رابطه سبک‌های یادگیری و روحیه پژوهشگری دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز

2 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه شیراز

چکیده

از جمله مولفه‌های مهم فرایند آموزش، سبک یادگیری فراگیران است که باید توسط معلمان شناسایی شود. تشخیص این مولفه و تلاش در جهت اصلاح یا متناسب نمودن آموزش با آنها مزایای متعددی برای دانش‌آموزان و کل فرایند تدریس به همراه دارد. از جمله پیامدهای مهم سبک‌های یادگیری که توجه به آن ضرورت دارد، میزان اثرگذاری آن در پرورش روحیه جست‌وجوگری و توانمندی پژوهشی است. از این رو، در پژوهش حاضر، رابطه بین سبک‌های یادگیری و روحیه پژوهش‌گری دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش‌آموزان دورة دوم متوسطه نواحی چهارگانه شهر شیراز بود که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند و با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه‌ای تصادفی، تعداد 345 نفر به عنوان شرکت‌کنندگان پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه سبک­های یادگیری کلب و پرسشنامه روحیه پژوهش‌گری محمد­شریفی. نتایج حاصل از ضرایب همبستگی نشان داد که از میان سبک‌های یادگیری، دو سبک یادگیری همگرا و واگرا با روحیه پژوهش‌گری ارتباط معنی‌دار داشتند و نتایج رگرسیون چندگانه نیز موید آن بود که این دو سبک از میان سبک‌های یادگیری پیش‌بینی‌کنندة روحیه پژوهش‌گری بودند. یافته‌های پژوهش حاضر در مجموع موید نقش سبک‌های یادگیری در پرورش روحیه پژوهش‌گری و تائیدکننده این فرضیه بود که در یادگیری هر دو سبک واگرا و همگرا باید مدنظر قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


الهی، طاهره، آزاد فلاح، پرویز و رسول­زاده طباطبایی، سید کاظم (1383). رابطه سبک­های یادگیری وابسته/ نابسته به زمینه و پیشرفت در یادگیری زبان انگلیسی. مجله روانشناسی. دوره 8، شماره 1. 36-22.
امامی­پور، سوزان و شمس اسفندآباد، حسن (1386). سبک­های یادگیری و شناختی. تهران: انتشارات رسش.
بختیار نصرآبادی، حسنعلی، موسوی، ستاره و کاوه فارسان، ذبیح­الله (1392). نقش نگرش تفکر انتقادی و سبک­های شناختی یادگیری در پیش­بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 12، شماره 4. 296-285.
حسینی لرگانی، مریم (1377). مقایسه بین سبک­های یادگیری دانشجویان سه رشته پزشکی، فنی- مهندسی و علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
حسینی لرگانی، مریم و سیف، علی­اکبر (1380). مقایسه سبک­های یادگیری دانشجویان با توجه به جنسیت، مقاطع تحصیلی و رشته تحصیلی. پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، دوره (7)، شماره 19. 114-93.
دلاور، علی (1385). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش.
سلیمان­نژاد، اکبر و حسینی­نسب، داوود (1391). تأثیر تعاملی آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبک­های شناختی دانش­آموزان بر عملکرد حل مسأله ریاضی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، دوره 4، شماره 2. ص. 115- 81.
سیف، علی­اکبر (1389). روانشناسی پرورشی نوین؛ روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران.
غیبی، معصومه، عارفی، محبوبه و دانش، عصمت (1391). رابطة سبک­های یادگیری و خودکارآمدی دانشجویان گروههای تحصیلی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال 6، شماره 1. 69-53.
قاسمی­پور، مرضیه (1389). بررسی شیوه­های گسترش و تقویت روحیه پژوهش‌گری در بین دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهرستان نورآباد ممسنی در سال 89-88. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
محمدشریفی، زهرا (1392). بررسی روحیه پژوهشی و عوامل درون مدرسه­ای مؤثر بر آن در دانش­آموزان مقطع ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
مهری نژاد، ابوالقاسم (1384). بررسی راهبرد ایجاد روحیه پژوهشی در دانش‌آموزان از طریق ایجاد برنامه درسی. تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزش و پرورش.
همایونی، علیرضا و عبدالهی، محمدحسین (1382). بررسی رابطه بین سبک­های شناختی و نقش آن در موفقیت تحصیلی دانش­آموزان. مجله روانشناسی. دوره 7، شماره 26. ص. 197- 179.
Anderson, J. & Adams, M. (1992). Acknowledging the Learning Styles of Divers Student Population: Implication for Instructional Design. New Direction for Teaching and Learning, 1992(49). 19-33.
Demirbas, O. & Demirkan, H. (2007). Learning Style of Design Students and Relationship of Academic Performance and Gender in Design Education. Journal of Learning and Instruction, 17(3), 345-359.
Dermitzaki, I., Leondari, A., & Goudas, M. (2009). Relation between Young Students' Strategic Behaviours, Domain-Specific Selfconcept, and Performance in a Problem Solving Situation. Learning and Instruction, 19(2), 144-157.
Direito, I., Pereira, A., & Duarte, A. (2012). Engineering Undergraduates’ Perceptions of Soft Skills: Relations with Self-Efficacy and Learning Styles. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 55, 843-851.
Entwistle, N. & Peterson, E. R. (2004). Learning Styles and Approaches to Studying. Encyclopedia of Applied Psychology, Vol. 41(6), pp. 537-542.
Felder, R. M. & Silverman, L. K. (1988). Learning and Teaching Styles in Engineering Education. International Journal of Engineering education, 78(7), 674-681.
Fisher, A. (2001). Critical Thinking: An introduction. Cambridge: Cambridge university press. www.combridge.Org.
Hill, K. Y. (1998). The Effects of Instructional Methodology and Learning Style on Problem Solving. Doctoral Dissertation, University of New Orleans.
Guven, M. & Kurum, D. (2008). The Relationship between Teacher Candidates’ Learning Styles and Critical Thinking Dispositions. Elementary Education Online, 7(1), 53-70.
Gyeong, J. A. & Myung, S. Y. (2008). Critical Thinking and Learning Styles of Nursing Students at the Baccalaureate Nursing Program in Korea. Contemporary Nurse, 29(1), 100-109.
Kolb, A. Y. & Kolb, D. A. (2005). Learning Styles and Learning Spaces: Enhancing Experiential Learning in Higher Education. Academy of Management Learning & Education, 4(2), 193-212.
Kolb, D. A. (1985). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice-Hall.
Kozhevnikov, M. (2007). Cognitive Style in the Context of Modern Psychology. Towards an Integrated Framework of Cognitive Style. Psychological Bulletin, 133(3), 464-481.
Sharp, J. E. (2001). Teaching Teamwork Communication with Kolb Learning Style Inventory. 31st ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference. Reno, NY.
Suliman, W. A. (2006). Critical Thinking and Learning Styles of Students in Conventional and Accelerated Programmes. International nursing review, 53(1), 73-79.
Sunday A., Babajide, V., & Amusa, J. (2013). The Relationship among Teachers’ Problem Solving Abilities, Students’ Learning Styles and Students’ Academic Achievement in Physics. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 7(4), 654-660.
Uchenna, U. & Sunday, A. A. (2011). The Relationship among Teachers’ Problem Solving Abilities, Student’s Learning Styles and Students’ Achievement in Biology. International Journal of Educational Research and Technology, 2(1), 82-87.
Yogaraj, T. & Selvaraju, R. (2014). A Gender-Wise Analysis on Metacognition and Learning Styles on Problem Solving Skill of B. Ed Trainees. Indian journal of research, 3(11), 1-2.
Zanich, M. L. (1991). Kolb Learning Style Inventory. Learning Style/Teaching Styles Unpublished Manus Cript. Indiana University of Pennsylvania, Teaching Excellence Center, Indiana, PA. 226-230.