2
گروه ریاضی ، دانشکده علوم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
10.22099/jsli.2024.7623
چکیده
برای آگاهی از باورهای ریاضی دانشآموزان، استفاده از استعارهها میتواند مفید واقع شود زیرا استعارهها، دیدگاهها و باورهای واقعی افراد را آشکار میسازند. هدف پژوهش حاضر، بررسی ادارکات استعاری دانشآموزان پایۀ چهارم درباره حل مسائل ریاضی است که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شد. جامعه آماری، دانشآموزان پایۀ چهارم شهرکرد بود که براساس نمونهگیری تصادفی خوشهای، 184 پسر و 177 دختر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساختهای شامل سه مسئلۀ انتشاریافتۀ تیمز 2019 بود که در انتهای هر مسئله، پرسشی دررابطهبا دیدگاه دانشآموزان قرار داشت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده گردید. با بررسی استعارههای دانشآموزان و دلایلی که بیان کرده بودند، مقولههای «آسان»، «لذتبخش»، «نیازمند تلاش و هوش بالا»، «کاربردی»، «آزاردهنده» و «دشوار» بهدست آمد. هریک از مقولهها، بیانگر دیدگاههای متنوع دانشآموزان بودند. برای مثال، برخی از دانشآموزان به استعارههایی مانند «سفر به شمال» اشاره داشتند که در مقوله «لذتبخش» جای گرفتند و نشان میدهند از حل مسائل ریاضی لذت میبرند. عدهای نیز استعارههایی مانند «کوهنوردی» و «دلفین» را بیان نمودند که در مقوله «نیازمند تلاش و هوش بالا» قرار گرفتند که آشکار میکنند، حل این مسائل به هوش و تلاش نیاز دارد. استعارههای دیگری نیز مانند «افتادن در چاه» بیانگر باورهای منفی و ناخوشایند بودن این مسائل برای دانشآموزان بود که در مقوله «آزاردهنده» جای گرفتند. نتایج نشان داد که مقوله «دشوار» نسبت به سایر مقولهها برای هر مسئله پرتکرارتر بود. همچنین، دانشآموزانی که به مقولههایی با مفاهیم منفی اشاره داشتند، عموما در حل مسائل، عملکرد ضعیفتری از خود نشان دادند. نتایج آزمون مجذورخی بیانگر عدمتفاوت معنیدار بین مقولههای دختران و پسران بود. نتایج این پژوهش میتواند مورد استفاده برنامهریزان آموزشی و معلمان ریاضی قرار گیرد. زیرا آگاهی از باورهای دانشآموزان، معلمان ریاضی را در جهت بهکارگیری روشهای کارآمدتر که مبتنیبر کاوش و تجربیات دانشآموزان هستند، هدایت مینماید و همین امر موجب تقویت علاقه، انگیزه و باور به سودمند و کاربردی بودن حل مسئله ریاضی میگردد. همچنین، به معلمان این امکان را میدهد که برای اصلاح باورهای منفی دانشآموزان تلاش کنند.
یافتیان, نرگس, & نکوئی قهفرخی, اسماء. (1403). بررسی ادراکات استعاری دانشآموزان دختر و پسر پایۀ چهارم دربارۀ حل مسائل ریاضی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(1), 236-211. doi: 10.22099/jsli.2024.7623
MLA
نرگس یافتیان; اسماء نکوئی قهفرخی. "بررسی ادراکات استعاری دانشآموزان دختر و پسر پایۀ چهارم دربارۀ حل مسائل ریاضی", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16, 1, 1403, 236-211. doi: 10.22099/jsli.2024.7623
HARVARD
یافتیان, نرگس, نکوئی قهفرخی, اسماء. (1403). 'بررسی ادراکات استعاری دانشآموزان دختر و پسر پایۀ چهارم دربارۀ حل مسائل ریاضی', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(1), pp. 236-211. doi: 10.22099/jsli.2024.7623
VANCOUVER
یافتیان, نرگس, نکوئی قهفرخی, اسماء. بررسی ادراکات استعاری دانشآموزان دختر و پسر پایۀ چهارم دربارۀ حل مسائل ریاضی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1403; 16(1): 236-211. doi: 10.22099/jsli.2024.7623