تجربه زیسته دانش‌آموزان از حضور در کلاس‌های فوق‌برنامه: ارائه مدل پارادایمیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

2 کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف کشف تجربة زیسته دانش‌آموزان در کلاس‌های فوق‌برنامه در مدارس غیرانتفاعی دوره متوسطة  دوم شهر سنندج در سال تحصیلی 1400-1399 انجام گرفت. بر این اساس سوالات مصاحبه نیمه‌ساختاریافته در اختیار 25 نفر از دانش‌آموزان قرار گرفت که با روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی انتخاب شده بودند و سپس تحلیل کیفی با استفاده از نظریه داده‌مبنا و کدگذاری‌های باز، محوری و گزینشی انجام شد. بر اساس مدل پارادایمیک ارایه شده مهمترین شرایط علّی حضور در کلاس‌های فوق‌برنامه شامل عدم‌توانایی انتقال مطالب توسط معلمان؛ رفع اشکال؛ ضعف درسی؛ ثمربخش بودن و کنکور و شرایط زمینه‌ای شامل یادگیری؛ اجبار و رضایتمندی معلمان؛ ناکارآمدی تدریس معلمان در کلاس رسمی و تجربه و جدیت بیشتر معلمان و شرایط مداخله‌گر شامل معلمان باتجربه و باانگیزه؛ تدریس مبتنی بر علاقه و انرژی؛ تدریس جامع و کامل و هدفمند‌تر شدن کلاس‌ها بودند. راهبردهای به‌کاررفته شده در این کلاس‌ها شامل آموزش و تدریس مناسب؛ کیفیت آموزش؛ فضا و جو مبتنی بر یادگیری؛ تراکم کلاس مناسب و استفاده بهینه از زمان کلاس و نیز پیامدها‌ی مثبت و منفی شامل موفقیت و پیشرفت؛ بهبود عملکرد؛ آشنایی با سوالات و روش تدریس؛ تکمیل‌کننده و تقویت‌کننده؛ تسهیل‌کننده؛ کاهش استرس و اضطراب، عدم‌تاثیرگذاری و اتلاف زمان بودند. مقوله هسته نیز کلاس فوق‌برنامه به مثابة «تکمیل‌کننده خلأهای آموزش رسمی: تثبیت یادگیری» تعیین شد. نتایج پژوهش بیانگر ضرورت سازمان‌دهی کلاس‌های فوق‌برنامه مدارس جهت اثربخشی بیشتر بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان است.

کلیدواژه‌ها


الف. فارسی
آرین، خدیجه. (1390). وضعیت آموزش‌وپرورش سایه و تدریس خصوصی در بین دانش‌آموزان شهر تهران: ماهیت، گستره، دلایل و پیامدهای آن. گزارش طرح پژوهشی منتشرنشده. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی.
احمدی، حسین؛ شکوهی، مرتضی؛ بنی‌اسدی، حسین؛ جعفری، پروین و منصور کیایی، نادر. (1383). فعالیت‌های فوق‌برنامه، مبانی نظری و شیوه‌های ارزشیابی. تهران: منادی تربیت
افشار، معصومه؛ ملکی، شیما و چنانی، خدیجه. (1395). بررسی تاثیرات مثبت و منفی آموزش و پرورش سایه‌ای بر آموزش رسمی مدرسه. دومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روان‌شناسی ایران، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
سبوجی، علیرضا. (1398). بررسی تاثیر فعالیت‌های فوق‌برنامه در عملکرد تحصیلی و اخلاقی دانش‌آموزان مقطع متوسطه نمونه موردی: دبیرستان ملاصدرا. گزارش طرح پژوهشی، تهران: دانشگاه پیام نور.
سردار شیبانی، سعید. (1384). بررسی نظرات دانش‌آموزان در مورد عوامل مؤثر بر گرایش بر شرکت در کلاس‌های خصوصی و آموزشگاه‌های علمی آزاد. گزارش طرح پژوهشی. مشهد: سازمان آموزش‌وپرورش خراسان رضوی، کارشناسی تحقیقات آموزشی.
شیراوند، یونس؛ معدن‌دار آرانی، عباس و نیک‌پی، ایرج. (1396). شناسایی ابعاد کمی آموزش خصوصی تکمیلی در میان دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر تهران. تعلیم‌‌وتربیت، ۳۳ (۲)، 116-101.
شیربگی، ناصر. (1390). علل افزایش تقاضا برای آموزش سایه‌ای از دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان مقطع پیش‌دانشگاهی. طرح پژوهشی انجام‌شده در دانشگاه کردستان.
فتحی‌واجارگاه، کورش. (1396). برنامه درسی چیست. تهران: مهربان.
کوربین، جولیت. ام. و اشتراوس، آنسلم. (2012/ 1391). اصول تحقیق کیفی: شیوه‌ها و رویه‌های توسعه گراندد تئوری. ترجمه ناهید دهقان‌نیری، علی فخرموحدی، مریم اسماعیلی، تابنده صادقی، زهرا طیبی. تهران: اندیشه رفیع. چاپ اول.
محمدپور، احمد. (1389). فراروش بنیان‌های فلسفی و عملی روش تحقیق ترکیبی در علوم اجتماعی و رفتاری. تهران: جامعه‌شناسان.
ب. انگلیسی
Ali, Y. A. (2013). Private tutoring in Jordan: Underpinning factors and impacts. International Journal of Humanities and Social Science, 3(13),109-114.
Aslam, M., & Atherton, P. (2012). The ‘shadow’ education sector in India and Pakistan: The determinants, benefits and equity effects of private tutoring. Education Support Programme Working Paper Series 38, Budapest: Open Society Foundations.
Aydagül, B. (2014). Closing down prep schools another poor education policy decision. Todays Zaman, April 20, Available at: http://www.todayszaman.com/anasayfa_closing-down-prep-schools-another-pooreducation-policy-decision_345641.html.
Bray, M. (1999). The shadow education system: Private tutoring and its implications for planners. Fundamentals of Educational Planning 61, Paris: UNESCO International Institute for Educational Planning.
Bray, M. (2010). Researchi shadow education. methodological challenges and directions. Asia Pacific Education Review, 11(1), 3-13.
Brehm, W. C., & Silova, I. (2014). Hidden privatization of public education in Cambodia: Equity implications of private tutoring. Journal for Educational Research, 6(1), 94-116.
Byun, S. Y. (2010). Does policy matter in shadow education spending? Revisiting the effects of the high school equalization policy in South Korea. Asia Pacific Education Review, 11)1(,83-96.
Darby, E., & Southgate, M. A. (2009). Determinants of shadow education: A cross-national analysis. The Ohio State: The Ohio State University.
Dawson, W. (2010). Private tutoring and mass schooling in East Asia: Reflections of inequality in Japan, South Korea, and Cambodia. Asia Pacific Education Review, 11(1), 14-24
Ireson, J., & Rushforth, K. (2005). Mapping and evaluating shadow education. ESRC research project RES-000-23-0117 end of award report. Available at http://image.guardian.co.uk/sysfiles/Education/documents/2005/04/07/tutoring.pdf, accessed 11 March 2011.
Javadi, Y., & Kazemirad, F. (2020). Worldwide shadow education epidemic and its move toward shadow curriculum. Journal of Language Teaching and Research, 1(11), 212-220.
Jo, S. H. (2013). The track of policies for educational equality and its implications in Korea. Journal of Educational Change, 14(1), 73–94.
Kim, T. (2005). Shadow education: School quality and demand for private tutoring in Korea. KDI School of Pub Policy & Management Paper, 58(2), 04-21.
Kobakhidze, M. N. (2014). Corruption risks of private tutoring: Case of Georgia. Asia Pacific Journal of Education, 34(4), 455-475.
Kuan, P. Y. (2011). Effects of cram schooling on mathematics performance: Evidence from junior high students in Taiwan. Comparative Education Review, 55(3), 342- 368.
Lao, R. (2014). Analyzing the Thai state policy on private tutoring: The prevalence of the market discourse. Asia Pacific Journal of Education, 34(4),476-491.
Lee, J. (2014). The shadow cost of education: How does private tutoring affect students’ well-being. Available at:  https://www.semanticscholar.org/paper/The-shadow-cost-of-education-%3A-How-does-private-%E2%80%99- Lee/4cf1fc35dece980d65116caf2ccbc41277287d6b.
Lee, J. Y. (2013). Private tutoring and its impact on students’ academic achievement, formal schooling and educational inequality in Korea. PhD dissertation, Columbia University.
Li, J. (2020). Substitution or complementation: The relationship between school education and shadow education. Best Evidence in Chinese Education, 4(1), 411-424.
Liu, J. (2012). Does cram schooling matter? Who goes to cram schools? Evidence from Taiwan. International Journal of Educational Development, 32(1), 46-52.
Mori, I., & Baker, D. (2010). The origin of universal shadow education: what the supplemental education phenomenon tells us about the postmodern institution of education. Asia Pacific Education, 11(1),36-48.
Moriana, J., Antonio, A., Francisco, A., Rocio, P., Moria, J., Herruzo, J., & Ruiz, R. (2006). Extra-curricular activities and academic performance in secondary electronic. Journal of Research in Educational Psychology Student, 6(4),32-48.
Mtika. P. (2019). High school students' perspectives of participating in a STEM-related extracurricular programme. Frontiers in Education, 3(13),3-15.
Shibao, G., & Yan, G. (2016). Spotlight on China: Changes in education under China’s market economy. Rotterdam: Sense Publishers.
Steinmann, I., Strietholt, R., & Caro, D. (2018). Participation in extracurricular activities and student achievement: Evidence from German All-Day Schools. School Effectiveness and School Improvement, 6(2), 175-197.
Sulieman, H. (2012). Shadow learning in undergraduate mathematics: An exploratory study. International Journal of Modern Education Forum, 1(2), 70-75.
Tansel, A., & Bircan, F. (2004). Private tutoring expenditures in turkey. Turkish Economic Association, 25(3), 1-27.
Tomlinson, S. (2001). Education in a post-welfare society. Open University Press of Buckingham.
Zhang, W., & Bray, M. (2016). Shadow education: The rise and implications of private supplementary tutoring. In S. Guo & Y. Guo (Eds.), Spotlight on China: Changes in education under China’s market economy (pp. 85-99). Rotterdam: Sense Publishers.