی مجید. (1393). مدل یابی رابطه ساختاری هوش هیجانی و شادکامی با واسطه گری خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی.  مطالعات آموزش و یادگیری، 6 (2) ، 60-32.
شعاری‌نژاد، علی‌اکبر. (1375). مبانی روان شناختی تربیت. تهران: نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
صدری دمیرچی، اسماعیل؛ نویدی، احد و پورشنه، کامبیز. (1389). آموزش مهارت‌های اجتماعی- هیجانی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات.
صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف). (1378). راهنمای آموزش مهارت های زنـدگی. ترجمه فاطمه قاسم زاده. تهران: نشر سازمان بهزیستی.
 فتاحی بافقی، علی؛ کریمی، حسین؛ انوری محمد حسین و برزگر، کاظم. (1386). مقایسه تاثیر روش های آموزش سخنرانی و بحث گروهی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی علوم آزمایشگاهی. فصلنامهگام های توسعه در آموزش پزشکی، 4 (1)، 56-51.
ک‍ل‍ی‍ن‍که، کریس لی. (1388). مجموعه کامل مهارت های زندگی: روش های مقابله با اضطراب، افسردگی، تنهایی، کمرویی، شکست، اختلافات زناشویی، فقدان، پیری، درد، بیماری، آسیب، ضربه های روحی و ... . ترجمه شهرام محمدخانی. تهران: نشر رسانه تخصصی.
گلدفرید، هاروین آر و دیویسون، جرالد سی. (1992). رفتار درمانی بالینی. ترجمه فرهاد ماهر. مشهد: نشر آستان قدس رضوی.
Altun, I. (2003). The perceived problem solving ability and values of student nurses and midwives. Journal of Nurse Education Today, 23 (4) : 575-558.
Antepohl, W. & Herzig, S. (1999). Problem-based learning versus lecture-based learning in a course of basic pharmacology: A controlled, randomized study. Med Educ, 33 (2): 106-113.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Bandura, A. (1977). Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
Bandura, A. (2000). Exercise of human agency through collective efficacy. Current Directions of Psychological Science, 9, 75-78.
Bandura, A. (2001). Social cognitive theory. Annual Review of Psychology, 52,1-26.
Bandura, A. (2004). Health promotion by social cognitive means. Health education & behavior, 31 (2), 143-164.
Bandura, A., Pastorelli, C., Barbaranelli, C. & Caprara, G. V. (1999). Selfefficacy Path ways to childhood Depression. Journal ofPersonality and Social Psychobgy, 76 (2), 258-259.
Bar-On, R. E. (2000). The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace. San Francisco: Jossey-Bass, Awiley company.
Brearley, M. (2001). Emotional intelligence in the classroom. Crown House Publishing Ltd.
Burns, R. (2000). We know how, what’s stopping us, Generating Effective Teaching and Learning. Education Journal iskt Y and 28 (2) winter 2000 The Chinese University of Hong kong 2000.
Byham, W. C., Smith, A. B. & Paese, M. J. (2002). Grow Your Own Leaders: How to Identify, Develop, and Retain Leadership Talent. New Jersey: Prentice Hall.
Chang, C. P., Hu, C. W. (2017). Effect of Communication Competence on Self-Efficacy in Kaohsiung Elementary School Directors: Emotional Intelligence as a Moderator Variable. Creative Education, 8 (4), 549-563 .
Cole, P. M., Michel, M. K., & O’Donnell Teti, L. (1994). The development of emotion regulation and dysregulation:Aclinical perspective. In N. A. Fox (Ed.), The development of emotion regulation: Biological and behavioral considerations. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59 (2-3), 73-100.
Draganidis, F. & Mentzas, G. (2006). Competency Based Management : A Review of Systems and Approaches. Information Management & Computer Security, 14 (1), 51-64.
Felade, F. (2008). Challenges in Engineering Education in Africa. London: Macmillan.
Galbraith, R., E. & Jones, T. M. (1975). Teaching strategies for moral dilemmas: An application of Kohlberg’s theory of moral development to the social studies classroom. Social Education, 39, 16-22.
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York, NY, England: Bantam Books, Inc.
Goleman, D. (1998). Working with Emotional Intelligence. New York. Bantam Books.
Holifax, J. (2011). The Precious Necessity of Compassion. Journal of Pain and Symptom Management, 41 (1), 146.
Jali-Khaile, N. B. ( 2014). Skills Development Learning Programmes and the Development of Emotional Intelligence Competencies. Submitted In Accordance With The Requirements For The Degree Of Master of Arts In Psychology –With Managerial Psychology, 32 (2) : 169-185.
Jin, J. & Bridges, S. M. (2014). Educational Technologies in Problem-Based Learning in Health Sciences Education: A Systematic Review. J Med Internet Res, 16 (12):e251 .
Karademas, E. & Kalantzi, A. (2004). The stress process, self-efficacy expectations, and psychological health. perssonalihy and Individual Differences, 37, 1033-1043.
Kong, L. N., Qin, B., Zhou, Y. Q., Mou, S. Y. & Gao, H. M. (2014). The effectiveness of problem-based learning on development of nursing students critical thinking: A systematic reviewe and meta-analysis. International Journal of Nursing Studies, 51 (3), 458-469.
Kosa, K. & Stock, C. (2005) Analysis of key competencies documents in public health and health promotion. Prepared for the 2nd meeting of the PHETICE project, December 2005, Stockholm.
Martel, J. P., & Gilles, D. (2006) Quality of work life: Theoretical and Methodological Problems, and Presentation of New model and Measuring Instrument. Social Indicators Research, 11 (3), 146- 159.
Monnier, M. (2015). Difficulties in Defining Social-Emotional Intelligence, Com-Petences and Skills - A Theoretical Analysis and Structural Suggestion. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 2 (1), 1-59.
Oda, Y., Onishi, H. & Sakemi, T. (2014). Effectiveness of Student Tutors in Problem-Based lerning of undergraguate Medical Education. Tohoku J. Exp. Med , 232 (3), 223-227.
Pajares, F. (2003). Self-efficacy beliefs, motivation and achievement in writing: A review of the literature. Reading and Writing Quarterly, 19: 139-158.
Parker, J. D. A., Taylor, G. J. & Baghy, R. M. (2001). Relationship between alexithymia and Emotional Intelligence. Personality and individual differences, 30, 107-115.
Rice, K.G., & Dellow, J. P. (2002). Perfectionism and self-development: Implications for college adjustment. Journal of Counseling and Development, 80, 188-196.
Saha, S. (2010). Curriculum Design of Mechanical Engineering in a Developing Country. 3rd International Symposium for Engineering Education, 2010, University College Cork, Ireland.
Salovay, P., Mayer, J. D. & Caruso. D. (2002). The positive psychology of emotional intelligence. in C. R. snyder and S. J. lopes (Eds.) , Handbook of positive.
Sanghi, S. (2008). The Handbook of Competency Mapping. India: Sage.
Saunders, T. R. & Dejbakhsh, S. (2007). Problem-based learning in undergraduate dental education: faculty development at the University of Southern California School of Dentistry. Journal of Prosthodontics, 16 (5), 394-399.
Schmidt-Fajlik, R. (2013). Interpersonal Competence in the Learning of the English Language. Submitted In Fulfillment Of The Requirements For The Degree Of Doctor In Education In The Subject Didactics And Curriculum Studies At The University Of South Africa.
Schotte, N. S., Malouff, J. M., Thorsteinsson, E. B., Bhullar, N. & Rooke, S. E. (2007). A Meta-analytic Investigation of Relation between Emotional Intelligence and Health. Personality and Individual Differences, 42, 921-933.
Sharma, R. (2012). Measuring Social And Emotional Intelligence Competencies In The Indian Context. Cross Cultural Management, 19 (1), 30-47 .
Sherer, M. & Maddux, J. (1982). The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychological Reports, 51 (2) : 663-671.
Thompson, R. A. (1994). Emotional regulation: A theme in search of definition. Monographs of the Society for Research in Child Development. 59 (2-3), 25-52.
Travers, C. J. & Cooper, C. L. (1993). Mental health, job satisfaction and occupational stress among UK teachers. Work and Stress, 7,                  203- 219.
Weerayute, S. (2009). Competenc-Based Curriculum Development nonautomotive Technology Subjects for Mechanical Technology Education Program. In the proceeding of The 5th International Conference on Developing Real-Life Learning Experiences: Education Reform through educational Standards.
Woolfolk, A. E. (2001). educational psychology .6th and 8th ed. boston :allyn and bacon.
Wollfolk, A. E. (2004). What do teachers need to know about self – efficacy. paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association; 2004 April 15; san diego , CA; 2004. [Cited 2016 Dec20]. Available from: http:// anitawoolfolkhoy. com/ pdfs/ what-do-teachers-need.pdf
Zhu, B., Chen, C., Shi, Z., Liang, H. & Liu, B. (2016). Mediating effect of self-efficacy in relationship between emotional intelligence and clinical communication competency of nurses. International Journal of Nursing Sciences, 3 (2), 162-168.