در پژوهش حاضر میزان پیشبینی ابعاد خودکارآمدی (تحصیلی، اجتماعی و هیجانی) توسط جهتگیریهای ارتباطات خانواده (گفت و شنود و همنوایی) و ابعاد ساختار کلاس (تکلیف، سختگیری در ارزشیابی، تأکید در ارزشیابی و مرجعیت) مورد بررسی قرا گرفت. شرکتکنندگان پژوهش شامل 657 دانشآموز پسر (331) و دختر (326) بودند که به روش خوشه ای چند مرحله ای تصادفی از مدارس متوسطهی شهر شیراز انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات، از مقیاس ابعاد خودکارآمدی موریس، مقیاس تجدیدنظر شده الگوی ارتباطات خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک، زیر مقیاسهای ساختار کلاس الیوت و چرچ و همچنین زیر مقیاس مرجعیت از پرسشنامهی آیمز استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روش تحلیل عامل و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ احراز گردید. جهت پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش آماری رگرسیون به شیوهی همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد: جهتگیری گفت و شنود به صورت مثبت ابعاد خودکارآمدی را پیشبینی میکند. بعد تکلیف پیشبینی کنندهی مثبت خودکارآمدی تحصیلی، بعد سختگیری در ارزشیابی پیشبینی کنندهی منفی خودکارآمدی تحصیلی و هیجانی و بعد مرجعیت پیشبینی کنندهی مثبت خودکارآمدی اجتماعی بودند. یافته در مجموع بیانگر آن بود که جهتگیریهای ارتباطی خانواده نقش مهمتری در خودکارآمدی در مقایسه با ابعاد ساختارکلاس دارند.
نیکنام, ندا, & جوکار, بهرام. (1394). پیشبینی ابعاد خودکارآمدی بر اساس الگوی ارتباطات خانوادگی و ساختار کلاس. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7(1), 25-48. doi: 10.22099/jsli.2015.3092
MLA
ندا نیکنام; بهرام جوکار. "پیشبینی ابعاد خودکارآمدی بر اساس الگوی ارتباطات خانوادگی و ساختار کلاس", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7, 1, 1394, 25-48. doi: 10.22099/jsli.2015.3092
HARVARD
نیکنام, ندا, جوکار, بهرام. (1394). 'پیشبینی ابعاد خودکارآمدی بر اساس الگوی ارتباطات خانوادگی و ساختار کلاس', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 7(1), pp. 25-48. doi: 10.22099/jsli.2015.3092
VANCOUVER
نیکنام, ندا, جوکار, بهرام. پیشبینی ابعاد خودکارآمدی بر اساس الگوی ارتباطات خانوادگی و ساختار کلاس. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1394; 7(1): 25-48. doi: 10.22099/jsli.2015.3092