تجربه زیسته معلمان از عوامل موثر بر شایستگی‌های هیجانی و اجتماعی آنها: یک مطالعه پدیدارشناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی

2 عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی-دانشگاه شهید بهشتی

10.22099/jsli.2024.7703

چکیده

چکیده
هدف از پژوهش حاضر بازنمایی ادراک و تجربه زیسته معلمان دربارة عوامل موثر بر شایستگی-های هیجانی و اجتماعی آنها در سال 1401 بود که با استفاده از رویکرد‌کیفی و روش-پدیدارشناختی از نوع توصیفی انجام گرفت. جامعه پژوهشی مدنظر در این مطالعه، شامل کلیه معلمان دوره اول متوسطه در شهر یزد بودند که پژوهشگران با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند 24 معلم(16 نفر زن و 8 نفر مرد) را انتخاب و به مصاحبه با آن‌ها پرداختند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع‌آوری و با کاربرد الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفتند. تحلیل داده‌های به دست‌آمده به شناسایی و دسته‌بندی ده مضمون اصلی منجر گردید. این مضامین ده‌گانه مشتمل بر هوش‌هیجانی، نگرش‌شغلی، سرمایه‌روان‌شناختی، کفایت‌های مدیر مدرسه، شرایط خانوادگی، فرایند سیاست‌گذاری‌آموزشی، مسائل داخلی سازمان آموزشی، ادراک بی‌عدالتی، محدودیت‌های فردی و محدودیت‌های مربوط به دانش‌آموزان است. به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان‌داد که شرکت‌کنندگان عوامل متفاوتی را بر شایستگی‌های هیجانی‌و‌اجتماعی معلمان موثر می‌دانند و این بدان معنا است که هر کدام از معلمان با چالش‌های متعدد و متفاوتی در امر آموزش و فعالیت‌های حرفه‌ای خود رو به رو هستند و بی توجهی به بهبود وضعیت آن‌ها می‌تواند بر کفایت‌ و توانمندی‌های هیجانی و اجتماعی آنان تاثیر منفی گذاشته و درآینده‌ای نه چندان دور نظام آموزشی و به دنبال آن پویایی و بالندگی جامعه را با مخاطرات زیادی همراه سازد. براساس دیدگاه معلمان تسهیل شرایط لازم برای تأمین نیازهای روانی و اجتماعی آنها در حفاظت از پویایی حیات علمی آنها از نقش تعیین کننده‌ای برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 29 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 28 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 01 مرداد 1402