مطالعات اخیر نشان دادند که فرایند یادگیری علاوه بر فراهم آوردن اطلاعات برای فراگیرنده، از اثرات شناختی- اجتماعی تکلیف نیز تأثیر میپذیرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات بازخورد تطبیقی- اجتماعی و تواتر ارائهی آن بر عملکرد و یادداری تکلیف تعادلی طراحی شد. طرح پژوهش حاضر، از نوع نیمهتجربی بود. جامعهی آماری آن را کلیهی دانشجویان دختر شرکتکننده در کلاسهای تربیت بدنی در نیمسال تحصیلی (1392- 1391) تشکیل میدادند که به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت نمودند. آزمودنیها (تعداد : 44و میانگین سنی: 2/1 ± 5/20) با توجه به نوع بازخورد (مثبت/ منفی) و شیوة ارائه آن (مطلق/ نسبی)، همچنین بر اساس اولین نمرة مرحلهی اکتساب به صورت تصادفی، در چهار گروه (بهتر مطلق، بهتر نسبی، بدتر مطلق و بدتر نسبی) جای گرفتند. آنان در دو جلسه اکتساب (دو روز متوالی) و یک جلسه یادداری (بدون ارائه بازخورد و 24 ساعت پس از آخرین مرحله اکتساب) شرکت نمودند. هر جلسه اکتساب شامل 10 کوشش 60 ثانیهای بود که هر یک از شرکتکنندگان علاوه بر دریافت بازخورد حقیقی در هر کوشش، بنابر تواتر دریافتی (مطلق/ نسبی)، بازخورد تطبیقی- اجتماعی یا هنجاری دریافت کردند. ابزار سنجش تعادل، دستگاه تعادلسنج بود که در تحقیقات ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد و دستگاهی با دقت اندازهگیری بالا میباشد. باتوجه به عدم تفاوت معنادار گروهها در مرحله پیش آزمون، نتایج تحلیل واریانس در اندازهگیریهای مکرر نشان داد که بین جلسات کوششهای تمرینی تفاوت معناداری دیده میشود. این کوششها موجب بهبود فعالیت حرکتی تعادل در مرحله اول عملکرد میگردد، هر چند میان نمرات گروهها تفاوت معنیداری مشاهده نشد. همچنین نتایج تحلیل واریانس یکطرفه در مرحلة یادداری نیز نشان داد که بازخورد تطبیقی – اجتماعی موجب تفاوت معناداری بین گروهها شده است. در این ارتباط دو گروه بهتر (مطلق/ نسبی) نمرات بالاتری را نسبت به دو گروه بدتر (مطلق و نسبی) کسب نمودند. به بیان دیگر نقش بازخوردهای مثبت چه به صورت مطلق باشد چه به صورت نسبی، بر فعالیت حرکتی تعادل تأثیر معناداری دارد. نتایج پژوهش حاضر نقش بازخورد و انگیزش را بر یادگیری مهارتهای حرکتی تأیید نمود. بحث تفصیلی پیرامون نتایج، در اصل مقاله آورده شده است.
رضایی, مونا, رستمی, ربابه, & البرزی, محبوبه. (1394). تأثیر بازخورد تطبیقی- اجتماعی و تواتر آن بر عملکرد و یادداری تکلیف تعادل. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7(2), 106-125. doi: 10.22099/jsli.2016.3692
MLA
مونا رضایی; ربابه رستمی; محبوبه البرزی. "تأثیر بازخورد تطبیقی- اجتماعی و تواتر آن بر عملکرد و یادداری تکلیف تعادل", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7, 2, 1394, 106-125. doi: 10.22099/jsli.2016.3692
HARVARD
رضایی, مونا, رستمی, ربابه, البرزی, محبوبه. (1394). 'تأثیر بازخورد تطبیقی- اجتماعی و تواتر آن بر عملکرد و یادداری تکلیف تعادل', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7(2), pp. 106-125. doi: 10.22099/jsli.2016.3692
VANCOUVER
رضایی, مونا, رستمی, ربابه, البرزی, محبوبه. تأثیر بازخورد تطبیقی- اجتماعی و تواتر آن بر عملکرد و یادداری تکلیف تعادل. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1394; 7(2): 106-125. doi: 10.22099/jsli.2016.3692