مقایسه اثربخشی آموزش به روش الگوی پیش‌سازمان‌دهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب‏ آوری تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد

2 استادیار مشاوره خانواده، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد

3 دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد

4 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران

5 دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش به روش الگوی پیش‌­سازمان­‌دهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب­‌آوری تحصیلی دانش‌­آموزان دختر سال دوم متوسطه در درس زبان انگلیسی شهر خرم­‌آباد بود. در یک طرح نیمه‌‏تجربی 60 دانش­آموز به روش نمونه­‌گیری خوشه‌­ای چند مرحله­‌ای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروه­‌های آزمایش به طور مجزا 12 جلسه با روش‌­های الگوی پیش‏‌سازمان‌­دهنده و سکوسازی آموزش دیدند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دید. همۀ گروه­‌ها به پرسش‌­نامۀ تاب­‌آوری تحصیلی ساموئلز (2004) در مرحلۀ پیش‌­آزمون، پس‌­آزمون و پیگیری دو‏ماهه، پاسخ دادند. داد‌ه­‌ها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد در مرحلۀ پس‌­آزمون رو‌‌ش‌­های الگوی پیش­‌سازمان­‌دهنده و سکوسازی باعث افزایش میزان تاب­‌آ‌‌وری تحصیلی شده است، اما در مرحلۀ پیگیری بین روش­‌های الگوی پیش­‌سازمان‌­دهنده و سکوسازی در افزایش تاب­‌آوری تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین، گرچه تأثیرگذاری هر دو روش در مرحلۀ پس­‌آزمون معنادار بوده است، اما در بلند‏مدت میان این دو روش تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین روش­‌های تدریس سکوسازی و الگوی پیش‏‌سازمان‌­دهنده در کوتاه‌­مدت بر افزایش تاب­‌آوری تحصیلی مؤثر هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


دالهیان، حسین، کوهی، داریوش، سلیمی، علی، میرزایی، شهین. (1391). بررسی تأثیر روش تمرکز گرایی و سکوسازی بر میزان یادگیری اتفاقی دانش­آموزان.  نشریه علوم اجتماعی و رفتاری، 46(1)، 671-663.
جوزایی، علی و ساعدی­پور، سعید. (1392). مقایسه روش تدریس سنتی و سکوسازی در افزایش میزان انگیزش تحصیلی دانش­آموزان درس زبان انگلیسی. نشریه توسعه تحقیق در یرنبمه ریزی درسی، 10(36)، 86-79.
حاجی اربابی، علی. (1384). بررسی تأثیر روش سکوسازی بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پایه چهارم شهر مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
حقانی، فرزاد، همدانی، زهرا و لیاقت­دار، مهدی. (1390). تأثیر روش تدریس مشارکتی و روش سخنرانی بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان. نشریه برنامه ریزی درسی، 30(4)، 30-3.
سیف، علی­اکبر. (1388). روانشناسی تربیتی نوین(ویرایش ششم)، تهران: انتشارات دوران.
محسن­پور، محمد، حجازی، الهه و کیامنش، علی­رضا. (1385). نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت و راهبردهای یادگیری در پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان در درس ریاضیات. نشریه نوآوری­های آموزشی، 5(16)، 34-9.
هاشمی شیخ شبان، علی. (1390). ارتباط بین پیش­بینی کننده­های مهم خودناتوان­سازی تحصیلی و تاب­آوری تحصیلی و تأثیر این عوامل بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول دبیرستان شهر اهواز، پایان نامه دانشگاه شهید چمران اهواز.
Ausubel, D.P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rienhart and Winston.
Barbeau, E. B., Chai, X. J., Chen, J. K., Soles, J., Berken, J., Baum, S., Watkins, K. E., & Klein, D. (2016). The role of the left inferior parietal lobule in second language learning: An intensive language training fMRI study. Neuropsychologia, In Press, Corrected Proof, Available online .
Beale, I. L. (2005). Scaffolding and integrated assessment in computer assisted learning (CAL) for children with learning disabilities. Australian Journal of Educational Technology, 21(2): 173-191.
Beck, E. C. (2008). Understanding Educational Change: A System Model Approach. Second North American Conference on the Learning Paradigm, 47(12): 109-114.
Benard, B. (1998). Fostering resiliency in kids: Protective factors in the family, school and community. National Resilience Resource Center. Retrived from internet: www.cce.umn.edu/nrrc.
Davis, M. C., Challenger, R., Jayewardene, D. N. W., & Clegg, C. W. (2014). Advancing socio-technical systems thinking and methods of advanced organizers, Resilience Education: A call for braveryApplied Ergonomics, 45(2): 171-180.
Esteban, M. S., & Martin, A. S. (2014). Beyond Compulsory Schooling: Resilience and Academic Success of Immigrant Youth and Learning a second language Procedia - Social and Behavioral Sciences, 132(15):19-24.
Gutman, T. M. Shean, F.T (2012). Increasing Resilience in Adolescent Nursing Students. Unpublished Doctoral dissertation. The University of Tennessee, Knoxville.
Hall, R. H. & O'Donnell, A. M. (1996). Cognitive and Affective Outcomes of Learning from Knowledge Maps. Contemporary Psychologist, 21(4): 94-101.
Harwood, C. G., & Knight, C. J. (2015). dvanced organizers and Parenting in youth sport: A position paper on parenting expertise. Psychology of Sport and Exercise, Volume 16(1):24-35.
Hoffmann, H., & Fisher, K.(2010). The Impact of Graphic Organizer and Metacognitive Monitoring Instruction on Expository Science Text Comprehension in Fifth Grade Students. Doctoral dissertation, Raleigh, North Carolina.
Hudson, S., & Fred, N .K. (2009).Using advance organizer to enhance students motivation in learning biology.Eurasia Journal of Mathematics, Science, Technology Education,5(18):413-420.
Karen, T. (2009). Optimizing ICT Effectiveness in Instruction and Learning Multilevel Transformation Theory and a Pilot Project in Secondary Education, Journal of Computers & Education, 16(1): 24-55
Larkin, M. (2002). Using scaffolding instruction to optimize learning. The ERIC cleaning house on disabled and gifted education Press.
Lee, Y., & Nelson, D. W. (2005). Viewing or Visualizing-Which Concept Map Strategy Works Best on Problem-solving Performance? British Journal of Educational Technology, 36(8): 193-203.
Li, L. (2016). Integrating thinking skills in foreign language learning: What can we increases level academic resilience from teachers’ perspectives?Thinking Skills and Creativity, In Press, Corrected Proof, Available online.
Lin, h. & chen, t. (2006). Decreasing cognitive load for novice EFL Learners. Kum shan
university.
Martine, V. C. (2003). .Academi resilius Goal theory, motivation, and school achievement: An Integrative Review. Annual Review.
Mastun, Y. (2013). Developing resilience: Stories from novice nurse academics. Nurse Education Today,38(9): 29-35.
Maulana, R., Helms-Lorenz, M., & Grift, W. V. D. (2015). A longitudinal study of induction Advance organizer teaching model on the acceleration of growth in teaching quality of beginning teachers through the eyes of their students academic Resilience. Teaching and Teacher Education, 51(7): 225-245.
Mayer, R. E. (2009). Learning and instruction (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ:
Pearson.
McCrudden, M. T., Schraw, G., Lehman, S., & Poliquin, A. (2007). The effect of causal diagrams on text learning. Contemporary Educational Psychology, 32(3), 367-388.
Mesrabadi, J., Hsininasb, SD., Fthiazar, A., & Moghaddam, M. (2007). The effectiveness of teaching strategies Learning concept mapping returns cognitive - emotional learning biology lesson Journal Psychology, University of Tabriz, 2 (8), 109-132. (persian).
Ostovar, N., Gholamazad, S., & Mesrabadi, J. (2012). Influence students' training segmentation method Development groups on measures of cognitive, metacognitive and emotional learning mathematics, Journal, Educational Innovations, 41(5):50-29. (persian).
Qureshi, M. A. (2016). A meta-analysis: Age and second language grammar acquisition system, 60(12): 147-160.
Rahimi, A., & Ghanbari, N. (1389). The Impact of Teachers' Scaffolding on Iranian High School Students' Reading Comprehension. Journal of Social and Behavioral Sciences, 28(5): 1072-1075.(persian)
Richardson, S. T. (1990). Adolescents Resilience, family adversity and wellbeing among Hawaiian and non Hawaiian adolescents. International Journal of Social Psychiatry, 52(291): 859-867.
Royanto, L. R. (2012). The Effect of An Intervention Program Based on Scaffolding to Improve Metacognitive Strategies in Reading: A Study of Year 3 Elementary School Students in Jakarta. Journal of Social and Behavioral Sciences, 69(10): 1601–1609.
Samoelz, Y. (2004). Qualification Questionnaire resiliency. Journal of Psychiatry, 18(3):254-263.
Slavin, R. E. (2006). Educational psychology: Theory and practice (8th Ed.). New York: Pearson.
Snowman, A., McCawn, F., & Biehler, S. (2009). Psychology applied to teaching. Wadsworth Cengage Learning Press.
Stull, A. T., & Mayer, R. E. (2007). Learning by doing versus learning by viewing: Three experimental comparisons of learner-generated versus author-provided graphic organizers. Journal of Educational Psychology, 99(4): 808-820.
Talvio, M., Berg, M., Komulainen, E., & Lonka, K. (2016). Exploring the Coherence Instructor scaffolding and demonstration on the Academic Resilience and learning strategy of the Goals Achieved through a Youth Development Programme. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 217(15): 469-476.
Wolke, D., Jaekel, J., Hall, J., & Baumann, N. (2013). Effects of Instructor scaffolding on the Academic Resilience of Very Preterm and Very Low Birth Weight Adolescents. Journal of Adolescent Health, Volume 53(5): 642-647.