3
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
10.22099/jsli.2024.7699
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی شایستگیهای حرفهای معلمان برای آموزش مبتنیبر استدلال فضایی بود. این پژوهش از نوع فراترکیب بوده که با استفاده از روش هفت مرحلهای سندولوفسکی و باروسو انجام شده است. تیم فراترکیب شامل سه متخصص در حوزه مطالعات برنامه درسی، یک متخصص در حوزه مدیریت آموزشی و یک کارشناس آگاه به علم اطلاعات و دانششناسی بود. پساز بررسی و در نظرگرفتن معیارهای شمول و خروج، 258 منبع، بررسی و درمجموع 19 مضمون پایه حاصل گردید. مضامین پایه، در سه مضمون سازماندهنده دانش (شامل مضامین پایهای مانند آگاهی از اصطلاحات مرتبط با استدلال فضایی، ابعاد و اجزاء، تاریخچه، گونهشناسی، فرایندها و متغیرهای اثرگذار، نظریههای روانشناختی بنیادی و فرایندهای شناختی و...)، مهارت (شامل مضامین پایهای مانند مهارتهای بصری - فضایی، تواناییهای استدلال فضایی و...) و نگرش (شامل مضامین پایهای مانند تمایل به استدلال فضایی انتقادی، عادت استدلال فضایی و...) قرار گرفتند و در نهایت کلیه مضامین تحت مضمون فراگیر شایستگیهای آموزش مبتنیبر استدلال فضایی قرار گرفتند و براساس آن شبکه مضامین شایستگیهای آموزش مبتنیبر استدلال فضایی ترسیم شد. براساس یافتههای پژوهش، ضروری است معلمان برای آموزش و طراحی دروس مبتنیبر استدلال فضایی، دانش، مهارت و نگرش مبتنیبر استدلال فضایی را در خود پرورش دهند. دستاوردهای پژوهش حاضر میتواند به درک صحیح و توسعه نگرش مثبت مفاهیم استدلال فضایی کمک کند و معیاری جهت سنجش میزان صلاحیت و شایستگی معلمان در تدریس اثربخش و همچنین راهنمایی برای آنان در طراحی و اجرای دروس باشد.
کشاورزی, فهیمه , قنواتی, الهام , مرزوقی, رحمت اله , محمدی, مهدی و سلیمی, قاسم . (1403). طراحی الگوی شایستگیهای آموزش مبتنی بر استدلال فضایی معلمان با استفاده از رویکرد فراترکیب. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, (), 86-57. doi: 10.22099/jsli.2024.7699
MLA
کشاورزی, فهیمه , , قنواتی, الهام , , مرزوقی, رحمت اله , , محمدی, مهدی , و سلیمی, قاسم . "طراحی الگوی شایستگیهای آموزش مبتنی بر استدلال فضایی معلمان با استفاده از رویکرد فراترکیب", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, , , 1403, 86-57. doi: 10.22099/jsli.2024.7699
HARVARD
کشاورزی, فهیمه, قنواتی, الهام, مرزوقی, رحمت اله, محمدی, مهدی, سلیمی, قاسم. (1403). 'طراحی الگوی شایستگیهای آموزش مبتنی بر استدلال فضایی معلمان با استفاده از رویکرد فراترکیب', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, (), pp. 86-57. doi: 10.22099/jsli.2024.7699
CHICAGO
فهیمه کشاورزی , الهام قنواتی , رحمت اله مرزوقی , مهدی محمدی و قاسم سلیمی, "طراحی الگوی شایستگیهای آموزش مبتنی بر استدلال فضایی معلمان با استفاده از رویکرد فراترکیب," مجله مطالعات آموزش و یادگیری, (1403): 86-57, doi: 10.22099/jsli.2024.7699
VANCOUVER
کشاورزی, فهیمه, قنواتی, الهام, مرزوقی, رحمت اله, محمدی, مهدی, سلیمی, قاسم. طراحی الگوی شایستگیهای آموزش مبتنی بر استدلال فضایی معلمان با استفاده از رویکرد فراترکیب. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1403; (): 86-57. doi: 10.22099/jsli.2024.7699