تاثیر انگیزش هویت محور بر درگیری تحصیلی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشیار بخش روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

10.22099/jsli.2025.8026

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی برنامه آموزشی «مسیرموفقیت» مبتنی بر نظریه انگیزش هویت‌محور بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان بود. روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. بدین منظور، از بین کلاس‌های نهم دوره متوسطه اول دخترانه که در سال تحصیلی 1403-1402 در شهرگله‌دار (استان فارس) مشغول به تحصیل بودند، دو کلاس با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (21 نفر) و گروه کنترل (21 نفر) قرار ‌گرفتند. گروه آزمایش مداخله‌ آموزشی با آموزش برنامه «مسیرموفقیت» مبتنی بر نظریه انگیزش هویت‌محور طی 11 جلسه 70 دقیقه‌ای دریافت کردند. گروه کنترل، گروه بدون دریافت آموزش خاصی بود که آموزش‌های معمول مدرسه را دریافت کردند. آزمودنی‌های هر دو گروه آزمایش و کنترل در سه مرحله پیش و پس از مداخلة آموزشی و دوره پیگیری شش هفته بعد در متغیر درگیری تحصیلی مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش «مسیر موفقیت» منجر به افزایش درگیری تحصیلی رفتاری، عاملی، شناختی و عاطفی شده است و این تغییر برای همه ابعاد درگیری تحصیلی (به غیر از بعد عاطفی) تا مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است. با توجه به نتایج این پژوهش می‌توان گفت که آموزش مبتنی بر انگیزش هویت‌محور برای افزایش درگیری تحصیلی دانش‌آموزان کاربرد موثر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 01 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 26 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 17 آذر 1403