الف. فارسی
تازش، مریم؛ حسنآبادی، حمیدرضا و کدیور، پروین. (1395). نقش جزئیات فریبنده در یادگیری درس علوم چندرسانهای: اثرها بر بارشناختی و عملکرد. مجله روانشناسی شناختی، 4 (3)، 60-51.
زارعی زوارکی، اسماعیل و عوضزاده، ایرج. (1385). تحلیل و ارزشیابی محتوای چندرسانهایهای آموزشی درس زبان انگلیسی پایه دوم راهنمایی بر اساس اصول طراحی چندرسانهای مایر.
فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، 2 (4)، 116-75.
عظیمپور، سهراب؛ واحدی، شهرام و غفوری، مرتضی. (1400). مقایسه تاثیر روشهای آموزش با تصاویر گرافیکی پویا و ایستا بر نگرش و اضطراب هندسی دانشآموزان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 16، 72-57.
غمین، خجسته و نوروزی، داریوش. (1391). تأثیر چندرسانهای بر میزان یادگیری و یادداری درس لوحه نویسی فارسی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 24، 145-120.
فراهانی، مرتضی و خدابندهلو، روحاله. (1395). بررسی تأثیر چندرسانهای آموزشی استاندارد شده در چارچوب نظریه شناختی چندرسانهایها بر میزان یادگیری و نگرش به درس ریاضی دانشآموزان مراکز آموزش از راه دور. فناوری آموزش و یادگیری، 7، 79-59.
لاریحانی، مریم و رشیدی، سحر. (1396). تاثیر چندرسانهای آموزشی بر آموزش محیط زیست در کودکان دبستانی.
فناوری آموزش و یادگیری، 11، 85-71.
مرادی، رحیم؛ خزائی، ثریا؛ کریمی، راضیه و ولایتی، الهه. (1394). تأثیر چندرسانهای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه بر یادگیری و یادداری دانشآموزان کمتوان ذهنی. فناوری آموزش و یادگیری، 5، 66-47.
میرصفدری، شرارهالسادات و محمدیفر، یعقوب. (1400). نفش رسانههای مجازی دیجیتال در آموزش مفاهیم شناختی میراث فرهنگی به کودکان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 16، 89-73.
ب. انگلیسی
Afzal, S., & Robinson, P. (2010). Modelling affect in learning environments-motivation and methods. In 2010 10th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (pp. 438-442). IEEE.
Angdhiri, R. P. (2020). Challenges of home learning during a pandemic through the eyes of a student. The Jakarta Post, 1.
Aragon, S. R. (2003). Creating social presence in online environments. New Directions for Adult and Continuing Education, 100, 57-68.
De Gagne, J. C., & Walters, K. J. (2010). The lived experience of online educators: Hermeneutic phenomenology. Journal of Online Learning and Teaching, 6(2), 357-366.
Grunschel, C., Patrzek, J., & Fries, S. (2013). Exploring different types of academic delayers: A latent profile analysis. Learning and Individual Differences, 23, 225-233.
Harp, S. F., & Mayer, R. E. (1997). The role of interest in learning from scientific text and illustrations: On the distinction between emotional interest and cognitive interest. Journal of Educational Psychology, 89(1), 92.
Harris, H. S., & Greer, M. (2021). Using multimedia for instructor presence in purposeful pedagogy-driven online technical writing courses. Journal of Technical Writing and Communication, 51(1), 31-52.
Heidig, S., Müller, J., & Reichelt, M. (2015). Emotional design in multimedia learning: Differentiation on relevant design features and their effects on emotions and learning. Computers in Human Behavior, 44, 81-95.
Hughes, M., Ventura, S., & Dando, M. (2007). Assessing social presence in online discussion groups: A replication study. Innovations in Education and Teaching International, 44(1), 17-29.
Kalyuga, S. (2009). Instructional designs for the development of transferable knowledge and skills: A cognitive load perspective. Computers in Human Behavior, 25(2), 332-338.
Kalyuga, S. (2011). Informing: A Cognitive Load Perspective. The International Journal of an Emerging Transdiscipline, 14, 33-45.
Kester, L., Kirschner, P. A., & Van Merriënboer, J. J. (2005). The management of cognitive load during complex cognitive skill acquisition by means of computer‐simulated problem solving. British Journal of Educational Psychology, 75(1), 71-85.
Kreijns, K., Xu, K., & Weidlich, J. (2021). Social Presence: Conceptualization and Measurement. Educational Psychology Review, 34, 139-170.
Maaoui, C., Pruski, A., & Abdat, F. (2008). Creating social presence in online environments. Intelligent Robots and Systems, IROS 2008. IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (pp. 1210-1215). IEEE.
Mayer, R. E. (2005). Cognitive theory of multimedia learning (2nd Ed.). New York: Cambridge University Press.
Mayer, R. E., DeLeeuw, K. E., & Ayres, P. (2007). Creating retroactive and proactive interference in multimedia learning. Applied Cognitive Psychology: The Official Journal of the Society for Applied Research in Memory and Cognition, 21(6), 795-809.
Mayer. R. E., & Johnson, C. I. (2008). Revising the redundancy principle in multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 100, 380-386.
Mayer, R. E., & Moreno, R. (2002). Aids to computer-based multimedia learning. Learning and Instruction, 12,107–119.
Moreno, R. (2006). Does the modality principle hold for different media? A test of the method-affects-learning hypothesis. Journal of Computer Assisted Learning, 22 (3), 149-158.
Moreno, R. (2007). Optimizing learning from animations by minimizing cognitive load: cognitive and affective consequences of signaling and segmentation methods. Applied Cognitive Psychology, 21,765-781.
Park, B., Flowerday, T., & Brünken, R. (2015). Cognitive and affective effects of seductive details in multimedia learning. Computers in Human Behavior, 44, 267-278.
Pasawano, T. (2021, February). Effect of multimedia lesson with blended learning for grade 4 students. In 6th UPI International Conference on TVET 2020 (TVET 2020) (pp. 292-296). Atlantis Press.
Plass, J. L., Heidig, S., Hayward, E. O., Homer, B. D., & Um, E. (2014). Emotional design in multimedia learning: Effects of shape and color on affect and learning. Learning and Instruction, 29, 128-140.
Plass, J. L., & Kaplan, U. (2016). Emotional design in digital media for learning. In S. Y. Tettegah & M. Gartmeier (Eds.), Emotions, technology, design, and learning (pp. 131-161). Academic Press.
Reio Jr, T. G., & Crim, S. J. (2013). Social presence and student satisfaction as predictors of online enrollment intent. American Journal of Distance Education, 27(2), 122-133.
Sadagheyani, H. E., Tatari, F., Raoufian, H., Salimi, P., & Gazerani, A. (2021). The effect of multimedia-based education on students’ anger management skill. Educación Médica, 22(3), 149-155.
Schonert-Reichl, K. A. (2017). Social and emotional learning and teachers. The Future of Children, 137-155.
Sweller, J. (2010). Cognitive load theory: Recent theoretical advances. In J. L. Plass, R. Moreno, & R. Brünken (Eds.), Cognitive load theory (pp. 29–47). New York: Cambridge University Press.
Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2011). Cognitive load theory in perspective. In Cognitive Load Theory, 237-242.
Um, E., Plass, J. L., Hayward, E. O., & Homer, B. D. (2011). Emotional design in multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 104(2), 485–498.
Van Merriënboer, J. & Ayres, P. (2015). Research on cognitive load theory and its design implications for e learning. Educational Technology Research and Development, 53(3), 5-13.
Van Merriënboer, J. J. G., Clark, R. E., & de Croock, M. B. M. (2002). Blueprints for complex learning: The 4C/ID-model. Educational Technology Research and Development, 50(2), 39-64.
Van Merriënboer, J. J., & Kirschner, P. A. (2017). Ten steps to complex learning: A systematic approach to four-component instructional design. Routledge.
Yulianci, S., Nurjumiati, N., & Adiansha, A. A. (2021). The effect of interactive multimedia and learning styles on students' physics creative thinking skills. Journal Penelitian Pendidikan IPA, 7(1), 87-91.
Zou, W., Hu, X., Pan, Z., Li, C., Cai, Y., & Liu, M. (2021). Exploring the relationship between social presence and learners’ prestige in MOOC discussion forums using automated content analysis and social network analysis. Computers in Human Behavior, 115, 106582.