2
گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
10.22099/jsli.2024.7617
چکیده
این پژوهش با هدف آزمون ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس علاقة تحصیلی برای نوجوانان در دروس ریاضی و فارسی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، همه دانشآموزان متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. در این پژوهشِ پیمایشی توصیفی، در مطالعة یکم، 350 نوجوانِ دختر به مقیاس علاقه تحصیلی برای نوجوانان در درس ریاضی و نسخه کوتاه مقیاس نظمبخشی انگیزشی و در مطالعه دوم، 350 نوجوانِ پسر به مقیاس علاقة تحصیلی برای نوجوانان در درس فارسی و مقیاس پایستگی انگیزشی پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مقیاس علاقة تحصیلی برای نوجوانان در دروس ریاضی و فارسی با ساختاری مشتمل بر چهار عامل هیجان، ارزش، دانش و مشغولیت از روایی سازة خوبی برخوردار بود. علاوهبر این، نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد علاقة تحصیلی برای نوجوانان در دروس ریاضی و فارسی با نظمبخشی انگیزشی و پایستگی انگیزشی، از روایی ملاکی نسخه فارسی مقیاس مزبور، حمایت کرد. درمجموع، نتایج این پژوهش ضمن حمایت از مواضع نظری مدل تحول علاقة مشتمل بر چهار گام، نشان داد که نسخة فارسی مقیاس علاقة تحصیلی برای نوجوانان، بهمثابة یک ابزار چندوجهی و جامع، برای سنجش علاقة تحصیلی یادگیرندگان ایرانی در دروس مختلف، ابزاری روا و پایا بود.
رحیمی, رضا, خدائی, علی, & شکری, امید. (1403). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس علاقة تحصیلی برای نوجوانان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(1), 82-61. doi: 10.22099/jsli.2024.7617
MLA
رضا رحیمی; علی خدائی; امید شکری. "ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس علاقة تحصیلی برای نوجوانان", مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16, 1, 1403, 82-61. doi: 10.22099/jsli.2024.7617
HARVARD
رحیمی, رضا, خدائی, علی, شکری, امید. (1403). 'ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس علاقة تحصیلی برای نوجوانان', مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 16(1), pp. 82-61. doi: 10.22099/jsli.2024.7617
VANCOUVER
رحیمی, رضا, خدائی, علی, شکری, امید. ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس علاقة تحصیلی برای نوجوانان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 1403; 16(1): 82-61. doi: 10.22099/jsli.2024.7617