الف. فارسی
البرزی، شهلا و سیف، دیبا (1382). بررسی رابطه باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و برخی از عوامل جمعیتی با پیشرفت تحصیلی گروهی از دانشجویان علوم انسانی در درس آمار. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 19(1)، 73-82.
حقیقت، شهربانو (1377). بررسی ویژگیهای تحصیلی دانشآموزان خلاق. سازمان آموزش و پرورش استان فارس: طرح مصوب شورای تحقیقات.
دائمی، حمیدرضا و مقیمی بارفروش، فاطمه (1383). هنجاریابی آزمون خلاقیت. تازههای علوم شناختی، 6(3)، 1-8.
رضویه، اصغر و سیف، دیبا (1387). انطباق و اعتباریابی مقیاس پردازش اطلاعات ریاضی(MIPS) برای دانشآموزان ایرانی. دانشگاه شیراز: گزارش طرح پژوهشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش.
سیف، دیبا (1385). رابطه هوش، باورهای معرفت شناسی، باورهای انگیزشی، راهبردهای خود نظم دهی انگیزشی و یادگیری با پیشرفت تحصیلی و بررسی این عوامل در سطوح متفاوت هوش (رساله دکتری)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
سیف، دیبا (1390). تهیه و اعتباریابی مقیاس راهبردهای خودتنظیمی ریاضی (MSRS) و بررسی رابطه مؤلفههای آن با هوش عمومی، هدف گرائی و پیشرفت تحصیلی در میان دانشآموزان دبیرستانهای پرورش استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، و عادی. مجله روان شناسی، 15(2، پیاپی 58)، 198- 217.
سیف، دیبا و لطیفیان، مرتضی (1383). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودنظم ده دانشجویان در درس ریاضی. مجله روانشناسی، 8 (4، پیاپی 32)، 404- 420.
سیف، دیبا؛ لطیفیان، مرتضی و بشّاش، لعیا (1385). رابطه خود نظم دهی انگیزش با راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی. مجله روانشناسی(ویژه نامه انگیزش و هیجان)، 10(1، پیاپی 37)، 106-122.
کفایت، محمد (1373). بررسی ارتباط شیوهها و نگرشهای فرزندپروری، خلاقیت و رابطه متغیر اخیر با هوش، پیشرفت تحصیلی و رفتارهای پیشرفت گرای دانشآموزان سال اول دبیرستانهای اهواز. سازمان آموزش و پرورش استان فارس: طرح مصوب شورای تحقیقات.
نادر، مجید (1388). رابطه پنج عامل شخصیت و خلاقیت در میان دانشآموزان دبیرستانهای استعدادهای درخشان (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
نوری، زهرا (1381). بررسی تفاوتهای جنسیتی با توجه به رابطه خلاقیت، عملکرد تحصیلی در دروس ریاضی، علوم و ادبیات دانشآموزان (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
ب. انگلیسی
Abedi, J. (2002). A latent-variable modeling approach to assessing reliability and validity of creativity instrument. Creativity Research Journal, 14(2), 267-276.
Al-Dhobaiban, N. A. (2005). Exploring the relationship between self-regulation and creativity. Doctoral Dissertation. Alabama: The University of Alabama.
Andzans, A., & Meissner, H. (2002). Creativity in mathematics education and the education of gifted students. Proceedings of the International Conference. Riga, Latvia.
Auzmendi, E., Villa, A., & Abedi, J. (1996). Reliability and validity of a newly-constructed multiple-choice creativity instrument. Creativity Research Journal, 9(1), 89-95.
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self- efficacy scales. In F. Pajares, & T. Urdan (Eds). Adolescence and education. Greenwich, CT: Information Age publishing.
Bessant, K. C. (1997). The development and validation of scores on the Mathematics Information Processing Scale (MIPS). Educational and Psychological Measurement, 57, 841-857.
Biggs, J. B. (1993). What do inventories of students' learning processes really measure? a theoretical review and clarification. British Journal of Educational Psychology, 63, 3-19.
Boekaerts, M., Pintrich, P.R., & Zeidner, M. (2000). Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press.
Craik, F. I. M., & Lockhart, R.S. (1972). Levels of processing: a framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11, 671-684.
Davis, G. (1985). Creative thinking and the problem solving. Buffalo, NY: Bearly Limited.
Davis, G., & Rimm, S. (2004). Education of the gifted and talented (5th Ed.). New York: Pearson.
Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: the theory in practice. New York: Basic Books.
Gonzalez, M. (2003). Implicit theories of creativity across cultures. State University of New York: M.S. Thesis.
Guilford, J. P. (1967). The nature of human intelligence. New York: McGraw-Hill.
Heller, K. A. (1999). Individual (learning and motivational) needs versus instructional conditions of gifted education. High Ability Studies, 10, 9– 21.
Kelley, W. M., Macrae, C. N., Wyland, C. L., Caglar, S., Inati, S., & Heatherton, T. F. (2002). Finding the self :an event –related FMRI study. Journal of Cognitive Neuroscience, 14, 785-794.
Latifian, M. (1997). The relationship between motivation, self-regulation learning strategies and student achievement across the curriculum. Macqurie University: Doctoral Dissertation.
Omrod, J. E. (2003). Educational psychology: developing learners (4th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Renzulli, J. S. (1982). Dear Mr. and Mrs. Copernicus: We regret to inform you. Gifted Child Quarterly, 26, 11-14.
Renzulli, J. R. (1998). The three – ring conception of giftedness. In: S. M. Baum, S.M. Reis, & L. R. Maxfield (Eds.). Nurturing the gifts and talents of primary grade students. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
Renzulli, J. S., Reis, S. M., & Smith, L. H. (1981). The revolving door identification model. Mansfield Center: Creative Learning Press.
Sternberg, R. J. (2000). Successful intelligence: a unified view of giftedness. In C.F.M. Van Lieshout & P.G. Heymans (Eds.), Developing talent across the life span. Hove: Psychology Press.
Sternberg, R. J. (2003). Wisdom, intelligence, and creativity, synthesized. New York: Cambridge University Press.
Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2002). The theory of successful intelligence as a basis for gifted education. Gifted Child Quarterly, 46, 265-277.
Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1995). Defying the crowd: cultivating creativity in a culture of conformity. New York: Free Press.
Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1996). Investing in creativity. American Psychologist, 51, 677- 688.
Sternberg, R. J., & Williams, W. M. (1997). Does the Graduate Record Examination predict meaningful success in the graduate training of psychologist? a case study. American Psychologist, 52, 630-641.
Torrance, E. P. (1966). Torrance Tests of Creative Thinking: norms-technical manual. Princeton: Personnel Press.
Toth, J. P (1996). Conceptual automaticity in recognition memory; Levels of processing effects on familiarity .Available on line; http;//en. Wikipedia.org/wiki/levels of processing effect.
Weinsten, C. E., & Palmer, D. R. (2002). LASSI users manual for those administering the Learning and Study Strategies Inventory. Clearwater, FT: H & H Publishing Co., Inc.
Wolters, C. A., Pintrich, P. R., & Karabenick, S. A. (2003). Assessing academic self-regulated learning. Paper prepared for the Conference on Indicators of Positive Development: Definitions, Measures, and Prospective Validity.
Zhang, L., & Sternberg, R. J. (2005). A threefold model of intellectual styles. Educational Psychology Review, 17, 1-53.
Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, and M. Leidner (Eds.), Handbook of self- regulation: theory, research, and applications (pp.13-39). San Diego, CA: Academic Press.
Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45, 166-183.