هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی پایگاههای هویت تحصیلی و ابعاد بهزیستی هیجانی (هیجانات مثبت و منفی) با میانجیگری انگیزش تحصیلی بود. این مطالعه یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. بدین منظور، 377 نفر از دانشآموزان مقطع دبیرستان (180دختر و 197پسر) برای شرکت در این پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای هویت تحصیلی (رحیمینژاد و همکاران)، مقیاس انگیزش تحصیلی (ولرند و همکاران) و مقیاس بهزیستی هیجانی (کییز و ماگیارمو) را پاسخ دادند.نتایج تحلیل مسیر درخصوص اثرات مستقیم نشان دادند اثر هویت موفق و هویت دنبالهرو بر هیجان مثبت و همچنین تأثیر هویت سردرگم بر هیجان منفی، مثبت و معنادار بود. به علاوه، رابطهی انگیزش درونی با هیجان مثبت و انگیزش بیرونی و بیانگیزگی با هیجان منفی، مثبت و معنادار بود. افزون بر آن اثر هویت تحصیلی موفق به واسطهی انگیزش درونی بر هیجان مثبت و به واسطهی انگیزش بیرونی بر هیجان منفی معنادار بود. همچنین تأثیر هویت تحصیلی سردرگم به واسطهی انگیزش درونی بر هیجان مثبت، منفی و معنادار و اثر هویت تحصیلی موفق، دنبالهرو، سردرگم و دیررس با واسطهگری بیانگیزگی بر هیجان منفی، معنادار بود. در مجموع یافتهها نشان میدهد که منزلتهای هویت تحصیلی ضمن اثرات مستقیم، با میانجیگری انگیزش تحصیلی بر ابعاد بهزیستی هیجانی اثرات غیرمستقیم دارند.
رحیمی, مهدی, & فرهادی, سعید. (1396). نقش واسطهگری انگیزش تحصیلی در رابطهی بین هویت تحصیلی و ابعاد بهزیستی هیجانی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9(2), 20-36. doi: 10.22099/jsli.2018.4728
MLA
مهدی رحیمی; سعید فرهادی. "نقش واسطهگری انگیزش تحصیلی در رابطهی بین هویت تحصیلی و ابعاد بهزیستی هیجانی", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9, 2, 1396, 20-36. doi: 10.22099/jsli.2018.4728
HARVARD
رحیمی, مهدی, فرهادی, سعید. (1396). 'نقش واسطهگری انگیزش تحصیلی در رابطهی بین هویت تحصیلی و ابعاد بهزیستی هیجانی', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 9(2), pp. 20-36. doi: 10.22099/jsli.2018.4728
VANCOUVER
رحیمی, مهدی, فرهادی, سعید. نقش واسطهگری انگیزش تحصیلی در رابطهی بین هویت تحصیلی و ابعاد بهزیستی هیجانی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1396; 9(2): 20-36. doi: 10.22099/jsli.2018.4728