نقش میانجیگری شیفتگی در رابطه ابعاد کمال‌گرایی با انگیزه تدریس و رضایت شغلی در معلمان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، ایران.

2 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد

3 دانشگاه یزد

4 عضو هیات علمی/ دانشگاه یزد

10.22099/jsli.2024.7625

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی‌گری شیفتگی در رابطه ابعاد کمال‌گرایی با انگیزه تدریس و رضایت شغلی انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان یزد و اشکذر در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند که از میان آنان 374 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای تک‌مرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در پژوهش شامل مقیاس کمال‌گرایی، پرسش‌نامه انگیزه تدریس معلمان، فرم کوتاه پرسش‌نامه رضایت شغلی مینه‌سوتا و فرم کوتاه پرسش‌نامه شیفتگی بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 24 مورد تجریه‌و‌تحلیل توصیفی و استنباطی قرار گرفتند. نتایج مدل‌سازی معادلات ساختاری نشانگر برازش نسبتاً مطلوب مدل بود و نشان داد که شیفتگی رابطه ابعاد کمال‌گرایی و رضایت شغلی را واسطه‌گری می‌کند. همچنین شیفتگی رابطه ابعاد کمال‌گرایی با انگیزه تدریس را نیز میانجی‌گری می‌کند. علاوه‌بر این، نتایج نشان‌دهندة ارتباط معنی‌دار ابعاد کمال‌گرایی با شیفتگی بود. در مورد رابطه ابعاد کمال‌گرایی با انگیزه تدریس تنها نگرانی‌های کمال‌گرایانه به‌طور منفی و مستقیم انگیزه تدریس را پیش‌بینی ‌کرد. همچنین ابعاد کمال‌گرایی نتوانستند به‌طور مستقیم و معنی‌دار رضایت شغلی را پیش‌بینی کنند. درمجموع این پژوهش به اهمیت نقش میانجی‌گری تجربه شیفتگی در ارتباط با انگیزه تدریس و رضایت شغلی اشاره می‌کند و به مسئولان این حوزه توصیه می‌کند برای افزایش رضایت شغلی و انگیزه تدریس معلمان به شرایط لازم برای تجربه شیفتگی در آن‌ها توجه شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات