در پژوهش حاضر، رابطهی حمایت اجتماعی ادراکشده با سرزندگی تحصیلی از طریق باورهای خودکارآمدی تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. شرکتکنندگان پژوهش، 384 دانشآموز (198 پسر، 186 دختر) دورهی متوسطهی دوم مدارس دولتی شهر پلدختر بودند که مقیاس حمایت اجتماعی ادراکشده زیمت و همکاران، باورهای خودکارآمدی تحصیلی زاژکووا، لینچ و اسپنشاد و پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری، را تکمیل کردند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که حمایت اجتماعی ادراکشده پیشبینیکننده مثبت سرزندگی و خودکارآمدی تحصیلی است. همچنین، نتایج تحلیل مسیر، نشانگر نقش واسطهای باورهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطهی بین حمایت اجتماعی ادراکشده و سرزندگی تحصیلی بود. یافتهها بر نقش حمایتهای دلگرمکننده اجتماع جهت تقویت باورهای فراگیران و ترغیب تواناییهای آنان در مقابله با ناملایمات تحصیلی و نیل به سرزندگی تحصیلی تاکید دارد. همچنین نتایج در قالب نظریهی شناختی- اجتماعی، الگوی شناختی لازاروس و ویژگیهای خاص بافت اجتماعی اثرگذار بر دانشآموزان دبیرستانی در ایران مورد بحث قرار گرفتند.
مرادی, مرتضی, دهقانی زاده, محمدحسین, & سلیمانی خشاب, عباسعلی. (1394). حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه ای باورهای خودکارآمدی تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7(1), 1-24. doi: 10.22099/jsli.2015.3093
MLA
مرتضی مرادی; محمدحسین دهقانی زاده; عباسعلی سلیمانی خشاب. "حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه ای باورهای خودکارآمدی تحصیلی", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7, 1, 1394, 1-24. doi: 10.22099/jsli.2015.3093
HARVARD
مرادی, مرتضی, دهقانی زاده, محمدحسین, سلیمانی خشاب, عباسعلی. (1394). 'حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه ای باورهای خودکارآمدی تحصیلی', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7(1), pp. 1-24. doi: 10.22099/jsli.2015.3093
VANCOUVER
مرادی, مرتضی, دهقانی زاده, محمدحسین, سلیمانی خشاب, عباسعلی. حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه ای باورهای خودکارآمدی تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1394; 7(1): 1-24. doi: 10.22099/jsli.2015.3093