این پژوهش به ارزیابی نحوهی استفاده از فاوا در مدارس «هوشمند» میپردازد. بدین منظور، رویکرد کیفی و روش مطالعهی موردی اتخاذ شدهی کلاسهای دبیران رشتهی ریاضی- فیزیک سال دوم متوسطهی استان زنجان مورد مشاهده قرار گرفت. نمونهگیری به روش هدفمند انجام و ۱۲ کلاس برای مشاهدهی فعالیتهای یاددهی-یادگیری انتخاب شد. یافتهها نشان میدهد معلمان از فاوا عمدتاً برای ارائهی اطلاعات به دانشآموزان استفاده میکنند؛ دانشآموزان کمتر فعال بوده، بیشتر شنوندهی فاوا هستند؛ علیرغم وجود رایانه برای اکثر دانشآموزان، تنها یک رایانه استفاده شده مابقی با روپوشی پوشانده شدهاند؛ باوجود جذابیتهای بالقوهی فناوری، رفتارهای حاکی از بیتوجهی به درس نسبتاً زیاد است. بهطورکلی کاربرد فاوا در مقایسه با آموزش سنتی تفاوتی در کارکردهای معلم، دانشآموزان و فرآیندهای یاددهی- یادگیری ایجاد نکرده، متن و تصاویر کتابهای درسی و صدای معلم را در قالب دیجیتال به همان روش سخنرانی در سبک آموزش سنتی ارائه میکند. فاوا در کنار معلم، محتوا و دانشآموزان اضلاع یک چهارضلعی معیوب هستند.